HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 7 trådar till och från transformator???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/02/18 :  21:19:10  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Hejsan,

Kan någon hjälpa mig? Jag har sju trådar sammanlagt till och från en transformator. Den gröna går till jorden, men de övriga tre paren (de är kodade parvis: svart med vitt streck & brun med vitt streck, helt svart & helt brun samt svart med rött streck & brun med rött streck). Finns det någon universell standard för hur trådarna kodas? Våga någon sig på en gissning?

Tack på förhand.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/02/18 :  21:32:05  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Har vi kommit in i ett stim med transformatorer ????

Har du någon aning om vad den varit till???
E-kärna eller ringkärna??
Storlek (cm eller vikt) ?

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/02/18 :  21:50:20  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
*s*...Kanske har vi det...jag är skyldig till två topic.

Den sitter i en Krell KMA-100. Den är rektangulär, vilket jag förstått leder till att det är en E-kärna, eller? Storlek 13,5 (längd) * 11,5 (bredd) * 15,5 (höjd) cm.

0hm
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/02/18 :  22:57:42  Show Profile Send Lash a Private Message
Har du någon bild så vi andra kan se?
Provat www.google.se ? Du kan ha tur o hitta den.
Har den varit ansluten till 230V(i väggen) eller kan det vara någon annan sort transformator?
Hittar du två eller fler trådar som är tunnare än de andra så kan det möjligtvis vara primären för 230V och möjligtvis för 120V?
Prova och mät resistansen i alla tåtar och anteckna vilka som hör ihop och inte.
Läs mina inlägg om transformatorer, där finns en massa frågor och svar, och en hel del tips om hur du testar o grejar.
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/02/19 :  07:42:45  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Bilder och mätvärden kommer i eftermiddag. Trafon sitter i ett amerikanskt KMA-100, men enligt uppgift skall dessa gamla Krell-trafos gå att omkonfigurera till 230 V. Därav mina frågor. Jag har provat google, men Krells scheman är vääääääldigt hemliga (vilket i och för sig är tramsigt), så jag har inte haft någon tur i mitt sökande. Trådarna är lika grova alla 7, men jag har noterat att den gröna gå till centerstiftet i nätbrunnen, alltså jorden. De övriga 6 går till en kopplingsplint på fronten på slutstegets insida. Kan det kanske vara så att det är 4 tåtar på primären och 2 på sekundären? Det är det enda som fungerar i mitt huvud.

0hm
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/02/19 :  07:56:12  Show Profile Send Lash a Private Message
Sitter den redan monterad så är det ju inga problem att kolla vart alla tåtar tar vägen.
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/02/19 :  08:36:26  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
För mig är det definitivt problem. Alla trådar i slutsteget är väldigt snyggt och tight packade, det stora utrymmet till trots. KMA-stegen har ju en väldigt enkel konstruktion, men jag är tyvärr inte elektroniktränad/-utbildad, så jag hänger inte med i alla svängar riktigt. Jag kan också nämna att det finns en väsentligt mindre trafo som sitter alldeles bredvid den stora. Vilken funktion denna har har jag inte en aning om.

En sidofråga; borde man inte kunna få liiiiiiiiiite liv i en 110 V~ fläkt med 12 V~?

0hm
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/02/19 :  08:40:34  Show Profile Send Lash a Private Message
Går det inte att följa sladdarna då? Börja vid nätbrunnen/sladden till väggen och följ den vägen till transformatorn. Vad som finns på sekundärsidan är väl rätt så ointresant om du bara vill ta reda på om transformatorn har både 230V/120V.
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/02/19 :  08:50:57  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Det är helt riktigt att vad som kommer på sekundärsidan är ointressant i detta läget, men jag har inte kunnat avskriva att den lilla trafon sitter på sekundärsidan. Av ditt svar tolkar jag det som att det är en självklarhet eftersom den är väldigt mycket mindre än den stora trafon. Jag har försökt följa sladdarna från nätbrunnen, men kommer inte speciellt långt eftersom jag inte riktigt förstår varför t.ex. strömbrytaren har 4 trådar i sig, men jag skall göra ett nytt försök i eftermiddag efter jobbet. Jag lägger upp bilder och mätvärden då också.

Ingen kommentar eller tanke kring min bifråga om fläkten?

0hm
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/02/19 :  09:06:45  Show Profile Send Lash a Private Message
Jag tror inte fläkten funkar så bra på 12VAC, vilken storlek är det på fläkten? 120mm finns som 230VAC, men jag vet inte vad de kostar.
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/02/19 :  09:10:53  Show Profile Send Lash a Private Message
Den lilla transformatorn sitter nog inte på sekundären utan den sitter förmodligen också på 230V/110V, menden kan ju lika gärna vara till något annat.

Strömbrytaren kanske har 2st in från väggen och 2st vidare mot transformatorn?
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/02/19 :  16:27:43  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Nu sitter jag beredd med mätutrustning, och har lokaliserat primärtrådarna till att vara en svart med rött streck, samt en brun med rött streck. Dessa är parallellkopplade.

Kan någon berätta hur en likriktare ser ut?

0hm
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/02/19 :  16:33:00  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Likriktaren sitter på sekundärsidan. De kan se lite olika ut beroende på tillverkare. Till på Elfa o sök på likriktare så hittar du bilder på dem
Vad är det du vill veta om din trafo?
Är det om du kan koppla om den till 230V matning?
Isåfall är sekundärsidan ointresant...

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/02/19 :  17:28:01  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Jag har varit på elfa, men inte tusan liknar något som sitter i mitt steg det som ELFA kallar likriktare.

