HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Åker surroundförstärkarna ikapp stereoförstärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2004/02/18 :  22:33:40  Show Profile Send Merry a Private Message
hurmpff..... poe nu sabba ju du mitt fina kloka inlägg!!!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/18 :  23:03:39  Show Profile Send MartinH a Private Message
crion: "Masur, 24bit i 96kHz i 6 kanaler är bättre ljud än 16bit i 44.1kHz i 2 kanaler hur man än vrider och vänder på det. Även 24bit i 96kHz i 2 kanaler är bättre än 16bit i 44.1kHz i 2 kanaler."

Det märks att du är ute och cyklar lite, det är inte siffrorna på DACen som avgör, utan produkten dom sitter i !!

Det har ingen betydelse om en spelare har en 24/96 dac och en annan har en 16/44.1, det är hur den är konstruerad som avgör...

Och att allt skulle gå mot multikanal kan jag inte hålla med om, ser man på den stora massan av hifiutrustning som produkceras idag så är den en försvinnande del som har multikanals ljud för musik.. Hur det blir i framtiden är omöjligt att säga, men jag tror inte det kommer slå igenom så stor för vanlig musiklyssning.

Om du sitter och lyssnar på en konsert, har du musiker runt omkring dig i en ring då ?? Knappast !!

Och att jag skulle försvara mina intressen, ja kanske, jag gillar Roksan Kandy som produkt och vet att det är en mycket bra förstärkare..Och jag HAR lyssnat och jämfört, så mina åsikter är inte helt tagna ur luften direkt..

Men det är inte just att den ingick i testet, utan även Creeken som har fått en massa bra omdömmen fick inte heller så bra kritik och det tycker jag även det är lite lustigt...

/M
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/02/18 :  23:04:21  Show Profile Send Poe a Private Message
MartinH: Jag uppfattade bara ditt sätt att utrycka dig som en generalisering när du skrev ..."nån japansk tillverkare"..

Rent allmänt har jag ingen personlig uppfattning om varken Roksan Kandy eller Sonys Receiver 790 som var med i testet, men man bör nog beakta att man också väger in kostnaden på apparaten i testerna. Då Sonyn hade halva priset mot Roksan kan säkert detta ha varit av stor betydelse för bedömningen.




eof
Min anläggning
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/18 :  23:12:28  Show Profile Send f95toli a Private Message
MartinH: Nu var det väl inte en DAC som avsågs utan upplösning/frekvens på inspelningarna.
En inspelning kan visserligen vara kass avsett hur många bitar den är gjord i, men oavsett detta är potentialen hög för SACD och DVD-A, om man sedan kan uttnyttja detta är en annan fråga.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/18 :  23:13:18  Show Profile Send MartinH a Private Message
OK..då missuppfatade vi varandra, ingen skada skedd...

Jo men det är isåfall fel att jämföra ett rent ljudbetyg och lägga in kostnaden i det, det ska vara en separat betygskala, och båda ska jämföras på samma skala.. Men är det så kan man lätt förstå varför det är sådan stor skillnad...

/Martin
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/18 :  23:17:19  Show Profile Send marbrink a Private Message
MartinH: Så var dock inte testet upplagt. När de satte ljudbetygen så gjorde de inte det efter priset. De tyckte att Sonyn var bättre än Roksan Kandy och Creek vilket de också skrev.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/18 :  23:20:37  Show Profile Send marbrink a Private Message
MartinH: Testet som hifichoice gjorde på kandy förra gången är ca 4 år gammalt och modellen har genomgått förändringar. Dessutom kostade den bara 475£ då.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/02/18 :  23:22:59  Show Profile Send Poe a Private Message
Marbrink, du har rätt. Jag antog att man tog priset med i bedömningen, men det är ju faktiskt blindtester och rent ljudmässigt bedömt får ju Sonyn lite bättre i just 2-kanal. (Sitter med tidningen framför mig).

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/18 :  23:25:34  Show Profile Send marbrink a Private Message
Poe: Då är man inte ensam!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/02/19 :  00:58:07  Show Profile Send brumel a Private Message
Hifichoice brukar vara konsekventa och pålitliga. Dom redovisar vad dom tycker och varför dom tycker så. Sen utser dom inte världens bästa ljud i varje nummer.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/19 :  01:20:03  Show Profile Send marbrink a Private Message
Tycker också Hifichoice är en mycket pålitlig tidning. Den och Hifi+ är mina favoriter.
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/02/19 :  07:30:09  Show Profile Send crion a Private Message
crion: "Masur, 24bit i 96kHz i 6 kanaler är bättre ljud än 16bit i 44.1kHz i 2 kanaler hur man än vrider och vänder på det. Även 24bit i 96kHz i 2 kanaler är bättre än 16bit i 44.1kHz i 2 kanaler."

