HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Kimber Select 2020, 3033 samt 9033_bilder
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2004/02/17 :  22:15:24  Show Profile Send bobey a Private Message
Hmm ... vad detta vara för paket?
öppna, riva, rassel, riva, öppna...
hmmm.. mmm... ahhh... ohhh....

"To be continued..."

// bobey

Edited by - bobey on 2004/02/22 14:37:48

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/02/17 :  22:30:09  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Oj oj, bilder bilder bilder bilder biler tack!!! =)


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2004/02/17 :  22:30:11  Show Profile Send krelle a Private Message
Äntligen!!!!! mvh Krelle
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/17 :  22:56:47  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
NU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! *dräggel*

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/18 :  05:28:32  Show Profile Send Bravo a Private Message
GRRRRRRRR....

Bravo
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/18 :  13:34:38  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag vet att det kommer bli SÅÅÅÅÅ bra
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2004/02/18 :  14:00:31  Show Profile Send stargazer a Private Message
bobey, du är en ondskefull människa som låter oss vänta så länge.
här sitter man nu med haklappen (modell med vallgrav) monterad och klar, kör igång nu!

/ stargazer
Go to Top of Page

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2004/02/18 :  19:40:59  Show Profile Send bobey a Private Message
HEHEHEHEHE... (evil-bobey laugh )

Kommer med lite lyssningsintryck senare ikväll men bilder kan det kan den nog tidigast bli på lördag kväll då jag inte har en kamera just nu... men det kommer. Kan bara säga att det 3033 jag nu har inkopplade är bra mycket snyggare än det exemplar som jag såg på Stockholmsmässan. Denna kabel är inga fäger invävda utan den är vävd av svart och genomskinlig plast och under detta semitranparanta hölje kan man skymta flätad koppartråd. Mycket snygg!

2020 är mycket mindre än vad man får för sig när man ser bilder på den. Den är inte mycket tjockare än en Kimber D60. Dock är den väldigt vacker med sitt lite silvriga utseende. Men som sagt ni är inte här för att läsa om kablarnas utseende utan för att se bilder på dem men framför allt antar att ni är nyfikna på ljudet... så mer av det blir det i nästa post ikväll (även fast jag bara haft kablarna i 24 timmar så har det lyssnats en hel del redan och man har ett hum om vart det bär åt).

...and that's all for now folks! Back in a bit...


// bobey
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/02/18 :  20:08:27  Show Profile Send Mattias a Private Message

Oj oj häftigt. Följer tråden med spänning

/Mattias
Go to Top of Page

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2004/02/18 :  22:50:18  Show Profile Send bobey a Private Message
oj oj oj.. är allt jag har att säga så här länge :)

Konstigt att det kan skilja så mycket mellan kablar. De förra kablarna jag hadde hemma och testade gjorde väldigt lite skillnad även om det var en viss förbättring. Dessa kablar har gjort en STOR skillnad. Eftersom jag är helt slut och måste få såva lite så får detta bli en kort sammanfattning av det jag lagt märke till hitintills.

Jag började med att stänga av systemet helt och sen sätta på det igen och lyssna med mina ursprungskablar på ett icke uppvärmt system. Detta för att få en så rättvis gemförelse som möligt mot de nya kablarna.

Efter att ha lyssnat ett tag så stängde jag ner allt och bytte till 2020'an. När jag sedan slog på igen och började lyssna var skillnaden helt och hållet ofrånkomlig. Det spelar igen roll om jag varit döv så hadde jag ändå märkt skilllnaden!!! Klangen blev klarare och skarpare ungefär som en det funnits en sphere (stavning på svenska någon?) av "tjock/tung" luft som omslutit musiken förut hadde blåsts bort. Ett exempel som verkligen lyfte fram detta var en låt av Eric Clapton där han knäpper med fingrarna. Förut har det hörts bra och skarpt men nu lades en ny dimmension till det hela. Det verkar nämligen som om det inte bara är två knäpp utan att han verkar liksom "digga" med armen och då knäpper första gång när fingrarna är i axelhöjd och sedan lite senare när de är i midjehöjd. Det jag försöker förmedla är att det hörs en positionell skillnad mellan knäppningarna som inte hördes förut. Jag har alldrig lagt märke till detta förut även fast den låten snurrat ett antal varv i cd'n. Ska lyssna på låten imorgon igen och se om det bara var inbilning eller om phenomenet (for lack of a better word) fortfarande är klart hörtbart. Sen får min polarae verifiera i helgen. Det var lite kort om digitalkabeln.

