HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 BASE plattan
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/23 :  03:11:40  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag vet inte vilka vibrationer som påverkar ljudet, men man kan väl anta att ljudvibrationer och vibrationer från den 50periodiga nätströmmen påverkar mest.
Och det där med cykelslang är nog inte så annorlunda mot luftfjädrade hyllor som finns på marknaden. Och det fungerar inte lika bra.
Baseplattan tillverkades från början till känsliga mätinstrument.
Och till sådant har man inte luftlagring.

Jorm
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/23 :  06:32:07  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Sover ni aldrig boys?

Tyngre industri använder väl olika luftplattformar och andra anordningar för att ta hand om vibrationer. Undrar hur en Base-plattform till en tidningspress skulle se ut för att fungera, tekniken bygger väl på att det är halverad vikt mellan de fjädrande elementet/fjädern (eller vad som nu sitter i). Torde bli hela tryckeriets bottenplatta

Det är den gamla vanliga frågan om vad som låter bra och vad som låter annorlunda. Mina luftplattformar från Solid Tech "låter" bra. Base-plattformen har jag bara hört några gånger och kunnat konstatera att det låter annorlunda och visst låter det som om nyttan är samma som med luftlagring men eftersom jag inte tagit hem någon så vet jag ej med säkerhet. Får väl släpa med ett sådant där tungt monster hem till S1:an och prova.

En teoretisk fråga (!). Hur mycket "missmatch" krävs för att resultatet skall bli fel? Tanken är att vikten skall anpassas så att vibrationerna släcks ut i det fjädrande skiktet, alltså komma i motfas och bli utsläckta. Om viktanpassningen inte är optimal, blir det inte en tredje - oönskad - effekt då? Hörde från en känd audiofilprofil boendes i annat land att de ger upphov till motfasvibrationer och då låter det inte bra.

Systemet är vidare anpassat för att ta hand om hela apparatens vikt, alltså man beräknar att massan 6 kg alltid vibrerar på ett unisont sätt. Det kan väl vara en CD-spelares bottenplåt som viberar och då i en helt annan frekvens än den tänkta?

Jag har som ni märker lite svårt för teorin bakom produken men kommer att strunta fullkomligt i dessa tvivel om skrotet låter bra!

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/23 :  08:49:01  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Är det ingen som studerat Markkus mätningar?

http://www.mosaic.fi/markku/onoff.html


Alltså BASE plattan är överlägsen vilken avkoppling som helst för att minska vibrationer, inkluderat SD fötter, Solid Tech etc...Varför?

Kom med förslag till förklaringar till de resultaten, det vore en inressant diskussion!



Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/23 :  08:49:46  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har provat Solid Tech till Cdfixen förra året, och den rensade bort en del, men jag upplevde den som att den tillförde annat "skramligt ljud istället, men på en lägre nivå. Likadant med en del annat som jag har provat, Viktanpassningen är noggrann med en Baseplatta skulle jag tro. Det går att lägga på något om man köper en platta som är lite tyngre än apparaten. Åt andra hållet kan det bli värre. (Borra lätthål i apparaten)

Jorm
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/23 :  08:56:37  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Ägaren jag köpte mina NAD S200 utav sa till mig att BASE
plattorna för 30KG va framtagen just för NAD S200, så den
passar väl mina behov perfekt antar jag.

Kännde på en platta lite snabbt, rätt tung pryl, säkert jättebra!
MEN, om det inte går att bygga ihop nått själv undrar jag, tål
att forska vidare, antar en tur till bibblan ger mersmak med
följt resultat; dämpning av vibrationer och resonanser i olika
material, borde väl inte vara så svårt..