MartinH "Det märks att du är ute och cyklar lite, det är inte siffrorna på DACen som avgör, utan produkten dom sitter i !!

"Det har ingen betydelse om en spelare har en 24/96 dac och en annan har en 16/44.1, det är hur den är konstruerad som avgör..."

Martin, Är jag ute och cyklar? Tror inte det, på fredag åker jag till kittlefjäll och åker skider...

Problemet är att du jämför hur en signal låter när källan är 16bit 44.1kHz och spelas upp på diverse DAC:ar (upsampling or whatever) medans jag helt enkelt säger att källan är 24bit i 96kHz i DVD-Audio och DAC:arna är 24bit i 192kHz, detta är tekniskt och ljudmässigt överlägset en 16bit i 44.1kHz ström oavsett om du upsamplar den eller inte. DVD-Audio strömmen innehåller många gånger mer originalljuddata från inspelningstillfället än en CD ström av data.

Sedan ställer dock DVD-Audio högre krav på de analoga delarna i ett system. Idag har DVD-Audio vissa specar som inte ens analog teknik klarar av. Exempel? Ta dynamiken 144dB som är möjlig i DVD-Audio. Digitalt är det fullt möjligt att hålla den dynamiken långt i en digital kedja som transporterar ljudet. Börjar du skicka en sådan dynamik analogt går den i bästa fall ned till ca 120dB som är ungefär vad analog teknik klarar av idag. Därför är det ännu viktigare för DVD-Audio att även den analoga tekniken är av toppklass för att komma till sin rätt.

MartinH "Om du sitter och lyssnar på en konsert, har du musiker runt omkring dig i en ring då ?? Knappast !!"

Nej, däremot har jag ambience och reflektioner som kommer från 360 grader runtom mig. Minst reflektioner får jag på en livekonsert men publiken är runt om mig och bör höras runt om mig. Mest reflektioner får jag givetvis i ett litet rum med låg dämpning. Detta kan inte 2 kanaler återge idag, och om du inte inser det nu så kommer du ha insett det om 10 år när du sitter med din Roksan multikanal musik anläggning.

Även de kreativa möjligheterna för musiker är flera gånger större med kanaler som möjliggör 360¤ ljudfält. Detta är i sin linda nu, men det kommer att växa, var så säker...

MarthinH "Och att jag skulle försvara mina intressen, ja kanske, jag gillar Roksan Kandy som produkt och vet att det är en mycket bra förstärkare..Och jag HAR lyssnat och jämfört, så mina åsikter är inte helt tagna ur luften direkt.."

Ja, hade du tagit de andra kombatanterna och gjort en A/B jämförelse så hade dem flesta godkänt ditt argument, men om du bara säger en sak med flera variabler(maskiner i testet) som du INTE har hört så blir det bara ett påstående i luften som baseras på några andra jämförelser inte helt relevanta för detta enskilda test. Det var trots allt bara två surroundförstärkare (Sony STR-DB790 & Yamaha RX-V1400RDS) i detta test som lät lite bättre än Roksan Kandy. De andra två lät sämre.

Edit: Grammatik

Edited by - crion on 2004/02/19 07:31:48
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/02/19 :  08:01:34  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Sidospår : fåfänga

Hur många av er som en längre tid pysslat med hifi och erkänt fina fabrikat hemma skulle kunna tänka er att byta ut dessa mot japanska massproducerade (i jämförelse) fabrikat om dessa nu börjar köra om de tidigare nämnda.

Jag tror personligen att det är med hifi som med bilar och motorcycklar, man köper mer en identitet, något som reflekterar ens personlighet och intsällning, mer än att man köper efter "blindtest", jag vill påstå att man köper precis lika mycket med hjärtat som med hjärnan, men då skall man också kunna står för detta och säga, japp jag blir ljudkvalitetsmässigt ifrån åkt av en billigare reciever, men det bryr jag mig inte om.

Ärligt talat, om det nu skulle bli så att man kan köpa sig en reciever på onoff (no offence) som kör ifrån en välansedd 2-kanalare från den välansedda hifibutiken, och sedan sitter man där med en massproducerad svensson-har-en-likadan-produkt som faktiskt låter bättre, skulle ni då köpa denna ?

