Author |
Topic |
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 13:16:08
|
HEHE! Jag tror mycket av det ni talar om hänger ihop med en korrekt stereobild, mycket beroende på bra akustik o uppställning.
Om högtalarna e vettigt konstruerade med en bra energikurva och sjysst frekvensgång i rummet så lyckas man nog med allt detta som eftersöks med de luddiga begreppen! |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 13:39:09
|
NN
du har helt rätt att rum/högtalare är avgörande men jag har också erfarenhet från källor jag ägt att de faktiskt inte visar upp alla detaljer som finns i systemet idag (samma rum, samma högtalare). Alltså behövs något mer än rum/högtalare för att så mycket som möjligt skall komma fram, dvs källor med högre upplösning.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 13:40:13
|
en färstärkare har ju ändå ett frekvensomfång upp till 100 000 hertz hmmm ? |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 14:06:20
|
Är transparens komprimerad dynamik, dvs både de svaga och starka ljuden hörs - nästan lika högt. Så man kan kanske få transparens genom att införa kompression.
Nä, nu skojade jag litet med er, men allvarligt talat vad tycker ni om ökad dynamik - kan t.ex. en dynamisk förstärkare ha en mindre grad av luft och ljudbild spelad på låga nivåer än en förstärkare med dålig dynamik ?
Martin |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 14:09:27
|
vad har en förstärkare med dynamik att göra? du menar om den har mycket effekt eller?
och sjysst kub, om högtalarna ses som en svår last? |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 14:12:33
|
Vilka är "ni"??
Eftersom NN inte tillhör detta gäng "ni", vilket gäng tillhör han då?
Hifi är ju inte så svårt. Alla begrepp är mest för att försöka få det märkvärdigt. Vet väl alla som vart på seminarium...
mvh
sladd
, |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 14:20:43
|
Va? Vad menar du? Jag försöker inte dela in någon i grupper eller gäng! Jag frågade Er - NI, alla på forumet!
hallå va sladden |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 14:26:07
|
Transparans är ju i hifisammanhang precis vad ordet betyder: genomskinlighet. Dvs man hör in i inspelningen (tex djupet). |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 14:28:26
|
hehe |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 14:30:41
|
Jag tror nog att en kraftig förstärkare (mer dynamisk?) nog alltid har mer att ge i form av ett mer kontrollerat ljud, dvs. inte lika "släpphänt" med konen som en klen (mindre dynamisk?) förstärkare kan vara.
Detta kan dock vara mkt svårt att märka, mina erfarenheter är dock att en klen stärkare tenderar att låta mjuk och skätstruken utan att för den skull tappa för mycket av detaljer, detta kan säkert upplevas positivt i vissas öron.
Vilket av dessa exempel som ger mest "transparent" ljud vet jag tyvärr inte.
Om "transparens" är en positiv egenskap eller en positivt upplevd defekt vågar jag inte säga eftersom jag inte riktigt förstår detta uttryck (my bad). |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 14:38:09
|
NN
Vad har frekvensomfång att göra med upplösning? eller fattade jag något fel?
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 14:39:51
|
Det borde väl vara A & O för den så kallade upplösningen |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 14:47:15
|
vad menar ni IGENTLIGEN med upplösning? Jag refererar ju till bildskärmars upplösning, mängden pixel.
är dålig upplösning i audiovärlden då ett frekvensomfång på tillexempel 45hz - 12 000hz uppmätt i rummet och då BRA upplösning omfång mellan 18hz - 22 000hz kanske? iof bortom hörbarheten men ändå..
eller menar ni, upplösning.. så att säga förlusten av distorsionen som finns här och var |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 14:54:34
|
Nä, inte är det kopplat till frekvensgång vad jag vet eller hört. Att mejsla fram detaljer kräver nog väldigt många samverkande faktorer för att få ett bra slutresultat. Signalen påverkas ju hela vägen igenom signalkedjan i större eller mindre omfattning. Den blir bara sämre ju fler delar den måste igenom och till slut har vi olika ljud i vart enskilt system. Mängd, färg, form skiljer lite. Massor av saker kan ställa till det på vägen så att alla detaljer inte når dina högtalare = olika transparens.
Min vy
Micke
|
|
|
Poe
Member
808 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 15:11:17
|
Transparens för mig är mycket hög nivå av detaljer. Hur hög då? Vet inte. Vad är High-End?... (Kanske ett ord för floskeltoppen?) |
eof Min anläggning |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 15:20:34
|
jo, men då kan man vända på steken och fråga den kanske mest rel,evanta frågan:
"vad är detaljer" |
|
|
J-son
Ej medlem längre
473 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 15:21:40
|
Upplösningen/transparensen borde rimligtvis öka med minskande distorsion från alla kedjans delar såsom högtalarelement, förstärkare och cd spelare. Distorsionen är lika med förvrängning av signalen vilket leder till minskad upplösning . |
|
|
Björn N
Fd. Speakerpro
731 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 15:22:59
|
För mig är transparens när ljudbilden är så "ren" att musikerna är lätta att urskilja, att det inte finns några ridåer mellan mig och musiken.. |
Optimist. punkt slut. |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 15:25:48
|
Transparens = genomskinlig förstärkare, plastchassie. Upplösning = när förstärkaren börjar falla ihop och vittra sönder i slutskedet.
(Blåradera gärna som OT) |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 15:26:08
|
Någon som har bra exempel på inspelad musik där man använt en sjysst inspelningsteknik där man lätt kan pinpointa dessa musiker? Vore skoj med en liten karta på konvolutet med bilder, "här till höger står sångaren, och här till vänster i mitten 2 meter bakåt står han som spelar på flöjten" !!
vore ju skoj |
|
|
J-son
Ej medlem längre
473 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 15:33:03
|
NN; har du en bra anläggning kan du höra det utan karta och kompass . |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 15:36:13
|
du det kryllar juinte direkt av musik där man gjort en sjysst inspelning. ofta moninspelade och så har man mixtrat i kontrollrummet för att försöka placera grejor i ljudbilden.. nej tack
inspelningar med microfoner och inget micklande.. |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 15:37:05
|
jag har föresten en jättebra anläggning, jag kan höra detaljer! det låter ganska krispigt faktiskt
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 15:47:19
|
Niklas Nord
Vad har hänt med dig? Går du igenom en livskris? Jag känner inte igen dig. OBS. ingen kritik. |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 15:49:56
|
Hej Flintstone Jo, ja.. Jag fyller ju 25 i September, så det kan nog vara en kris. |
|
|
Topic |
|