Sen efter att ha lyssnat en del på digitalkabeln bytte jag till 3033 kabeln. Här kommer det klart konstigaste med det hela. Det verkar som om förbättringarna av bara digitalkabeln märket tydligare med de gammla högtalarkablaget!? Tror det kan ha att göra med att det nya högtalarkablaget är helt oinspelat, mer om detta senare!? Hur som helst så kan man säga att om förbättringen var 20 med bara digitalkabeln så var den 15 med den och nya högtalarkablaget. Klangen blev lite diffusare. Även fast man tappade lite av definitionen i klangen av instrumenten så tillförde högtalarkablaget ett litet lyft vad gäller storleken (både djup och bredd) på ljudbilden samt att positioneringen av instrumenten blev mycket mer definerat. Detta var dock inte enbart positivt utan ahdde den effekten att i ett fåtal spår vart ljudbilden alldeles för bred och tunn. Det fanns inget djup i den.. eller som Bilbo skulle ha sagt om han hadde lånat hem dessa kablar till Bag End:

"... it was like butter spread over to much bread."

Som sagt detta var intrycket igår.

När jag lyssnade idag så var det större skillnad än igår. Allt lät bättre. Jag var klart över 20 på min meningslösa "relativitetsskala" ;). Hela kvällen har jag bara legat och njutit av musiken. Det svåraste var att försöka lyssna kritiskt, jag kom hela tiden på mig själv med att digga till musiken :). Somnade till och med mot slutet av sessionen (vet dock inte om det är ett bra betyg ;])!

Placering av instrument i ljudbilden har förbättras markant samt djupet och bredden, även om detta beror mycket på vilken inspelning man kör. Cymbaler och lite högre frekvenser har fått mer lyster och sjunger ut längre och tydligare (speciellt då t.ex. hi-hats samt andra cymbaler). Men mesta av allt så är det just klangen och närvaron som fått sig en vitaminkick. Saxofonera spelar som om det var de precis kommit tillbaka från service och "basarna" går lägre men med en större bestämdhet och/eller pondus.

Det verkar mycket lovande så här långt och jag som var mycket skeptisk till att det ö.h.t. skulle märkas någon skillnad efter förra testet. Men en sak som har 100% klart är att det som gör minst 75% av förbättringen är, precis som vid förra uppgraderingen, konstigt nog digitalkabeln. Jag tycker att det är högst förunderligt men kan inte annat än tro mina öron (inbilad eller riktig skillnad spelar ingen roll när resultatet är gång på gång det samma). Så skulle jag rekommendera någon en uppgradering av kablage så skulle det utan tvekan bli den billigare 2020 istället för 3033 då den gör mycket mer för systemet i sin helhet! Får se om polarn kommer till samma slutsatts. Får se vad jag har att säga nästa onsdag då jag haft kablaget en vecka.

Näh nu har jag ett av två val. Sova med huvudet på tangentbordet eller kudden. Ha det....


// bobey

Edited by - bobey on 2004/02/18 22:56:23
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/02/18 :  23:03:46  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Intressanta och kanske lite oväntade resultat. Blir spännande att följa utvecklingen.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/19 :  08:55:25  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kul att det börjar bli RIKTIGT bra hemma hos dig jörgen !!!

Måste få komma över och lyssna lite snart, tjejen har börjat tjata på att vi ska skaffa ett par Windar i lönn snart, och jag är ju inte direkt svårövertalad...

/Martin
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/02/19 :  20:53:30  Show Profile Send Mattias a Private Message

bobey, trevligt!
Vad är det för grejer du spelar på *nyfiken*. Försökt klura ut detta genom sökningar, men ej lyckats *hilfe*

/Mattias

Edited by - Mattias on 2004/02/19 20:55:58
Go to Top of Page

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2004/02/19 :  23:16:52  Show Profile Send bobey a Private Message
@MartinH:
Du får ta och komma förbi och lyssna... som sagt så börjar det låta riktigt bra. Vad gäller Wind så tycker jag definitivt du ska skaffa ett par :)! Jag tror nog lätt Wind kan konkurera med högtalare för det femdubbla utan problem... men det är ju bara spekulation för all del. Därimot kan jag säga att av alla högtalare jag hört så har jag ännu inte hört någon som låter bättre, om det sen beror på högtalarna, elektroniken eller omständigheterna vid lyssningstillfällena låter jag vara osagt. Inte helt möjligt att det är en hel del personlig smak med i blden :).