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/23 :  13:23:39  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det jag skrev tidigare om att baseplattan lär påverka en skiljetrafo har jag fått från Hificonsult, som har provat detta. Och en bekant som har en skiljetrafo hemma -den lilla Terminator 03- har den uppställd på BDR. Jag har inte hört det själv, men jag känner honom såpass att jag vet att det stämmer att detta påverkar ljudet.
Baseplattan är även provad av Mikke Bladelius inbyggd i en cdsopelare. Och det fungerade tydligen bra, men en sådan specialare kan bli dyr, så vi får se om den kommer i produktion. Han provar en hel del, som inte alltid blir producerat pga. olika skäl.
Miles har en sådan specialBase inbyggd i sin CDfix.

Jorm
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/07/23 :  13:44:19  Show Profile Send markku a Private Message
quote:


Baseplattan är även provad av Mikke Bladelius inbyggd i en cdsopelare. Och det fungerade tydligen bra, men en sådan specialare kan bli dyr, så vi får se om den kommer i produktion. Han provar en hel del, som inte alltid blir producerat pga. olika skäl.
Miles har en sådan specialBase inbyggd i sin CDfix.

Jorma



Fem tusen norska kronor ville den kosta, plus att man måste skicka CD-spelaren till Norge. Detta fick jag veta pr telefon, i samtal med designer av Basen, vars namn jag har glömt (just nu).

Frågan är, hur mycket bättre Advantage S1 ville bli med skräddarsydd Base? Skall Miles vara den första att testa detta?

mvh
Markku (Ägaren av Base 3.0 sedan December 2000)

< More Signal, Less Noise. >
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/07/24 :  09:27:57  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag har läst artikeln på:
http://www.hifisentralen.com/Produktomtaler/BaseTech/BaseTech.html

Författaren säger:
Det gjorde hvert fall at jeg selv satt i gang å skaffe meg Base til mitt eget anlegg. En modell 4 til cd-spiller og forforsterker

Om jag inte har förstått det hela fel så är modell 4 menad för delar som är 21-35 Kg. En SAT CD-spelare väger inte i närheten av detta. Innebär det att författaren har lagt på mellan 10 och 15 Kg tyngder på CD-spelaren (jag tror han nämnde något om tyngder i artikeln)? Påverkar inte bara detta ljudet en hel del i så fall? Eller har jag missförstått något??????

Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/07/24 :  10:09:56  Show Profile Send markku a Private Message
Gebex,

Jag skrev precis email till författaren Jostein Berntsen. Vi får se om han bryr sig och svarar. Endast han vet, om det är fråga om skrivefel (inte omöjligt??) eller annat mystiskt han har funnit ut....

mvh
Markku

Två timmar senare:

Vår gode man Jostein Berntsen skrev om Base 4 eftersom han har en Wadia spelare. Slutt på undran. Så makalöst enkelt att skriva email och fråga direkte! Ingen flera, som gör så???

ds

< More Signal, Less Noise. >

Edited by - markku on 2002/07/24 12:07:4
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/07/24 :  22:55:16  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Är det någon som har en länk till tillverkarens websida?

Jag gjorde en sökning men fann bara massa mjukvaruföretag.

John

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/24 :  23:02:34  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Är det någon som har en länk till tillverkarens websida?

Jag gjorde en sökning men fann bara massa mjukvaruföretag.

John




Hej John!
Länken(Markku postade den precis i början av denna tråd) till deras hemsida funkar inte nu, men det är en bra presentation på hifisentralen. Se länk en bit upp av Gebex.



Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/07/24 :  23:13:04  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Ok, tack matson. Denna funkar www.base-technology.no

Det var en annan produkt jag sökte. En liknande historia men den var uppbyggd av plattor som hängde i gummiband av någon sort. Jag tror den hade Base med i namnet. Det är egentligen den tillverkarens sida jag söker.

John


Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/07/24 :  23:22:23  Show Profile Send Gebex a Private Message
Bra svar Marku. Nu förstår jag mycket mer.

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/25 :  06:43:48  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hej John.

Bänken du söker heter Skilfing.

