HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mirage
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/08/01 :  21:06:54  Show Profile Send Nagra a Private Message
Någon som har erfarenhet av Mirage's OM serie?
Hur är dessa högtalare, + - sida?

enrich life through technolog

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/01 :  21:16:07  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Har OM 10 som frontar, OM 14 bak samt OM C3 center.
OM 10 används också till stereolyssning.
OM serien bör man prova hemma i sitt eget lyssningsrum, då de kan vara svåra att placera. Låter också väldigt olika beroende på material i väggen bakom och avstånd till denna. Sedan är det ju också en fråga om man gillar omnipolärt ljud eller inte. Hade själv tidigare ett par Magnepan dipoler, så jag var van vid en stor luftig ljudbild. En del vill ju ha ett mer direkt ljud som kanske också ger en mer exakt stereobild. Men som alltid med högtalare är den mycket en fråga om tycke och smak samt det rum man spelar i.

Har en kamrat som tidigare hade ett system med de äldre bipolära högtalarna i 95i-serien, jag tyckte det lät helt ok, men han bytte till Infinity som han tyckte lät mer direkt och "rakt på" och som passede honom bättre.

Min erfarenhet av Mirage med aktiv bas är lite mindre, har aldrig haft några hemma. Min personliga uppfattning är att det lätt blir för mycket av det goda. Passar bra till hembio men är svårare att anpassa för ett naturligt/neutralt ljud.

//StefanZ
"Art is just short for Arthur"

Edited by - SZR on 2002/08/01 22:55:0
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/08/02 :  03:02:25  Show Profile Send Nagra a Private Message
Dipol är jag van vid, och jag gillar martinlogan starkt, men har tyvärr inte råd. Du säger mer exakt stereobild, men hur illa är det med Mirage dipol??

enrich life through technolog
Go to Top of Page

Punk
Member

108 Posts

Posted - 2002/08/02 :  22:10:40  Show Profile Send Punk a Private Message
G'Day SZR ville bara tala om att jag tycker att du borde placera dina OM på äggkartong (OBS 18 ägg's modellen)
Och centern skall helst placers ca.1m framför TV'n på 2 st banan kartonger dämpade med 2 st gåsduns kuddar.

Låter Kanon.

Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/03 :  22:31:02  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Nagra!
Om du är van vid dipoler och gillar den typen av ljudbild är det inga problem! Enda skillnaden är att Mirage är BIPOLER vilket betyder att de skickar ut signalen bakåt i samma fas, till skillnad mot ex. ML som skickar ut signalen bakåt i motfas. Vad detta innebär rent teknisk/akustiskt är jag inte rätt man att svara på (Morgan vet säkert ), men när jag bytte från Magnaplanar (magnetostatisk dipol) till Mirage (omnipolär bipol) upplevde jag inga större problem. Men nya högtalare får man ju alltid testa lite olika placeringar innan man blir nöjd.
Du får minst lika exakt ljudbild med Mirage som med ex.Martin Logan ellaer andra dipoler, men vill man ha ett mer exakt perspektiv finns det andra (dynamiska) högtalare som passar bättre.

Punk!
Punkens tid är förbi ,
Dessutom har jag kommit fram till att äggkartonger för 12st frukostägg är det optimala för mina frontar. Däremot blir det rungång i den röda färgen på min Salora om man inte har en nylonstrumpa med invävd silvertråd över huvudet!

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

Punk
Member

108 Posts

Posted - 2002/08/04 :  22:12:17  Show Profile Send Punk a Private Message
Punken är inte död den bara luktar så

Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/05 :  10:56:01  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Byt högtalare så får du renare ljud, oavsett vilken musiktyp du spelar!!!
Tvättad punk luktar inte!!!


//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2002/08/05 :  21:16:23  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Någon nämnde den aktiva basen tidigare....

Hade ett par Frx-9 med aktiv bas för några år sen. I prisklassen en verkligt bra högtalare, trots att jag aldrig, oavsett placering och diverse tricks, fick någon ordentlig ordning på basen, som alltid var lite "långsam" och "svampig".

Samma upplevde jag med Mirage M-5 (dipol). Annars bra, men basen ville inte riktigt hänga med resten av helheten. Rätt fint djup i ljudet, om dock inte på samma nivå som t.ex. Magnepan. OM har jag hört ett flertal gånger, dock aldrig hemma, så jag kan inte kommentera....

Har emellanåt uppfattat Mirages (Frx-9) diskant som lite grov (rätt hög nivå, inte bästa resolution), men det är ju också en smaksak.

Mvh. RKL


Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/05 :  22:43:17  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
M5:orna har en likadan bestyckning som mina OM 10 (dock ej lika element). Jag har aldrig haft M5 hemma, men mina OM 10 upplever jag inte som svampiga! Iofs finns det högtalare med fastare bas, men då i en annan prisklass. Men som jag skrev i den andra tråden (M5 vs M3), är bi/omni/di -polära högtalare ofta känsligare för olika placeringar/rum än direktstrålande högtalare. Dessutom blir basen inte lika fokuserad på en bipolär högtalare eftersom lika mycket energi strålar ut bakåt. Vill man ha det breda, luftiga ljudet får man offra lite av det exakta, fokuserade

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/08/05 :  23:18:35  Show Profile Send Nagra a Private Message
Jag vet att det är lite svårt att förklara med ord, men hur ofokuserat blir det, är det som skillnaden mellan hasselblad och en engångskamera....??

enrich life through technolog
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/06 :  02:50:41  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Njaa...
Det är ju inte så att ljudbilden blir utsmetad eller så.
Men om man jämför med en bra monopolär högtalare så blir t ex ett instruments placering i ljudbilden inte lika exakt punktformig, om du förstår hur jag menar. Ljudbilden blir även bredare, högre och man får upplevelsen av "en större rymd". En fördel är också att man inte behöver sitta mitt i mellan högtalarna för att höra en någorlunda korrekt stereobild. Här betyder placering och rummets inverkan förstås mycket. Jag föreslår att du lyssnar själv för att bilda dig en uppfattning. Helst hemma hos dig själv, men åtminstone i hemmiljö. Gärna så att du kan göra en direkt jämförelse med en "normal" högtalare.
Ofta är det med omni/bi-poler som med dipoler, antingen älskar man dom eller också....

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000