HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 DIY möte HFLS-1 vs. Pro Ac klon nu med Recension!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/18 :  01:36:35  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Så här ser det ut hemma i vardagsrummet just nu:



Nåja hela setupen kom ej med men här är en närbild på duellanterna:



Ingen kan väl undgått vilka dessa är, den ena har funnits i vardagsrummet i 2år den andra i 1 månad med ett rykande färskt stativ nu också.

Ursäktar bildkvaliten, värdelös kamera som förhoppningsvis inom en vecka är utbytt mot en mycket bättre. Byter ut bilderna då, nu ska vi lyssna och ge lite intryck av det hela istället.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/02/19 20:23:52

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/02/18 :  04:37:23  Show Profile Send pesa a Private Message
Spännande! Ser fram emot fortsättningen...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/18 :  12:06:46  Show Profile Send henricsson a Private Message
Klon på en 45.000kr-högtalare (har hört båda, tycker klonen låter bättre än orginalen t.o.m.!) vs. HFLS-1, intressant!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2004/02/18 18:23:37
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/18 :  12:34:03  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Oj oj oj vad intressant!
Jag har hört båda varianterna och har egna erfarenheter - får se om vi har liknanade!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/02/18 :  13:03:06  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Fy fn vilken snygg HFLS-1! Stativen passar ju klockrent ihop med lådorna. Sonus Faber varning av värsta sorten!

Erik Andersson for president!

Edited by - Mr Ekan on 2004/02/18 13:06:01
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/18 :  13:48:10  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Ska passa på att ge er förutsättningar för de båda högtalarparen.

Båda högtalarna är byggda enligt de "orginal" beskrivningar som funnits i artiklar.
Filtren i båda paren är med bra komponeneter som foliespolar, mcap kondensatorer så när som på kondensatorn till basen i HFLS där det är en billigare variant som ska bytas ut mot mcap(fanns ej inne vid beställning). Filtret för Ac klonen är den ursprungliga varianten från StefanB´s sida. Internkabel i Ac klonen är silverplätterad koppar till diskant och supra ply 3,4 til bas, till HFLS är det ply 3,4 till båda. Båda paren är avstämda om jag ej minns fel till 38hz. Ac klonen står på superspikes, HFLS på egenbyggda stativ.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

pak78
Starting Member

14 Posts

Posted - 2004/02/18 :  13:57:58  Show Profile Send pak78 a Private Message
Härligt! Ser fram emot fortsättningen!
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/02/18 :  16:40:48  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
HFLS-1 ser ju iaf helt klart dyrare ut.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2004/02/19 :  11:32:27  Show Profile Send everwake a Private Message
snart är det plusgrader ute...efter att sett bilderna på dessa hfls-1 färdiga på stativ börjar man nästan dreggla....en fräs är inte så dyr...låter det hälften så bra som det ser ut...är det värt allt meck

En stor skopa beröm ska du ha MangeW, nu väntar jag bara på lyssningsintryck och skrivbordsbakgrunden
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/19 :  14:31:49  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Tyvärr har jag drabbats av feber och snuva och varit mer el mindre däckad i dagarna två. Har helt enkelt inte orkat lyssna och jämföra. Pjäserna står uppställda och klara så snart jag orkar flytta och koppla om ska jag göra en jämförelse dessa DIY giganter emellan.
Kanske redan ikväll, eller så under morgondagen.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/19 :  20:23:22  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Min Recension, eller lyssningsintryck som det stämmer bättre in på.

Japp, så var det dax att ge mina intryck av dessa båda högtalare. Den ena, Pro Ac´n har jag lyssnat på i 2år, den andra HFLS-1 har jag haft i en månad. Har ägnat en eftermiddag att försöka jämföra och notera de skillnader och verifiera de intryck jag fått sedan tidigare. Kommer inte att ge en detaljerad recension av dem, tyvärr saknar min vokabulär betydelsen av många Hifi ord som använts i tester såsom krispig, transparent och sådant så att försöka använda dem kan bli väldigt fel. Jag ska försöka ge mina lyssningsintryck och beskriva dem på svenska vi förhoppningsvis alla förstår . Jag har jämfört dem på olika typer av musik, allt från lite Jazz, Sophie Zelmani och Iron Maiden.