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/08/03 :  22:19:18  Show Profile Send Gebex a Private Message
Hej, igen

Jag har nu börjat fundera mer på en uppsättning av dessa tingestar. Min anläggning består av en CD-fix (där passar Modell 2 perfekt) och en Amplifix som väger 18 Kg. Modell 2 sägs vara byggd för 10-15 kg hur mycket påverkar tre extra kilo? Att köpa en modell 4 som är mycket dyrare och är gjord för 21-35 kg verkar inte heller vara helt optimalt om man inte lastar på extra kg på förstärkaren. Vad tycker ni att man bör göra? Använda den mindre modellen (modell 3) eller lasta på mer vikt, betala mer och använda modell 4?

Go to Top of Page

Viking
Member

224 Posts

Posted - 2002/08/04 :  01:05:02  Show Profile Send Viking a Private Message
Hvis dere går inn på www.hifisentralen.com og sjekker tweaks så vil dere se MIN oppskrift på billig og hjemmelaget BASE!
PS: Det virker :-)

MVH Vikin
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/08/04 :  08:40:48  Show Profile Send markih a Private Message
Hittar ej Quote-knappen så jag citerar sladd istället:
"En teoretisk fråga (!). Hur mycket "missmatch" krävs för att resultatet skall bli fel? Tanken är att vikten skall anpassas så att vibrationerna släcks ut i det fjädrande skiktet, alltså komma i motfas och bli utsläckta. Om viktanpassningen inte är optimal, blir det inte en tredje - oönskad - effekt då? Hörde från en känd audiofilprofil boendes i annat land att de ger upphov till motfasvibrationer och då låter det inte bra.

Systemet är vidare anpassat för att ta hand om hela apparatens vikt, alltså man beräknar att massan 6 kg alltid vibrerar på ett unisont sätt. Det kan väl vara en CD-spelares bottenplåt som viberar och då i en helt annan frekvens än den tänkta?

Jag har som ni märker lite svårt för teorin bakom produken men kommer att strunta fullkomligt i dessa tvivel om skrotet låter bra!"


Jag tycker inte alls att du verkar ha svårt för teorin bakom produkten, i varje fall om jag fattat detta någorlunda rätt.
Jag gluttade lite kort på hemsidan och där läste jag att viktavvikelsen ej får vara mer än ca 15-20%, annars kan det få motsatt effekt med ökade vibrationer. Vidare läste jag att de är till för att dämpa "structureborne vibrations", jag antar att det är vibrationer från underlag som åsyftas? Min gissning är att det är dessa som påverkar mest och inte så mycket det direkta ljudtrycket.
Vidare tycker jag att resonemanget om att bottenplåten på apparaten ej dämpas, verkar stämma. Men om det är underlagsvibrationer som ger mest påverkan gör nog inte detta så mycket.

Jag tycker att konceptet verkar vettigt, men kanske kan man i vissa fall få lika bra resultat med luftburen platta eller nån bra form av SD-fot. Inte säkert dock. Detta system är lite mer avancerat med cancellering av vibrationer och borde ha möjlighet att kunna isolera bättre.


Till Thomas A: Jag kollade Markkus mätningar. Här kommer lite tolkningar och gissningar:
Bäst resultat med Base-plattan och Cambridge Isomagic. Dessa två kan i denna mätning anses vara lika bra på att isolera mot yttre vibrationer. Dock har vi olika vikter och material så resultatet blir spektralt något annorlunda dem emellan.
Med originalfötter har vi hög nivå kring 63 Hz. Dessa dämpas med Blotevogel, men istället kommer en annan vid 160Hz. Inte så bra. Felavstämmning?
Feet of silence dämpar något vid 63 men även här kommer en ny vid 160Hz. Det resultatet har jag ingen vettig förklaring till. Ej heller detta är så bra resultat jämfört mot de två första och faktiskt inte någon stor förbättring jämfört mot original-fötter.

Att resultatet skiljer mellan blå och röd kurva behöver inte bara bero på dämpmojängerna, kan ju faktiskt också bero på att nätsladden blev urkopplad, -den kanske dämpade lite med sin "tröghet" (syns mest med originalfötter) samt även mätonoggrannhet?