@Mattias:
Mitt system finns upplagt under "medlemmars system". Glöm inte att bocka i "search archives" elelr vad det står när du ska söka. Sen sök på t.ex. "totem" samt användare "bobey" så hittar du nog det.

Mer lyssningsintryck blir det inte idag då jag slösat bort c.a. två timmar av mitt liv tittandes på "The Hulk". Säger då en sak; Den jävla gröna gubben vill man inte se mer av på film... inte i Ang Lee's regi i vilket fall. Näh nu blir det en stunds horisontalläge innan jobb och ny dag.

// bobey
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/02/20 :  00:32:06  Show Profile Send Mattias a Private Message

Oj oj, nu greppar man läget! Vilka pryttlar
*Dreggel*

/Mattias - som hittade rätt tillslut
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/02/20 :  07:56:24  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Dirkektlänk till hans system:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=17494

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/20 :  09:08:28  Show Profile Send MartinH a Private Message
bobey: Jo vi kanske är lite färgade, men som du säger så kan nog Totem Wind ge det mesta upp till 300 000:- en bra match !!!

/Martin
Go to Top of Page

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2004/02/21 :  22:54:44  Show Profile Send bobey a Private Message
***********VARNING DENNA TEXT BÖR EJ LÄSAS AV KÄNSLIGA HIFI ENTUSIASTER ;) **************

Okej idag var en int. dag. Mycket har man lärt sig och mycket firvirrad har man också blivit :). Polarn kom över för att lyssna på de nya kablarna och även testa hans nya Sony DVD i min rigg. Det är en ganska bra DVD för runt 4-6000SEK beroende på vart man köper men alltså ungefär en tiondel av priset för min DVD. Hur som helst skulle vi testa lite olika saker. Det första var skillnaden mellan CD och SACD, skillnaden mellan hans och min DVD samt skillnaden mellan min DVD och hans när det gick som transport. Han hadde med sig ett par äldre NordOst RCA analoga kablar samt en 300SEK toslinkkabel.

Det första vi kunde konstatera att även att köra hans DVD med SACD och min DVD med cd-spåret på samma SACD var det stor skillnad i kvallite. CD-spåret lät bättre på min än SACD-spåret på hans DVD. Det gungade helt enkelt mer. Det vara klara skillnader eller som polarn sa:
"Vaddå blindtest? Det hadde räckt med dövtest :]!".

Det var väl inte ett helt oväntat resultat men gemför man hans nuvarande DVD mot hans förredetta Copland CD för runt 16,000 (när han köpte den alltså inte idag) så är DVD'n faktiskt hörbart bättre. Det svänger mer om den. Angående SACD så tror jag inte den har så stor framtid. För att kunna höra den skillnad som jag ändå tror finsn där, fast vi inte hörde, gentemot CD så måste man upp ett par prisklasser. Svensson är därimot inte intresserad av att lägga 10-20,000 på en SACD för att få förbättringen i ljud och det är medel-Svensson som bestämmer framtida format... inte HiFi-nördar som jag tyvärr :(.

Hur som helst var det dags för transporttestet. Nu kan det tyckas att det var mycket orättvisa föörhållanden om man såg till att jag körde med en 2020 digitalkabel och min dyra DVD som transport och han körde med sin "billiga" (relativt) DVD med en trehundrakronors Toslink. Båda körde in i var sin ingång på min processor så DAC'en var densamma och vi kunde switcha fram och tillbaka på en sekund. Testet genomfördes genom att vi satte igång min DVD med 10 sekunders försprång gentemot hans med samma skiva. Vi testade både att köra med orignal samt koppia, och switcha dem, samt med två kopior. Allt för att få en så jämn bild som möjligt och då även på en gång höra eventuella skillnader mellan orginal och kopia. Vi väntade oss inga större under!

