HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur mycket betalar ni?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/08/04 :  18:04:12  Show Profile Send Jadde a Private Message
När ni köper nya apparater? Rekommenderat pris? rabatterat? Hur många % etc. Intressant att se hur det ligger till.

The man with no Naim

bubbas
Member

57 Posts

Posted - 2002/08/04 :  19:07:42  Show Profile Send bubbas a Private Message
Bra fråga. Själv är jag nog en dålig prutare. Men köper jag större grejer känner jag mig som en misslyckad människa om jag inte får ner priset några tusenlappar. Eller i alla fall får en sladdstump med.

Varför inte köpa andra hand?

Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/08/04 :  19:28:29  Show Profile Send Gebex a Private Message
Om man lägger så mycket på sin anläggning att man skulle kunna åka och lyssna på alla artister live eller ta hem dom, så tycker jag att man har betalt för mycket för sin anläggning. Själv så la jag ut ca 30.000 på min anläggning.

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/08/04 :  19:46:14  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Tja!

jag köper oftast i andra hand, man får bra saker för billiga priser då, plus att jag handlar en del märken för inköpspris + lite till, men det blir billigt.. sen så om man skulle handla nytt ngn gång som e svindyrt så SKA man åtminstone förska pruta lite/få med kabel typ, men även jag är en dålig prutare, men jag försöker lite i alla fall
=)

Easy Come, Easy Go
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.co
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2002/08/05 :  01:44:09  Show Profile Send ulf a Private Message
OM man är kund i en speciell affär och handlar en del bör man få ca 10% på aktuella varor. Utgåede modeller skall naturligtvis ha större rabbat. Ljudtekniska Sällskapets medlemar har 10% i en del HiFiafärren. Kan avar bra att vara medlem och få dessa rabatter om man är en dålig prutare.

Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/08/05 :  02:16:52  Show Profile Send Robis a Private Message
Så sant, 10% är en vettig siffra om man är trogen kund.

Jag har nästan bara begagnade prylar som man kommit över till ibland skrämmande låga priser, rena fynd. Ett bra exempel är den Audion Sterling som jag köpte beggad av konstruktören för nästan en tredjedel av priset.

Appropå handlare och rabatt så finns det en mycket serviceinriktad hifibutik i mellan-sverige som verkar ha som vana att alltid skicka med dom mest ovanliga sakerna i paketet när man köpt något.

Jag har fått allt från ett paket tuggummi, påse halstabletter och klistermärken till OPUS3 vinyler.


Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/08/05 :  03:03:12  Show Profile Send Nagra a Private Message
Men vissa produkter är lite svårare att få tag på andra hand, eller känner du någon som vill sälja sin Cardas neutral ref?

enrich life through technolog
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/08/05 :  03:14:11  Show Profile Send Robis a Private Message
Så sant, sen är det ju en fråga om garantier och känslan av att köpa/äga ett fabriksnytt exemplar.

Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/08/05 :  04:45:28  Show Profile Send Morello a Private Message
Två pruthistorier:

1. En god vän till Morello glider in i en affär för att hämta en CD-spelare efter reparation. Handlaren säger: Det blir 1500 kr.
Kompisen säger: Men jag fyller ju år idag. Då blir det väl 1000 kr?
Handlaren säger: Självklart blir det 1000 kr om du fyller år.
Kompisen visar leg. för att visa att han de facto fyllde år just den dagen.

2. Samma kompis glider in på Sontec för att köpa ett beg. försteg.
Sontec vill ha 2500 kr. Efter 10 minuters prutande glider kompisen därifrån med förstegt under armen och 750 kr fattigare.


Behöver jag säga att denna kompis är en DUKTIG prutare?

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/05 :  11:12:58  Show Profile Send mag a Private Message
Det är han man ska ut och handla med således


//Magnu
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2002/08/05 :  11:55:10  Show Profile Send dekengren a Private Message
Jag köpte cd + int. förstärkare + högtalare + kablar i ett paket. Nypris skulle vara 55000 och det prutade jag ner till 45000, kändes bra!

/D

Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2002/08/05 :  13:25:02  Show Profile Send JM a Private Message
Morello ! Kan man hyra din kompis ? ;)

Mvh/Janne

Go to Top of Page

Henrik
Member

54 Posts

Posted - 2002/08/05 :  16:03:48  Show Profile Send Henrik a Private Message
quote:

Morello ! Kan man hyra din kompis ? ;)



Jag har ett bra knep som ni kan få gratis!

Jag började intressera mig för den här typen av psykologi för ett par år sedan när en artikel om idrottspsykologi fångade mitt intresse. Detta ledde mig vidare till olika manipulationstekniker för att påverka sig själv och sedemere också för andra. Jag kan lova att det finns mycket, mycket kraftfulla tekniker som faktiskt gränsar till och ibland övergår i ren hypnos (rätt tuffa saker faktiskt!) där ute.