Börjar väl då.

Så här ser de alltså ut
Pro Ac klon:



HFLS-1:



Utseende: Denna rond känns inte rättvis på något sätt. Det vore som att skicka upp Paolo Roberto mot Mike Tyson i ringen, Tyson skulle käka upp både Paolo och hans barn utan vidare. Det är samma här, mina HFLS-1 käkar mina Pro Ac varje dag i veckan så stor är skillnaden tycker jag.

Lyssningsintryck HFLS-1: Denna stativare har imponerat på mig från första början. Den spelar förvånadsvärt bra bas, går hyffsat djupt och rapp de gånger det krävs. Mellanregistret känns naturligt, röster känns torra och munnar som det ofta pratas om är små och verklighetstrogna. Diskanten känns ofta lite återhållen, i jämförelse mot vad jag är van känns det som att de extrema topparna är avkapade, den är detaljerad men inte vass på något sätt inga vassa s- ljud vad jag noterat. Stereobilden är både bred och djup. Ibland är instrumenten och spelar på utsidan av högtalarna och man kan tydligt höra djupet i musiken och intrumenten på scen. Den har bra separation av instrumenten, man kan ganska märkbart höra placeringarna av dem. Vid körsång så kan man ofta höra tydligt var körsångerskorna står på "scen". Jag tycker den har ett väldigt släpp av musiken från högtalarna, tycker de försvinner i ljudbilden väldigt väl och kan inte direkt säga att det spelar från högtalarna snarare bakom dem. Denna högtalare känns lite torr och tillbakalutad i ljudet, både på gott och ont. Mitt intryck av den är att den spelar nog ganska korrekt musik.

Lyssningsintryck Pro Ac klon:
Denna högtalare känner jag väldigt väl. Denna har en djup bas, lite blöt och inte alltid så väldigt snabb vilket märks på viss musik men fördel på annan. Diskanten är detaljerad och bra, ibland kan den verka lite ljus och "skör" men inget som stör och den har blivit bättre efterhand och speciellt efter kabelbyte. Tycker numera den är väldigt bra. Mellanregistret är väldigt bra i denna högtalare, kanske dess styrka om du lyssnar mest på lugn musik typ "singer/songwriter". Stereobilden är lite sammanflyten, inte utmärkande separation av instrument och röster och djupet i ljudet är inte lika utmärkande. Släppet från högtalarna är oftast bra men kan ibland direkt härledas från lådorna vid vissa anslag. Jag tycker denna högtalare spelar med bra närvarokänsla och bra flyt i musiken.

Jämförelse:
En stativare mot en golvare, basen i dem båda är bra men på olika sätt. HFLS har som sagt en ganska djup och torrare bas Pro Ac går djupare och kan tyckas lite "blötare". Diskant och mellanregister i HFLS-1 känns mer återhållen men korrekt, i Pro Ac´n är den lite mer attack i dessa register. Som min sambo som satt med i perioder sa " Musiken flyter lättare i Pro Ac" hon lyssnar mer på musiken än detaljer i denna och jag är benägen att hålla med. I frågan om ljudbild och dess presentation är HFLS-1 bättre, den har både bredare och betydligt djupare ljudbild än Pro Ac. Släppet av ljud från högtalaren är HFLS också bättre än Pro Ac, tycker denna stativare oftast totalt försvinner helt medan Pro Ac´n ibland kan hänga med i spelandet. Separationen av instrument och röster gör HFLS bättre också än Pro Ac, ofta kan man tydligt placera ut dem med HFLS medan Pro Ac visst tyder ut placeringen men inte lika tydligt.
Totalintrycket av dessa båda är att de låter väldigt bra i mina öron båda två, men på lite olika sätt. HFLS är lite torrare känns mer korrekt i sitt ljud och har en väldigt bra ljudbild medan Pro Ac spelar lite fläskigare som den golvare den är samt tycker jag ljudet som sagt flyter lite lättare från Pro Ac´n.