Japp. Jag vill veta hur jag skall göra (om jag kan göra det) för att "bygla" om till 230 V. Men jag skall villigt erkänna att jag inte med säkerhet kan säga att jag riktigt förstår detta; Jag har alltså två tåtar till primärsida (direkt från strömbrytare), och två tåtar som går direkt till nätbrunnens nolla. Detta bör väl betyda att jag inte kan bygla om...eller???

0hm
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/02/19 :  17:44:54  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Jag ber om ursäkt! Jag tror att jag har vilselett er!

Jag blev irriterad och skruvade ur trafon. Sekundärsidan verkar mynna ut på UNDERSIDAN av trafon! Detta leder mig till att misstänka att ALLA de tåtar jag har pratat om längre upp i topicen är primärtrådar.

0hm
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/19 :  18:00:00  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Jag förstår dej, ibland kan det vara rent idiotiskt byggt så att man inte fattar nått.
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/02/19 :  19:51:46  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Jag har byglat om primären nu, och mäter lika stor spänning över respektive lindning, samt lika stor spänning över båda lindningarna som jag matar steget med. Dessvärre smäller jag säkringen när jag kopplar in slutsteget på nätet.

0hm
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/02/20 :  00:05:03  Show Profile Send Lash a Private Message
Kopplar du in en sak som är gjord för 120V på 230V går det nog sönder, förhoppningsvis bara säkringarna.
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2004/02/20 :  00:24:54  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Vi vill se bilder o mätvärden, du lova ju
Byglar du på måfå o hoppas att det funkar? jag hade inte vågat, men så är ju inte du jag heller.

Friskt vågat hälften brunnit

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/02/20 :  07:47:27  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Jag ber om ursäkt för att jag inte laddat upp bilder och mätvärden. Jag håller vad jag lovat, och kommer ikväll att se till så att detta blir gjort.

Jag tog bort stripsen som gjorde det omöjligt att följa ledningarna, och följde därefter helt enkelt ledningarna till transformatorn. När detta var gjort kunde jag kartlägga primärsidan på trafon, och jag kunde konstatera att lindningarna där var parallellkopplade. Det jag gjorde sedan var att bygla om primärsidan så att de blev seriekopplade. Jag vill understryka att jag innan jag kopplade in maskinen till nätet mycket noggrant mätte upp spänningen på primärtrådarna med 12V~ spänning, och kunde då konstatera som jag skrev ovan, att de var i serie. Så jag vill nog inte påstå att jag byglar på måfå.

Det var alltså inte säkringar i maskinen som gick, utan det var "proppen" i skåpet som utlöste. Detta tyder på att strömmen rusar upp i extremt höga värden (>10 A) när slutsteget slås på. Detta i sin tur leder tankarna närmast till kortslutning någonstans i slutsteget.

Ikväll kommer jag att koppla bort allting UTOM nättrafon, och mäta upp vad som händer på sekundärsidan. Kanske är trafon bränd (och kortsluten), och måste ersättas?

Apropå trafons storlek; den vägde TUNGT!!!!!!! Jag skulle tippa på att denna lilla klots väger 15-20 kg.

0hm

Edited by - Pinhead on 2004/02/20 07:50:32
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2004/02/20 :  09:16:34  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Är du säker på att du fick lindningarna i rätt fas när du seriekopplade dom?
O hur var det med den lilla trafon?

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/02/20 :  09:27:09  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Rätt fas...Du menar +-+-, eller? Om det var det du menade, så är svaret ja. Om inte, utveckla så jag hänger med på vad du menar, pliiiis.

Den lilla trafon är ett huvudbry. Jag har ingen aning om vad den är till för, men jag vet att den matas med 110V~ (skall alltså bli 230V~ när jag konverterat allting). Denna går dock inte att bygla om, så den får helt enkelt ersättas. Jag vet inte vilka värden den har eller hur ersättaren skall kopplas in.

Jag öppnade för övrigt mitt ena KMA-200 (fabriksanpassad för 220V~ marknaden) igår bara för att kika och se vad som skiljde KMA-100 och KMA-200 åt.Det var faktiskt en hel del. Bl.a. fanns endast en trafo (stooooor sådan), men det jag blev lite konfunderad över var att fläktarna var märkta med 110V~! Skumt...

0hm

Edited by - Pinhead on 2004/02/20 09:28:10
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2004/02/20 :  13:15:52  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Vad jag menar är att du kan koppla i serie på två vis, jag använder
A-B här istället +- : ABAB eller ABBA. Ett sätt är att kolla, är att mäta om du du får ut nån spänning på sekundären, med 12V AC på primären. Då borde man inte få ut nåt om lindningarna är kopplade i "motfas".
och har du kopplad ut den lilla trafon när du provar med 230V.

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/02/20 :  14:54:17  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Jag kopplade bort all belastning på sekundärsidan och tryckte igång steget på 230 V~. Deta var vad som hände:

1. Steget (egentligen transformator och fläkt) startade. Trafon brummade/burrade.
2. Steget var igång c:a 3-4 sekunder, sedan small 6 A säkringen i steget.

Mina slutsatser: Jag misstänker att trafon är bränd/kortsluten. Det enklaste torde vara att ersätta den med en 230 V~.

Åsikter? Tankar? Reflektioner?

0hm
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/02/20 :  15:17:33  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Nu har jag lagt upp bilder på http://annonser.hybreed.org

0hm

Edited by - Pinhead on 2004/02/20 15:52:11
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/02/20 :  15:35:07  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Hummm skumt...
Har du kollat så att du har kopplat rätt??
Det borde vara rätt svårt att eldaupp en trafo om den är rätt inkopplad o med rätt säkringar.
Är steget ombyggt eller har du köpt ett "trasigt" steg för att fixa till det själv?

PS! Din länk funkar inte.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000