HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 7 trådar till och från transformator???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/02/20 :  15:52:39  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Jag köpte steget trasigt och perverst billigt, så även om det kostar några tusen att få rätsida på, så kommer jag att göra det. Det jag noterade direkt när jag fick det var att en av de tre säkringarna som finns i steget var bränd, dock inte den som jag brände idag.

NU funkar länken bättre!

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/02/20 :  16:45:08  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Nu har jag tittat på bilderna...
Steget verkar ha stått i en ganska fuktig miljö.
Rost på skruvar osv...
Fästelementen till trafon verkar inte vara original.
Åtmindstonde inte det som är gjort av en bockad plattstång.....

Om jag tolkar bilderna rätt så är den stora kondingbanken till sluttrissorna. De två "små"kondingarna är till ingångsteget.
Nätdelen till ingångsteget ser ut att vara ombyggd.
Eller monterar Krell sina likriktarbyggor så????

Har du kopplat bort de två ljusblå som sitter på likriktarbryggan på den stora kondingbanken? Om inte så har du fortfarande sekundärsidan inkopplad.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/02/20 :  17:25:16  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Monteringen av den stora trafon är inte original. Steget har stått det senaste året i en källare, varvid det mycket väl kan ha ådragit sig lite korrosion. Jag var fullt medveten om stegets kondition när jag köpte det, men med tanke på KMA-seriens mycket enkla uppbyggnad så ser jag inga större problem eller kostnader med att få steget i brukbart skick med specade mätvärden eller bättre.

Hur ser likriktarbryggorna ut. Är det fyrkanterna ovanpå kondensatorbankerna?

Jag kopplade bort allting från de två små kondensatorerna, och separerade de tre ledarna som satt under fyrkanten där.

Vad säger ni om den brummande trafon?

0hm
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/02/20 :  17:25:52  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Om någon vill ha fler bilder i speciella vinklar eller på enskilda komponenter, så säg till så fixar jag det bums.

0hm
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/20 :  17:39:34  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Det där steget liknar inget i krellväg jag nånsin sett, liknar allt annat än en krell, kablarna kabeln i hålet på ovansidan an den svarta trafon ser lite torr och sprucken ut. Hur gammalt är steget ? Likriktarbryggorna är de där fyrkantiga sakerna med 4 st flata stift på.
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/02/20 :  17:46:32  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Mina Krell KMA-200 ser väääääldigt snarlika ut i konstruktionen. Jag tror att slutsteget är från 1983. Kanske något år tidigare. KSA och KMA serie 1 är INTE att förväxla med serie 2 eller än nyare Krell, vilka har en HELT annan konstruktion.

Ok. Då misstänkte jag rätt att likriktarbryggorna var de fyrkantiga som sitter ovanför kondensatorbankerna. Jag håller med dig om att huvudtrafon är en sliten rackare, och jag tror som sagt att det behövs en ny sådan.

Inga tankar kring brummandet?

0hm
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/02/21 :  17:43:06  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Om det är inte allt för mycket jobb så ta o ta ur trafon helt o hållet o testkör den löst. Men börja med att ohmmäta alla lidningar så att du är säker på hur den ska kopplas in.
Om det nu är trafon som har brunnit o det är kortis i den, så är frågan varför har den brunnit?
En trafo brukar inte ge upp utan orsak o det går åt rätt mycket ström innan en trafo i den storleken ger upp....

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/02/27 :  19:37:49  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Tillbaka igen med en urskruvad och uppmätt trafo. Nu återstår endast en fråga; Är en trafo linjär? Jag mätte spänningen på sekundärsidan till 40,7V~ när jag matade primärsidan med 10,5V~ (med trafon påkopplad, 15V~utan trafon). Vid linjär funktion ger detta dryga 400V~ på sekundärsidan om man matar primären med 110V~. Stämmer detta tankesätt?

Kan man parallell- eller seriekoppla sekundärsidan också för att få olika resultat?

0hm
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000