HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Förslag på hornhögtalare och bredbandselement?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MagArne
Member

84 Posts

Posted - 2004/02/15 :  17:19:14  Show Profile Send MagArne a Private Message
Tänkte att jag skulle bygga mig ett par hornhögtalare för att sysselsätta mig om dagarna.

Har ni förslag på något bygge med element som går att köpa på postorder i sverige?

Jag har sneglat lite på Fostex FE167E och klona fostex egna låda BK-16 som jag har ritning på. Kan det fungera eller är det bara FE168 sigma som passar i den lådan?
http://www.madisound.com/Fostex%20BK16%20Cabinet.pdf

Budgeten har jag tänkt sätta till ca 4000kr inkl låda så säg ca 1500kr/st för elementen.

Vilka mer än HiFi-kit säljer bredbandare i sverige?

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/02/15 :  19:21:51  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Jag kan rekomendera ryska 12" bredbandare. Mycket bra bredbandare men jag vet ej några värden på elementen. Ligger runt 3000 kr för ett par.
Om du skulle vara intresserad så kan du få ett tel.nr till en som har ett gäng liggande. Kolla min länk så ser du dom i mina öppna bafflar.
Mvh Carl-m


Go to Top of Page

MagArne
Member

84 Posts

Posted - 2004/02/15 :  20:27:40  Show Profile Send MagArne a Private Message
Tack för tippset men öppna bafflar och 12" är inte vad jag är ute efter i detta bygge.
Det ska vara element på 4-8" i ett bakladdat horn. Sorry, borde ha skrivit det i mitt första inlägg :-/
Nån TQWT lösning kan också vara av intresse.
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/02/15 :  20:40:08  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Tänkte mest på att du skulle luska reda på data på elementet och bygga horn av det. Jag kan lova dej att det är ett bra bredbandselement.


Go to Top of Page

MagArne
Member

84 Posts

Posted - 2004/02/15 :  22:03:57  Show Profile Send MagArne a Private Message
Du vet inte exakt vad ryssarna heter så jag kan testa att söka om det finns nån ritning på horn till dom på nätet. Jag tror inte jag klarar av att räkna ut ett lämpligt horn själv. Misstänker också att bra horn för 12" blir gigatiskt stort också ;-)
Go to Top of Page

Sthomas
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/02/15 :  22:35:12  Show Profile Send Sthomas a Private Message
Efter 20 års uppehåll med högtalarbyggen, kunde jag inte hålla mig längre. Som ett litet weekendbygge byggde jag en TWQP (eller vad det kallas) efter en ritning som jag hittade på en annan hifisida av lite spånplatta som låg och skräpade. Beställde ett par 5,25 tummare från Monacor (SPH-60X). Lödde ihop ett sugfilter efter anvisningar från en tysk hifitidning. Resultatet blev förvånansvärt bra. Står fortfarande efter två år obehandlade som provisorium i det musikaliska finrummet och förvånar både mig och kräsna musikdiggare med en underbar stereobild och närvarokänsla. Passar mycket bra till akustisk musik, typ jazz och klassisk.
Mvh - Thomas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000