HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förbud mot hembio??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/02/17 :  15:05:31  Show Profile Send David A a Private Message
Nä nu jäklarns... Tur att man skaffade hus i tid

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,434647,00.html

Hembio utan bas..?? Snacka om värdelöst. Känns som att vår kära hobby kommer att bli alltmer motarbetad i framtiden

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/17 :  15:13:09  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Snacka om skit, jag bor i ett äldre hur och basar på faen i bland men inte bryr sej grannarna inte, nej jag hör en granne spela piano ibland, ibland basar samma granne ibland så man kan tro att dom tävlar med mej. En enda gång har det klagats men den grannen bor inte kvar, dom flyttade i somras. Biokänsla utan sub!?!?!?!? vatusan är det för skitsnack ??? det ä ju i subban som biokänslan sitter, eller ?
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/02/17 :  15:20:36  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Detta låter väl drastiskt.. Hemmabio utan subb, skulle inte tro det!!!!

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/02/17 :  15:31:26  Show Profile Send ayayay a Private Message
Hade inte någon från nån Bostadsrättsförening uttryckt sig om att det skulle räcka med de högtalare som man har förutom subben.
Detta skulle tydligen räcka som fullgod hemmabio enligt honom

Verkar som killen är insatt

Utan sub = ingen hemmabio

ROCK n RÄV

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill

Edited by - ayayay on 2004/02/17 15:31:58
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/02/17 :  15:37:28  Show Profile Send David A a Private Message
detta kan ju slå konstigt om det skulle bli subb-förbud i hyreshus.


Hyresgäst: "Jamen, jag har stativhögtalare+ sub istället för golvhögtalare"

Hyresvärd: "Spelar ingen roll, det är subb-förbud i detta hus"

Hyresgäst: "Men...men... grannen har ju ett par stora CerwinVega högtalare!"

Hyresvärd: " Spelar ingen roll! Det är SUBB-FÖRBUD i detta hus!!"
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/02/17 :  15:40:23  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
David A. Förstår precis vad du menar... Fy fasen vad galet... då får man anstränga sig för att hålla nävarna i byxfickorna så att de inte möblerar om personens näsa

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/17 :  15:50:02  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Hyresvärdar är ju helt usäkta språket jävla korkade och de grannar som klagar är ju så gott som bara gamla tanter och gubbar som ofta överdriver och säger att huset bara skakar när han/hon i själva verket bara hör basen lite svagt. Ett tips: integrera subban i "main stereo" högtalarna och voila "hyresgest, vaa? jag har ju ingen sub!" Nu bor ju jag iförsej i ett radhus men inte sjutton klagar grannen när jag krämar på, nu spelar jag ju inte så ofta men jag har ju trots allt 3 subbor i drift under musiklyssning.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/02/17 :  16:19:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Inte nog med att dom jagar oss utan TV-licenser.
Nu kommer arga män och frågar:
-Har du hemmabio?

Jag brukar svara:
-Nej, det är ett laboratorium för framställning av sprängmedel åt Al-Quaida,som gör att det låter så.

-Tur för dig det, annars hade du blivit vräkt!
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/02/17 :  16:28:40  Show Profile Send ayayay a Private Message


hemmabio-terror på G i Sverige?

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/02/17 :  16:36:49  Show Profile Send David A a Private Message
Här kan man maila in och berätta om sina grannars "ljudterror"....

Kanske borde maila in och berätta om tant Agnes skällade hund, och familjen Karlssons skrikande ungar.... Bara för att ge ett konkret exempel på annat som faktiskt kan störa

Verkar som att det är bara för musik eller film som man blir bannlyst!



hemmabio@aftonbladet.se
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/17 :  16:37:03  Show Profile Send DIYamps a Private Message
räknas 2kanal + 3 subbor som hemmabio ?
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/02/17 :  16:40:55  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Det beror på vad du syftar på när du använder uttrycket subbor .

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/17 :  16:45:15  Show Profile Send DIYamps a Private Message
subbor = subbasar eller subbar, va trodde du att jag mena ?
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/02/17 :  16:45:48  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Med tanke på att de flesta inte störs så tror jag problemet är något överskattat.
Före kl 22 tycker jag allt att man får stå ut med grannars ljud och oljud. Annars kan man ju flytta ut i en stuga på landet om man inte står ut med lyhörda lägenheter.

Mvh,
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/02/17 :  17:04:32  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Vad härligt det är att bo i hus.


Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2004/02/17 :  17:15:15  Show Profile Send Guru a Private Message
Jag håller nog med....Skulle bli tokig om jag bodde i höghus/radhus och grannarna körde hembio på hög volym titt som tätt. Hur kul är det att sitta och lyssna på basmuller i 1-2 timmar när man själv sitter o kollar på tv, läser en bok eller vad man nu gör.

Dock gäller det ju inte bara hembio utan det gäller alla satans ljud som grannarna har för sig. Visa respekt och sunt förnuft !

Men men jag kanske är gammal o gaggig....
En jävla tur man bor i hus :)
Go to Top of Page

LecToR
Starting Member

25 Posts

Posted - 2004/02/17 :  17:19:59  Show Profile Send LecToR a Private Message
Inte nog med att dom jagar oss utan TV-licenser.
Nu kommer arga män och frågar:
-Har du hemmabio?

Jag brukar svara:
-Nej, det är ett laboratorium för framställning av sprängmedel åt Al-Quaida,som gör att det låter så.

-Tur för dig det, annars hade du blivit vräkt!
____________________________________________________________________

haha, bästa jag hört

Tur att mina grannar inte klagar på mig :)

"The only thing more powerful than the system, is the man that will underthrow it."