Alternativt om det vid blindtest skulle visa sig att man föredrar en reciever för 2/3 av priset framför en välansedd 2-kanalare, skulle ni då köpa denna med vetskapen att den säljs i samma affärer som tvättmaskiner och av en personal som inte har en susning samt till ett pris som gör att dina måttligt ljudintresserade bekanta har en likadan ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2004/02/19 08:07:52
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/02/19 :  08:12:32  Show Profile Send crion a Private Message
Martinsson, jag tror du satte huvudet på spiken där
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/02/19 :  09:04:32  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Spiken i framkomlighet. Blindtest är ofta ett villospår. Men det känns kanske bra så visst, ta gärna den omvägen.

Då "vinner" nog många väldigt billiga produkter. Eller väldigt gamla prylar, eller.... ni vet, inget har ju hänt på 25 år och hifi är ju inget svårt, det fixar vilken välljuds-ointresserad marknadsdirektör som helst att bygga in i prylar som kostar 50 dollar att tillverka.

Det vet väl alla att han är ett föredöme i motsats till de med audiofila anspråk som bara pysslar med humbug.

Sedan är det ju endast andra länders tidningar som kan vara något att tro på.

Bara en reflektion så här på morgonen

och Martin: allt du säger säger du bara för att du vill sälja, pengar i egen ficka, mammon själv, opålitlig påverkare, Bentley bakom knuten och skrattar hela vägen till banken.... Torde vara ett helt unikt svenskt fenomen.

mvh

sladd

,



Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/19 :  09:20:10  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo visst var testen i Hifichoive ett par år gammal, och den nya Kandyn är klart bättre än den gamla, och då känns testen ännu mer lustig från min sida...

Att alla flerkanalare skulle få toppbetyg på BÅDE musik OCH hembio, men att den rena tvåkanalaren inte skulle få ens i närheten ?!?! Låter lite småskumt.. coh inte så trovärdigt i mina öron.. Tidningar har gjort större blunders förr och jag ser inte denna test som nått som jag kommer sätta nån större vikt vid...

Och som tur är så kommer nog aldrig Roksan kunden att tänka sig att köpa en Sony hembiostörkare istället...

Jo sladd, jag vet hur det är här i landet tyvärr..

/Martin
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/02/19 :  09:36:09  Show Profile Send Poe a Private Message
Sladd: Du säger att blindtest ofta är ett villospår. På vilket sätt då?

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/02/19 :  09:51:33  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Sladd: Du säger att blindtest ofta är ett villospår. På vilket sätt då?


Ja det undrar jag med. Blindtest borde ju vara ett bra sätt att utvärdera om det verkligen existerar några skillnander mellan de man tänker testa. Annars finns ju risken att placebo spökar till det för en. Även långtidstest tycker jag är ett bra sätt att utvärdera skillnander även om blindtest kanske är det mest vetenskapligt godtagbara, det är dock svårt att göra själv och kräver lite mer.

Mvh,
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/19 :  10:03:02  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo men jag är dock tveksamm om HifiChoice gör en ren blindtest.....
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2004/02/19 :  10:06:43  Show Profile Send MartinN a Private Message
En synpunkt på multikanal/2-kanal kan vändas så här :
de flesta 'musik' inspelningar fram till år 2000 är
gjorda i 2 kanal, möjligen finns masters kvar i multikanal.
Om man alltså vill lyssna på 2-kanal (äldre musik) nu,
i dag så har man antagligen ingen nytta av ett flerkanals-
system som medför kompromisser i kretslösningar m.m. för
att få till flera kanaler för samma pris. I dagens läge
måste man kompromissa och använda mindre och billigare
komponenter när man utvecklar flerkanal jämfört med 2-kanal.
Det kommer att dröja länge förrän man har klurat ut hur
man skall processa alla förra seklets inspelningar till
multikanal och förrän vi har alla dessa återutgivna tar
det verkligen lång tid.

För att få bästa möjliga resultat med multikanal måste
alla kanaler återges så bra som det är möjligt. Det betyder
att den bästa tekniken, och de dyraste komponenterna måste
användas 5-8 gånger vilket måste bli dyrare än 2-kanal.

För mig är frågan : vill jag ha multikanal ? Svaret är nej,
jag vill inte köpa nya utgåvor av de skivor jag redan har.
Däremot är jag intresserad av teknik som får mina gamla
skivor att låta bättre, precis som de som har en stor
samling av vinyl t.ex. Inom High-End kommer det att
erbjudas specialprodukter för de som redan har en skiv-
samling.

