Author |
Topic |
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 09:17:24
|
När ni talar om transparens i ljudet, vad menar ni då? Låter för mig som ännu ett luddigt begrepp.
stampa-takten lite !
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
kentkreitler
Member
654 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 09:20:29
|
Upplevd renhet?? |
Almost cut my hair |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 09:24:20
|
Hej grabben!! Kom o hälsa på när du e i STHLM, jag jobbar tyvärr inte i S* längre!
Upplevd renhet! aha, har vi fler bud ? |
|
|
Nagra
Member
764 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 09:32:45
|
tvättat fönster.... |
ACCUrate PHASE |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 09:45:58
|
jag tolkar det som att det inte ändrar på något. Tex kablar, fint in fint ut eller skit in skit ut. Det lägger inte till. |
Min fotosida på flickr
|
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 09:48:33
|
jag tänker på svärtan som svävar som en tom rymd mellan, under och runtomkring instrumenten. Den gör de andra ljuden flytande, som porlande vatten, en lätthet och krispig luftighet kan förnimmas. Detta kan sammanfattas med ordet genomskinlighet eller transparens. Ljudet tycks fritt från hinder. |
Retro låter fint. |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 10:18:29
|
"krispig luftighet"
Jo luft är ju ganska krispig i sin lätta form! |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 10:21:32
|
Jag ser det som ett LTS-uttryck som inte säger ett sk*t. Ungefär som HF:s "utsträckt diskant". |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 10:30:24
|
"Diskanen sträcker sig ut och tar tag i själen" ? |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 10:47:46
|
Niklas Nord
|
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 11:10:38
|
Skrattretande ellerhur |
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 11:34:06
|
Jag brukar sällan använda mig av dessa ord. När någon frågar mig vad jag tycker så svarar jag antingen att det låter bra eller skit. Det är ju så att tycker jag att det låter bra MEN så får man ju försöka använda sig av lite mer sansade ord än "diskanten sträcker ut sig" för det säger ju inget om vad jag igenteligen menar :P
Jag är trött på alla dimmiga ord i blaskorna! |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 11:43:29
|
quote: "Diskanen sträcker sig ut och tar tag i själen" ?
Jag trodde det var basen i ditt fall, NN |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 11:48:18
|
Snarare att basen kör en knockout! leker med håret! Smeker dig över bröstet! Förstör dina njurar!
Nedå, knappsst så jäkligt |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 12:07:35
|
För mig säger utrycket ingenting även om jag säkert brukar synda omedvetet ibland. Jag föredrar -upplösning- istället som man på något sätt kan ge musikexempel på och det som till största grad skiljer ett bra mot ett mindre bra system.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 12:11:46
|
vad menar du med upplösning då? |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 12:14:23
|
Som den sanna blekfis, humanist och djurvän jag är så tycker jag synd om en utsträckt diskant. Det måste göra ont. Men om man tänker efter så är det kanske inte bättre med en komprimerad diskant heller. Kanske något för Amnesty att ta upp på listan över oförrätter. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 12:18:49
|
Mängd ljud per tidsenhet. Nä, seriöst så menar jag systemets förmåga att visa alla detaljer i musiken och inspelningsrummet. Det är ju ganska lätt att höra om skillnader mellan komponeneter om man med den ena hör fotpedalen på pianot men inte den andra. Eller att en flöjt faktiskt är två osv. En maffig kör brukar vara grym på att visa skillnader i upplösning/transparens - hur många röster är det? hörs alla lika starkt? hörs rummet kring kören?
Blev någon klokare? något mätbart, objektivt är det ju inte.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 12:23:24
|
Förstår inte riktigt er resonemang eftersom allt detta ni beskriver är LJUD. Varför skulle inte dessa ljud höras på en "sämre" stereo?
Tillexempel tycker många att instruements egenljud känneteckar transparens och detaljer om man kan höra dem på stereon. Dock.. ljuden hörs alltid eftersom de inte alls är microskopiska eller nått sådant..
|
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 12:29:14
|
jag tror jag startar en klubb för luddiga uttryck |
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 12:32:32
|
NN: Jag har upplevt att inte höra saker på en billig anläggning och sedan hört dem på min egen. Lyssnar jag då sedan på den billigare (läs plastlåda) så hör jag ljuden även där. FÖRKLARA :P |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 12:42:33
|
revaxör, man kan köpa. www.apoteket.se |
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 12:45:41
|
Finns inte på apoteket :P |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 12:46:14
|
Ah, en till som funderat över dessa uttryck och benämningar. Jag hade en fråga tidigare men fick väldigt få svar...
Det är många ord jag inte riktigt vet vad de betyder på ren svenska(dvs. i hifisammanhang). |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 12:57:08
|
NN
Min erfarenhet är nog att alla ljud inte alls hörs i alla system utan vissa maskerar så att detaljer försvinner. Själva rösten hörs alltid men inte alltid ekot i inspelningsrummet eller hur långt från micken sångaren är. Det döljs av en eller annan anledning och då tycker jag det saknar något t.ex. upplösning i brist på andra mer förklarande ord.
Micke |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 12:58:26
|
sånt här är kul, vi testar ! (så brukar jag säga allt som oftast) men det är inte det jag menar nu : )
Om vi säger att jag föredrar följande (vilket jag verkligen innerligt gör) :
(detta är mkt svårt, men jag gör ett försök i rent vetenskaplig anda)
skarpt, aggresivt, hårt, spik i pannan, när det smäller så smäller det, rakt igenom brutalt med en kontroll som inte ger sig någonsin, solid, bergfast, skrämmande på ett kul sätt, inget register mer än något annat.
phew..., framgick mitt ljudideal? jag behövde väl inte ta till någon otydlig överklass-snoffs-terminologi för att göra klart för er vad jag brinner för : )
Jag kan ställa mig till skaran som ställer sig frågande till vissa termer som används när det gäller att beskriva lujdkaraktärer, visst kan det vara svårt, men försök att behålla fötterna på jorden.
Jag har inte för avsikt att se ner på eller klandra några med detta, all respekt, men visst kan det låta väl underligt när man försöker beskriva ljud ibland. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Topic |
|