Och det var just det som fick oss båda att tappa hakan!!! Det var så gott som ingen skillnad mellan att köra min DVD eller hans som transport, ok kanske inte helt oväntat men betänk då att den ena kördes på en 300SEK Toklink och den andra på en "state of the (con)art" Kimber 2020!!! Musiken var så gott som identisk med bara en miniskul skillnad i "värme" mellan låtarna. Detta tror vi dock berodde mer på kopia gentemot orginal då det var alltid till fördel för den som orginalet låg i. Helt otrolligt!!! Detta betyder ett par olika saker.

1. För det första är skillnaden mellan en bra bränd kopia och orginalet i princip ohörbar, även om vi tycktes höra en liten skillnad.
2. För det andra har transporten ingen som helst inverkan på slutresultatet. Vist vi har bara provat 2st ex. och samtidigt är Sony's tranporter bra men "it is conclusive" transporter för 50,000 eller 5000 verkar inte spela in.
3. Och det absolut mest förvånande resultatet var att en 300 Toklink inte lät ett dugg sämre en än minst 20ggr så dyr silverledarkabel!!!
4. Det ÄR skillnad på DAC'ar!!!

Nu till det som absolut gör detta så absurt. Både jag och polarn kan svära på att det var en hörbar skillnad när jag bytte till D60 digitalen från den jag hadde före. Som vi sa då så var skillnaden markant. Sen kan jag svära på att skillnaden mellan D60 och 2020 var precis lika markant om inte större. Allt detta strider dock mot det som testerna idag visade!? Hur går detta ihop. Placebo i all ära men snälla jag vill nog ha en bättre förklaring!

Så vad gör jag nu. Sälker mina 50k-SEK plus Kimber-kablar och köper biltemas!? Näh du inte en chans. Jag är fortfarande övertygad om att jag hörde en skillnad mellan digitalkablarna... och sen så är ju Kimbern såååååååååå mycket snyggare :]!!! Hur som helst så ska polarn och jag låta dessa kablar spela in sig om det nu behövs och sen byta tillbaka till D60 och se om det verklligen är skillnad mellan den och 2020'an. Men det får vänta tills kablarna är inspelade som sagt.

Vad drar man för slutsattser av detta. Ja jag vet inte! Kanske komemr jag nu att satsa lite mer på andra delar av utrustningen istället för kablaget. Får se vad nästa digitalkabelblindtest ger för resultat. Hur som helst har det varit en kul dag. Kanske det dock kan vara så att detta med uberdyra kablar är lite av en paradox som inte går att beskriva så lätt med blindtest elelr vetenskaplig fakta, eller så är det så att Hifi-folk som folkgrupp är mer "predisposed" till placebo. Hur som helst spelar det ingen stööre roll. Det viktiga är att man har kul och sen får var och en komma till en slutsatts, eller som jag skita i att göra det, om betydelsen av kablar, transporter, shakti och allt annat vad det nu heter. Det är som polarn sa när vi diskuterade extremt dyra HiFi-komponenter ormolja eller inte...
"Spelar ingen roll.. det drabbar ju ingen fattig ;)".

Ha det. Bilderna kommer i början på nästa vecka då vi glömde kabeln till kamran :(.

***EDIT: Spelling my dear Watson... spelling! ***

// bobey

Edited by - bobey on 2004/02/21 22:56:43
Go to Top of Page

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2004/02/22 :  14:39:40  Show Profile Send bobey a Private Message
Jaha då kommer lite bilder... äntligen.

Först ut. Undrar vad som kan ligga i denna låda. En ny kamera kanske, radioaktivit avfall eller hemlig spionutrustning?



Hmmmm... vad det än är verkar det vara från framtiden... eller är inte 3033 året kanske!?



Gissa vilken av dessa är den nya kabeln ;)




Kabeln är då lite lång och tar då en liten rundtur innan den viker tillbaka in mot högtalarn :)



Här ser vi den från en annan vinkel...



... och här en närbild på 9033'orna samt den....



Ahhh... manligt macho och seductivt graciös på en och samma gång... Som om den vore en blandning av Clintan och Garbo... en Clirbo helt enkelt ;) !



Och så slutligen en endaste bild på den blyga skönheten som står för största delen av grovjobbet.... 2020'an



Så då var det slut för denna gång. Ett STORT TACK för dessa underbara bilder går polarn.