Martin
Go to Top of Page

doffe
Starting Member

1 Posts

Posted - 2004/02/19 :  10:11:00  Show Profile Send doffe a Private Message
tror att Sony 790 testades i hemmabio för inte så länge sedan, de verkade tycka att den var ganska medelmåttig i både stereo och surrond.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/02/19 :  10:15:30  Show Profile Send Poe a Private Message
Apparaterna betygsätts utifrån en lyssningspanel (som kan variera från test till test). Detta ligger sedan till grund för betygssättningen för ljudkvalité (men det är sannolikt inte det enda som ligger till grund för bedömningen av ljudkvalité). Jag vet också att man i tidningen brukar säga att blindtester inte alltid är helt perfekta, då hjärnan har en tendens att enbart komma ihåg det man lyssnade på precis innan. Har man då kanske upp till 5-10 apparater man lyssnar på kan det kanske snedvrida uppfattningen. Jag vet inte om det är detta Sladd syftar på.

Apparaterna betygsätts också på flera sätt än bara rent ljudmässigt, ex. byggkvalité, funktioner etc.

Jag tror dock att ett sådant test är de bästa av kompromisser då ett test helt utan ett moment av blindtest definitivt inte skulle vara att föredra.

Jag är också den förste att erkänna att apparatens fabrikat och utseende påverkar mitt val av hi-fi komponenter.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/19 :  10:25:04  Show Profile Send marbrink a Private Message
MartinH: Nä, inte ett par år utan 4 år gammal var det förra testet på Kandyn. Dessutom har Kandyn prishöjts ganska rejält sen dess. Sen fick ju inte alla surroundförstärkarna toppbetyg i stereo. Bara du som hittar på.
Jag är ganska trött på att du håller på och avfärdar grejer utan att lyssna. Du är ju så grymt märkesfixerad och håller på och rekommenderar Hifiarts grejer i snart varenda "Vad ska jag köpa för nåt?"-tråd.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/02/19 :  11:08:25  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Har just nu en Pioneer VSXD812s, som blev topptestad i What Hi-Fi mot en skräll dus av andra receivers som Sony, Yamaha mm.
Har även haft Denon AVC A-1 och HK AVR-7000 som låg i prisklassen 14-22000:-. Även dom topptestade i sitt prissegment. Mot dom 2-kanalarna jag haft genom åren så har det varit stor skillnad till 2-kanalarnas fördel, framför allt på förstegen. Det går verkligen inte att jämföra Coplandstärkaren jag har i dag mot dom receivrarna. Det är som natt och dag. Det är dom kassiska hi-fiparametrarna som perspektiv, luftighet, transparens, fast torr bas osv, som är dom stora skillnaderna. Har även prövat att använda Dac´arna i förstärkarna i stället för i min gamla Copland CD, men med samma resultat. Kanske är det så att vi som har större krav på musikåtergivningen än den typiske surroundreceiversköparen har Lyssnar på ett annat sätt erfarenhet Och gudarna ska veta, jag har verkligen försökt att bara använda surround, både pga, ekonomiska och "mindre antal grejer", men det bara går inte Så just nu blir det 2 system, ett för film och ett för musik.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/02/19 :  11:09:14  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Poe :

"Jag är också den förste att erkänna att apparatens fabrikat och uteseende påverkar mitt val av hi-fi komponenter."

Detta borde vara sagt av många och för länge sedan, uppfriskande ärlighet, respekteras.

Jag kan relatera till detta, jag har valt att gå ifrån Hi-fi produkter och tittar nu uteslutande på proffesionell ljudutrustning istället, intresset för hifi finns kvar men det har helt klart tagigt stryk på grund av allt (ursäkta mig men) "skitsnack".

Missförstå mig rätt, jag uppskattar verkligen min tillvaro i erat sällskap, det är lärorikt och intressant att utbyta meningar med er.

Jag syftar mer på :

-Återförsäljare som är oförmögna att se bortom "sina" fabrikat.
-Trender som exempelvis "tunga apparater är bra"
-Den "religion" som omger vissa dyrare fabriakt.
-Alla häftiga förkortingar som förekommer.
-Alla förutfattade meningar om olika fabrikat.
-Bristen på respekt för delade meningar om vad som är bra (gäller dock defintivt inte här på forumet).

Så jag vände mig åt till en annan branch där jag känner ett större förtroende för produkterna och mäniskorna som tillverkar och säljer dem.

Se på denna tråd, respektera möjligheten att flerkanalare kan låta bättre än 2-kanalare, även om detta är taget ur ett test i ett annat land genomfört av okända personer.

Ursäkta att jag gled lite off topic här en sväng.

mvh martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2004/02/19 11:17:40
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000