Några SD-fötter fanns väl inte representerade?

Mvh

marki
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/08/04 :  22:02:46  Show Profile Send Gebex a Private Message
När jag har studerat plattornas specar gällande vikt och mailat Jostein Berntsen som skrev den Norska recensionen av plattorna som har refererats till här tidigare har jag kommit fram till följande:
Plattorna är optimerade för en vikt och man kan använda dom med vikter som är upp till +/- 15-20% av denna vikt. Detta innebär att plattorna antagligen fungerar bäst om man viktmässigt kommer nära den vikt de är konstruerade för. Dessa vikter som plattorna är byggda och optimerade för är alltså:

Modell 1 7,5 kg
Modell 2 7,5 kg
Modell 3 12,5 kg
Modell 4 28 kg

Detta innebär att man kanske bör lägga på lite vikt för att komma närmre en optimal vikt istället för att ligga på gränsvärde på en lägre modell.

Är det någon som har ett bra tips på vad man kan använda som extravikt som inte märks så mycket när man ställer upp sakerna i sitt HiFi-ställ?

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/08/04 :  22:16:02  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

När jag har studerat plattornas specar gällande vikt och mailat Jostein Berntsen som skrev den Norska recensionen av plattorna som har refererats till här tidigare har jag kommit fram till följande:
Plattorna är optimerade för en vikt och man kan använda dom med vikter som är upp till +/- 15-20% av denna vikt. Detta innebär att plattorna antagligen fungerar bäst om man viktmässigt kommer nära den vikt de är konstruerade för. Dessa vikter som plattorna är byggda och optimerade för är alltså:

Modell 1 7,5 kg
Modell 2 7,5 kg
Modell 3 12,5 kg
Modell 4 28 kg

Detta innebär att man kanske bör lägga på lite vikt för att komma närmre en optimal vikt istället för att ligga på gränsvärde på en lägre modell.

Är det någon som har ett bra tips på vad man kan använda som extravikt som inte märks så mycket när man ställer upp sakerna i sitt HiFi-ställ?




En stenplatta om du behöver mycket vikt, annars en plåt av tex. koppar. Använd inte magnetiskt material såsom stål eller järnplåt.


------------------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorm
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/08/04 :  22:40:58  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:


Är det någon som har ett bra tips på vad man kan använda som extravikt som inte märks så mycket när man ställer upp sakerna i sitt HiFi-ställ?




Eller kanske ett gäng Shaktistenar kan funka...

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/08/04 :  23:23:47  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

quote:


Är det någon som har ett bra tips på vad man kan använda som extravikt som inte märks så mycket när man ställer upp sakerna i sitt HiFi-ställ?




Eller kanske ett gäng Shaktistenar kan funka...

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst"



Ja dom får jag ta med i beräkningen när jag köper en baseplatta

------------------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorm
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/04 :  23:28:37  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Markih,

testresultatet är lite svårt att tolka tycker jag. SD fötterna finns ju representerade på en annan av Markkus sidor, och de ser inte speciellt mycket olikt ut originalfötterna (!?)

Det måste ju finnas åtminstone tre olika vibrationer som når CD spelaren. (1) via golv/stativ, (2) via luftburna vibrationer som träffar (2) hyllan och (3) CD spelarens ovansida/lock (stående vågor). Fasta fötter kan ju ge en samsvängning med golvet/stativet, medans avkoppling gör att resonanser kan exciteras vid dels stående vågor mot CD spelaren och vid den fundamentala resonanta frekvensen som bestäms av fötternas mjukhet och vikten på CD spelaren. Dock torde den vara låg (?), så den 160 Hz frekvens som syns kanske är en stående våg? Eller så är fötterna avstämda helt fel, kanske pga av asymmetri/sned viktfördelning på fötterna.

Hursomhelst, alla fötter som avkopplar verkar bara flytta runt resonanserna, alltså de kan inte dämpas ut på något sätt. En dämpad hylla är det som verkar fungera bäst för en i övrigt odämpad apparat. Tydligen.