Edited by - LecToR on 2004/02/17 17:20:52
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2004/02/17 :  19:14:44  Show Profile Send goldfish a Private Message
Bor själv i villa, skulle inte vilja vara granne med min anläggning i ett hyreshus.

Jag kör motorcross och har full förståelse för dem som inte vill bo granne med vår bana. Men jag har kul.

Man måste visa hänsyn i hyresboende så att alla kan trivas där.

Nåväl det är allt en j*vla tur att man bor i villa.

Det finns dock så mycket andra ljud man kan störa sig på i hyreshus/radhus. Att just hembion skulle vara j*vligare än en "dygnetruntaspackadgrannesomdansarträskodans" ovanpå.

Hade en sådan granne en gång, det var jobbigt.

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/02/17 :  20:11:44  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Antingen till att jag inte använder någon subwoofer har inget med grannen att göra. Det har med det att jag tycker att jag för det första får tillräcklig basåtergivning utan , samt att jag när jag testat en subwoofer i anläggningen upplevde att attacken försvann från musiken . Det här var dock inte så uppenbart utan snarare för attkunna skilja ut att använda subwoofer eller inte vid testet.

För med filmer som har kraftfullbas återgivning får jag tillräckligt. Mvh Kristofer

Hemska tanke om man inte fick använda sin hemmabio
Go to Top of Page

audiojan
Member

91 Posts

Posted - 2004/02/17 :  21:28:49  Show Profile Send audiojan a Private Message
Antar att försäljningen av Buttkickers kommer att gå upp starkt... Gäller "insider trading" lagarna om vi köper aktier, eftersom vi kan förutse en uppgång?

"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2004/02/17 :  23:25:10  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Oh, vilken tur man bor i hus Hade aldrid orkat utkämpa ytterliare ett "krig" i mitt liv. Åtminstone inte just nu när jag för "krig" med det lokala eneribolaget på ena fronten och skattemyndigheten på den andra

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/02/18 :  00:32:34  Show Profile Send CC a Private Message
Ger de dig skitig ström neriks?

Jag bor lycklig i hus o aldrig i he*** att jag sätter mig i lägenhet igen!!!! Fy f** att behöva ta hänsyn till andra! Nä, usch! Nu går ja o höjer volymen o tänker inte mer på´t, blir arg...


"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/02/18 :  00:56:40  Show Profile Send sampix a Private Message
Till viss del kan jag förstå att man kan bli stött av en stridtokig basnarkoman till granne (har ingenting som helst att göra med rejvarna och deras Cerwin Vega-system på våningen över oss)..

Men som vanligt; sunt förnuft får råda.
Jag i min tur kommer inte kunna spela musik hur pass högt jag vill om kvällarna/nätterna, då jag respekterar att vissa av grannarna säkert vill sova.
Utan jag, som många andra, drömmer om ett eget hus..ett eget lyssningsrum,..
*ut i köket för att hämta haklappen*

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/02/18 :  01:23:21  Show Profile Send dumbo a Private Message
"Man måste visa hänsyn i hyresboende så att alla kan trivas där."

Jo, visst måste man det, men det gäller på båda hållen. Bosätter man sig i ett flerbostadshus får man vackert räkna med att grannarna kan föra lite liv ibland och ha överseende med detta.

Jag väljer att inte spela högt på vardagskvällar (iaf väldigt sällan) för att andra kan tänkas vilja sova (själv är jag nattuggla och är sällan i säng innan tolvslaget). Precis som jag visar hänsyn och begränsar mitt musiklyssnande (eller filmtittande) så förväntar jag mig ett visst överseende om jag vill vrida på lite nån gång ibland, om man tex vill avnjuta en film en lördagskväll. Hittils har jag inte fått några klagomål eller hört att någon bankat i väggen eller liknande så jag antar att jag sköter mig rätt bra.
Sen har jag väl tur att jag inte har det särskilt lyhört där jag bor, men subbasen (utan någon separat sub) lär ju kännas inne hos grannarna ibland. Sällan musik har någon sådan dock, som tur är. :-)
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/18 :  01:44:32  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det gäller nog att inte spela för sent oftast, drar man på anläggningen till max, säg 21-23 en vardagkväll kan man ju förstå om grannarna har synpunkter.
Lättast är det kanske om man kör dessa evenemang på helgen då många av grannarna dessutom kanske inte är hemma, så tror jag nog att de flesta accepterar det hela.
Vardagar med skolgång för ungar och tidiga arbeten som folk skall upp till kan nog göra det känsligt med högt spelande just under vardagarna.

Bravo
Go to Top of Page

x8668k
Member

118 Posts

Posted - 2004/02/18 :  04:46:04  Show Profile  Visit x8668k's Homepage Send x8668k a Private Message
I Bergsjön där jag bor, eller bredvid iaf, är det ju skottlossning lite då och då, och jag gillar att kolla på krigsfilmer, undras hur grannen tänker här.

- Nu kollar han på den där jävl... eller vänta, näää, det var visst nån uppgörelse utanför, jaja.



Kollar jag på film med mycket ljudeffekter vill jag inte lyssna på lägsta ljudnivå precis, fast jag brukar å andra sidan kolla på eftermiddan/kväll.

Och å tredje sidan har jag väldens sämsta system med minsta möjliga bas, men det ska uppgraderas, när jag har pengar, nångång, eventuellt, möjligtvis.

Guldfiskminne...

Edited by - x8668k on 2004/02/18 04:46:47
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000