***EDIT: Stavning. Det ska vara ett "n" i Clintan annars kan det lär läsas som något annat ***

// bobey

Edited by - bobey on 2004/02/22 15:42:12
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/22 :  15:14:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det fungerar utmärkt.
Edir: Removed!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/02/22 16:05:12
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2004/02/22 :  16:04:42  Show Profile Send B Peter a Private Message
Skön stil att skriva reportaget trots "resultatet".

Jag läste i Gramophone häromåret en test av DAC, där hade transporten ganska stor betydelse. Den billigaste var bäst!!! Det kan hända att vissa märken av transporter är mer kompatibla med din DAC än andra?

Eller så är det som du säger att vi hifinördar är mer "predisponerade" för placebo.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/23 :  09:35:36  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kan väll nämna att DAcen i fråga är från samma firma som transporten/spelaren ( den dyra alltså )...
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2004/02/23 :  13:10:31  Show Profile Send B Peter a Private Message
Säger du det? Det låter säkert riktigt bra, oavsett kabelbyte kan jag tänka mig.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/23 :  16:57:56  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag hörde anläggningen när det levererades och det var underbart redan då...
Go to Top of Page

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2004/02/23 :  19:45:30  Show Profile Send bobey a Private Message
@B Peter: (försökte posta svar igår men det gick inte... komemr nu)
Detta är ju bara en (eller två om man ser til polarn) personers uppfattning av DAC'ar, kablar etc. Och då en konfunderad sådan (uppfattning alltså). Det behandlar också bara ett fåtal märken och produkter. Kanske det är stor skillnad mellan transporter men inte mellan just dessa två. Det kan ju vara att Simaudio's DVD är usel som transport (sett till kostnaden) eller and Sony's är grym (igen sätt till kostnaden).

Samma sak gäller kablarna. Kanske den där 300SEK Toklinken, av en slump, verkligen besitter just de egenskaper som Kimbers 2020 gör och därmed låter till karaktären lika. Det är väl inte mer osannolikt än att en 2m kabel ska kunna kosta över 200,000SEK. En sak är dock säker; det gör ju inte HiFi tråkigare som hobby och det förmår heller inte mig att byta ut hela mitt system mot en integrerad lösning från Sony (oavsätt hur bra deras transporter är ).

Den dag då jag har det perfekta systemet och kan allt, samt förstår allt om HiFi är den dagen då jag slutar med HiFi... och det är ju inget man strävar efter direkt. "Ignorence is bliss" som det heter.

@MartinH:
Jo bra låter det allt. Jag är extremt nöjd med systemet och har till och med på köpet blivit lite av en Simaudio och Totem "fan". Tur att Simaudio inte gör skivspelare och rör då hadde lätt mitt framtida system kunna bli allt för enformigt . Nu framöver får det bli lite andra märken vad gäller skivspelare samt rörsteg (när det nu kan tänkas bli). Men en sak är säker om jag så ska begravas med en så ska jag någon gång under mitt liv äga en Eclipse SE!!! Den är bara det vakraste jag sätt vad gäller CD! Vad gäller högtalarna så är det nog svårt at thitta något annat som passar mig bättre... det skulle väl kanske vara ett par Shaman då ! På tal om dem hur låter de i gemförelse mot Windarna?

// bobey

Edited by - bobey on 2004/02/23 19:47:20
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/24 :  08:27:10  Show Profile Send MartinH a Private Message
bobey: Kul att du känner dig nöjd med din anläggning, både utseendemässigt och ljudmässigt.. Ja det finns ju en del roliga märken där ute och det är nog bra att det inte är så många märken som gör allt i stereoväg...

Jo eclipse är bara sååå läcker, och låter precis lika bra !! Jag har faktsikt inte jämfört dom speciellt mycket, men shaman kräver mer av placering, rum, elektronik. Dom går djupare och har en mer luftighet än shaman, lite mer känsla och närvaro. Man kan säga att Shaman är en stro stativare med en separat sub till varje högtalare.

Det är två olika högtalare och även om släkskapet känns igen så är dom rätt olika...

Sen får vi se om det dyker upp nått nytt om några år, nått ännu värre ?!?!

/Martin
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000