Notera att jag hade exakt samma volym på stärkaren med båda högtalarna. vad jag förstår är HFLS lite mer trögdriven och kanske behöver mer pådrag vilket jag tyckte märktes att den lät lite lägre.

Att plocka ut en vinnare av dessa båda kan jag inte, dels så låter de väldigt bra båda två, dock som sagt på olika sätt. Dels var mitt syfte med denna utvärdering inte att plocka ut en vinnare utan mer försöka tyda ut mina egna intryck av dem båda.

Min sambo´s vinnare var Pro Ac, hon var tveksam att byta ut dem mot HFLS-1 trots att denna är så mycket snyggare. Ingen WAF här inte... Jag håller inte riktigt med henne så vi får se vad som händer

Edit: Om någon funderar på att bygga sina kanske första högtalare, eller vill göra en rejäl uppgradering från ett par billigare högtalare skulle jag föreslå någon av dessa. De är riktigt bra högtalare båda två både om man ser till kostnaden att bygga men även i jämförelse med komersiella högtalare ganska långt upp i medelprisklassen (se bla. Henricsson´s inlägg ovan). De är dessutom rikligt dokumenterade och relativt lättbyggda. Har själv när jag gjorde första paret(Ac klonen) aldrig satt ihop någon seriös högtalare men kan med facit i hand säga att de blev bra.

Detta var mina amatörmässiga intryck just nu, ska noteras att de är högst personliga och troligen inte delas av alla andra. De kan tyckas lite rörigt beskrivet men det är sådant jag spontant upplevde jämförelsen. Jag vet att det finns fler som sitter med dessa båda högtalare eller hört dem båda, vore kul att höra era intryck av dem.

Kommer jag på något mer kompletterar jag, är lite halv seg efter 2 dagars sängliggande.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/02/21 01:56:08
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/20 :  04:29:16  Show Profile Send henricsson a Private Message
Att HFLS-1 står sig så bra mot en ProAc-klon är ju fantastiskt!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2004/02/20 :  07:41:44  Show Profile Send Amatören a Private Message
mangew, bra skriven recension!

epkpeng, får vi höra dina erfarenheter nu?!

(Hmmm, börjar bli mer och mer sugen på att bygga ett eget par!)

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/02/20 :  08:11:14  Show Profile Send ayayay a Private Message
Mycket intressant.

Man tackar

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

pak78
Starting Member

14 Posts

Posted - 2004/02/20 :  11:21:51  Show Profile Send pak78 a Private Message
Mycket bra recension! Funderar på att bygga mig någon av dessa själv.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/20 :  11:39:46  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hej,

Vilken kul recension! Jag håller med om mycket...

ClonAc's blötare bas går att förbättra genom en längre port - underavstämd låda är melodin här! ClonAc's diskant är jag inte imponerad av. Här är HFLS-1 bättre med sin DX25'a (och mitt filter).
ClonAc med ex Scan Speak 95- eller 9700 hade varit mycket intressant att lyssna till.

ClonAc går att få totalt sett bättre, men det kräver lite mer. Enligt recepten (utan modifiering av basport, diskantbyte etc) är HFLSl-1 bättre när mina öron bestämmer.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/20 :  13:01:25  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Ooops, måste göra ett tillägg vilket jag glömde notera i mina intryck ovan.

Mina Ac kloner är visst modifierade med ett längre basrör, ca. 17cm är det nu. Tycker det gjorde basen bättre(mindre blöt/bumlig), möjligen på bekostnad av mellanregister lite men det är ännu väldigt bra i dem tycker jag. Mitt rum är bara ca. 20kvm vilket kanske är lite i minsta laget för Ac klonen och gör basen mer påträngande också.

Sedan diskanten i HFLS-1, om jag gett intrycket att den skulle vara dålig eller sämre så vete fan om den är sämre. Den är annorlunda, betydligt lenare i ljudet vilket jag kan uppleva som lite återhållen då Ac klon tidigare kunnat vara något vass i det området.

Sedan har jag nya högtalarkablar som jag tycker rent generellt kapar lite av topparna jämfört med mina tidigare silverkablar. Detta är nog avvänjningsfråga skulle jag tro att vänja sig vid en bättre diskant!