Men, det enklaste av alla knep (och som faktiskt är ganska effektivt) som man som konsument kan använda är att skapa ett temporärt "överläge" -ett tillstånd som "offret" inte vill befinna sig i. Det finns många metoder för att uppnå detta, men det vackra sättet är att göra detta på ett för "offret" omedvetet plan, dvs du uppträder, tycker "offret", helt normalt:

Börja med att studera försäljaren. Titta på hur nära kunderna han står när han diskuterar det där kylskåpet, eller damsugaren, eller vad det nu är han vill sälja. När du sedan precis har börjat diskutera priset, positionera dig lite närmare försäljaren - inte för nära, men så pass nära att han tar ett litet steg tillbaka - självklart följer du efter så att du hela tiden står "lite för nära".

Det du gjort nu är att skapa en undermedveten, men högst påtaglig känsla av underlägsenhet hos personen i fråga eftersom han får sitt personliga teritorium kränkt. Dessutom "får" han enligt sin egen beslutsmodell inte göra sig av med dig hur som helst. Han sitter fast, utan några egentliga alternativ (Du skapar också ett visst mått av stress, vilket gör att man får svårare att tänka klart). Han vet inte riktigt varför det käns lite jobbigt att prata med dig, men prioriteten just nu är att "få bort det otrevliga" och lättaste sättet att bli av med dig är att pruta lite snabbare och lite mer. Detta metod fungerar ypperligt om säljaren inte har någon disk att "fly" till inärheten och därigenom upprätta en "säkerhetsbariär" mellan honom och dig Enkelt, diskret, och mycket effektivt!

Lycka till!




Henrik

You might be an engineer if . . .

. . . you have no life and can prove it mathematically
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/08/05 :  16:12:56  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Sådana kunder skall jag passa mig för.
Fast om det är en trevlig tjej funkar det nog inte det knepet på mig.


Tiden går fort när man ligger i koma (Blackie Lawless - W.A.S.P
Go to Top of Page

Viking
Member

224 Posts

Posted - 2002/08/05 :  16:15:05  Show Profile Send Viking a Private Message
If I tell ya I`ll have to shoot ya!!

(et eks: min EAD Powermaster 2000 betalte jeg 30.000 for :-)

MVH Vikin
Go to Top of Page

Majesty
Member

104 Posts

Posted - 2002/08/05 :  17:28:37  Show Profile Send Majesty a Private Message
quote:

quote:

Morello ! Kan man hyra din kompis ? ;)



Jag har ett bra knep som ni kan få gratis!

Jag började intressera mig för den här typen av psykologi för ett par år sedan när en artikel om idrottspsykologi fångade mitt intresse. Detta ledde mig vidare till olika manipulationstekniker för att påverka sig själv och sedemere också för andra. Jag kan lova att det finns mycket, mycket kraftfulla tekniker som faktiskt gränsar till och ibland övergår i ren hypnos (rätt tuffa saker faktiskt!) där ute.

Men, det enklaste av alla knep (och som faktiskt är ganska effektivt) som man som konsument kan använda är att skapa ett temporärt "överläge" -ett tillstånd som "offret" inte vill befinna sig i. Det finns många metoder för att uppnå detta, men det vackra sättet är att göra detta på ett för "offret" omedvetet plan, dvs du uppträder, tycker "offret", helt normalt:

Börja med att studera försäljaren. Titta på hur nära kunderna han står när han diskuterar det där kylskåpet, eller damsugaren, eller vad det nu är han vill sälja. När du sedan precis har börjat diskutera priset, positionera dig lite närmare försäljaren - inte för nära, men så pass nära att han tar ett litet steg tillbaka - självklart följer du efter så att du hela tiden står "lite för nära".

Det du gjort nu är att skapa en undermedveten, men högst påtaglig känsla av underlägsenhet hos personen i fråga eftersom han får sitt personliga teritorium kränkt. Dessutom "får" han enligt sin egen beslutsmodell inte göra sig av med dig hur som helst. Han sitter fast, utan några egentliga alternativ (Du skapar också ett visst mått av stress, vilket gör att man får svårare att tänka klart). Han vet inte riktigt varför det käns lite jobbigt att prata med dig, men prioriteten just nu är att "få bort det otrevliga" och lättaste sättet att bli av med dig är att pruta lite snabbare och lite mer. Detta metod fungerar ypperligt om säljaren inte har någon disk att "fly" till inärheten och därigenom upprätta en "säkerhetsbariär" mellan honom och dig Enkelt, diskret, och mycket effektivt!

Lycka till!




Henrik

You might be an engineer if . . .

. . . you have no life and can prove it mathematically!



Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/08/06 :  00:23:40  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Fast om det är en trevlig tjej funkar det nog inte det knepet på mig.


Eller så är det kanske då det funkar som bäst?

John

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000