Det får mig att undra hur en BASE platta skulle mäta under ett par högtalare.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/08/05 :  08:58:50  Show Profile Send markku a Private Message
quote:


Till Thomas A: Jag kollade Markkus mätningar. Här kommer lite tolkningar och gissningar:
Bäst resultat med Base-plattan och Cambridge Isomagic. Dessa två kan i denna mätning anses vara lika bra på att isolera mot yttre vibrationer. Dock har vi olika vikter och material så resultatet blir spektralt något annorlunda dem emellan.
Med originalfötter har vi hög nivå kring 63 Hz. Dessa dämpas med Blotevogel, men istället kommer en annan vid 160Hz. Inte så bra. Felavstämmning?
Feet of silence dämpar något vid 63 men även här kommer en ny vid 160Hz. Det resultatet har jag ingen vettig förklaring till. Ej heller detta är så bra resultat jämfört mot de två första och faktiskt inte någon stor förbättring jämfört mot original-fötter.

Att resultatet skiljer mellan blå och röd kurva behöver inte bara bero på dämpmojängerna, kan ju faktiskt också bero på att nätsladden blev urkopplad, -den kanske dämpade lite med sin "tröghet" (syns mest med originalfötter) samt även mätonoggrannhet?

Några SD-fötter fanns väl inte representerade?

Mvh

markih



Markih,

Så trevligt att någon fortfarande kommer ihåg mina mätningar - jobbade inte förgäves.

Du undrade hurdan man skulle förklara skillnaden mellom on/off mätningar. Jag kan inte dokumentera detta, men ville säja, att jag vore så systematisk, att när jag urkopplar strömmen, så låter jag nättsladden hänga på i apparatändan. Detta ville falla naturligt för mig. Tyvärr kan jag inte komma ihåg med säkerhet. Något bättre bortförklaring till skillnader vore brummproblem på min original Cdfix. Den hadde ju ursprungligen två stk blåa trafoboxar (ni som läser High Fidelity har ju sett bild av spelarens interiör). Hos mig brummade spelaren, också mekaniskt. Därmed fick jag skicka den tillbake till Bladelius, som personlig modificerade den, och en Toroid ringkärnatrafo ble standard på alla Cdfix, min spelare som den första "testkanin".

Thomas,

Jag ville ju testa Base under högtalaren. Tyvärr var det inte möjligt pga plattformens storlek: för liten att lägga under M20'ornas originalstativ, för stor att ligga mellan högtalaren och stativet. Ändå gjorde jag experiment, lade en hyllplatta på toppen av stativet, Basen på denna och M20 med 3 stk messingkoner tejpade på botten av högtalaren. Naturligtvis kan man inte ta sådan experiment seriöst. Resten är historia.

Men nu kunde jag använda 20-20kHz sweepton istället för dom 30 sekunder långa spottoner. Jag kan använda testton lagrad på PCn och spela inn direkte via ljudkort istället för analog inspelning med kassettspelare. Jag har faktiskt gjort liten test och kollat hur illa en glasshylla på min rack kan vara. Lite mera arbete och jag kunde publicera ännu flera härliga mätningar (nånting ni tycks vänta av mig)

mvh
Markku

< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein >
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/05 :  09:16:32  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Jo, du har ju skaffat dig ett gediget rykte som testpilot

Hoppas du inte tycker illa vara över din nya signatur?

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/08/05 :  11:31:02  Show Profile Send markku a Private Message
Sladd,

Tack för frågan. Joda, jag noterade den nya signaturen. Du har dämpad ned den (virtuella) gränsen mellan mig och er och hittad på nånting mera beskrivande. Dog är mitt bidrag till vetenskap av mycket blygsam dimension, så vi får se om jag klarar att balancera mig och mitt rykte mot det mera normala, gängse bland hifinissar...

mvh
Markku

< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein >
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000