Mina intryck är i princip gjorda på jämförelser dessa båda högtalare rakt igenom, även om jag försökt ge mina intryck hur det verkligen låter utan påverkan. Men det blir tyvärr ändå mycket en jämförelse dem emellan. Har alltså ingen referens från något annat system.

Jag är en usel recensent, det är väldigt svårt att beskriva ljud då man ej behärskar Hifi ordlistan till fullo Ska nog hålla mig från detta ämne i framtiden.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/20 :  13:08:56  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hej,

Mangew - hoppas du inte tar mina subjektiva intryck som nån kritik mot dina erfarenheter. Inte menat så, all!

Jag tycker inte alls du är usel recensent. Din är bra. Bättre att skriva en (dålig) recension, än att inte skriva nån alls!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/20 :  13:21:13  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
epkpeng - Jag tar inte alls illa upp av dina synpunkter, de var ju konstruktiva och sådan kritik kan man alltid ta Efter att läst igenom min "recension" ett par gånger så upptäcker man alla fel och rörigheter man skrivit så något tillägg eller rättning är gott på sin plats.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/02/20 :  17:03:58  Show Profile Send jonsson a Private Message
jAG TYCKTE HELT KLART DET VAR INTRESSANT... (oops, majuskler för hela slanten..) Som amatörrecensent får du ett mvg av mig!!! Kul att folk tar sig tid!!!

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2004/02/20 :  18:10:34  Show Profile Send bassman a Private Message
Bra recension.
Mer sånt!

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2004/02/20 :  18:23:50  Show Profile Send pegul a Private Message
Hej alla!

Jag har liknande erfarenheter av mina HFLS-1.
När jag gör en direktjämförelse mellan mina gamla högtalare och HFLS-1 så känns de nya lite dova. Precis så som det beskrivits ovan att de högsta topparna är lite avskalade. Men detta är mest märkbart just vid växlingen. Efter en minut eller så så glömmer man det och lyssnar på musiken istället, och det är ju en bra sak. Har upptäckt att jag flera gånger "glömt bort" att lyssna efter detaljer och bara lyssnat istället.

Tycker också att ljudet "släpper" bra från högtalarna och har också upplevt att vissa ljud ligger "utanför" högtalarna ibland. Även vart ljudet kommer ifrån i höjdled märks ibland. Detta kanske inte är menat på inspelningen men så är det i alla fall. Har t ex haft trumljud som kommer snett nerifrån, strax utanför högtalaren, samt sång som ligger strax innanför och kanske en halv meter ovanför högtalaren.

Och basen är faktiskt riktigt imponerande från dem. Mina gamla golvare har mer "fläsk" där nere men det är samma som med diskanten. Man tänker på det vid en direktjämförelse men glömmer bort det efter en liten stund. Det som finns håller god kvalitet och även HFLS-1:orna kan "knuffa till" ordentligt där nere ibland.

Bra recension, förresten!

Mvh
/pegul



Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/21 :  01:50:42  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
pegul. Kul med din åsikt, och den verkar likna min i åsikt om HFLS. Då kanske ingen av oss är helt ute och cycklar.

Jag hör gärna fler som provat de båda i min jämförelse men även andra högtalare i jämförelse också.



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/02/21 :  11:40:06  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Man blir mer och mer sugen att testa ett par HFLS1..


Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/02/21 :  22:57:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej Mange!

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Jag har spelat/levt med HFLS1 i över ett år nu och det du skriver om ClonAc och HFLS1 stämmer väl in med mina erfarenheter också. Jag upplever också att ClonAc, i orginalutförande, kan vara lite åt det blötare hållet medan HFLS1 är väldetaljerad i hela registret.

Vänligen, Per
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/02/26 :  02:36:36  Show Profile Send brumel a Private Message
Trevlig recension. Trots att jag ej hört någon av dom så får jag en god uppfattning om hur dom låter.

Nu har jag skissat på en hfls golvare. På 18 l avstämd till 31 hz. En riktig dräparulf.
Problemet stavas stora konutslag. Bäst att trycka dit en till pl 18.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000