HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 diy termometer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/02/15 :  00:50:47  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
jaja det kanske inte är helt hifi men det kan väl räknas som mätutrustning efterom jag hade tänkt använda dem för att konstant mäta i mina hembyggda slutsteg.

nån som vet hur man bygger en sån här tingest(en termometer alltså)?
kan man göra det billigt? behöver inte vara så millimeterprecis!

Euroline - T-Amp - DIY

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/02/15 :  01:09:59  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Ragga upp några äldre årgångar av Engelska eller amerikanska elektroniktidningar: (1970-1978)
Practical Electronics, Practical Wireless, Everyday Electronics (Eng)
Popular Electronics, Radio Electronics (US)
Där fanns det ofta relativt enkla byggbeskrivningar på detta.

Enklast jag sett var en Kiseltransistor tre motstånd och ett instrument..... Trasistorn tjänte både som förstärkare och känselkropp...
Tyvärr har jag inte möjlighet att hjälpa till med kopior eller scanning....

Om du "bara" skall ha en indikering typ kallt- varmt- varmare-hett
kan du ansluta ett NTC-motstånd direkt till ett visarinstrument och batteri... ju varmare ju större utslag....

en diod funkar åxå som NTC , men bara ca -2mV/C grad

till vissa digitalintrument finns speciella probar att köpa...

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/15 :  01:15:01  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag kan en hel del om hur man mäter temperatur (min specialité är visserligen mcyket låga temperaturer) så jag kan ev. hjälpa till.

Det första du måste bestämma är:
*Vilket temperaturområde vill du kunna mäta? Vilken metod som är bäst varierar nämligen.
*Vilken nogranhet behöver du? Mindre än runt +-1 grad gör saker och ting mycket svårare.
*Hur "användarvänlig" ska termometern vara? Ska den ge ifrån sig temperaturen direkt eller räcker det med en spänning som du sedan kan omvandla till temperatur m.h.a en tabell?

Den vanligtaste typen av termometer vid rumstemperatur och upptåt är vanliga termoelement och jag gissar på att det är det lämpligaste även i ditt fall (dioder och resistorer är mindre vanliga och kräver mer utrustning).


Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/02/15 :  01:22:49  Show Profile Send Lash a Private Message
Det finns ju billiga biltermometrar på biltema om du nu inte absolut måste bygga själv.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/15 :  01:27:17  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag skulle tro att en sådan här
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2014844.htm
kombinerad med en vanlig multimeter är det enklaste sättet.

Eftersom du skriver att du vill använda den i dinna byggen antar jag att du vill kunna mäta temperaturen på ytor (ex. hur varm en transitor eller liknande blir) och då fungerar termoelement bra.
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2004/02/15 :  02:52:59  Show Profile Send knabsol a Private Message
Vet inte vad du har för förkunskaper men om du tar en dallas 1620 http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/227567.htm och en pic mikrokontroller så kan du nog svänga ihop nått som inte är alltför komplicerat samt att du kan logga temperaturer osv. Det finns ganska många som byggt såna på nätet så hjälp finns det nog ingen brist på
Lycka till!
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/02/15 :  10:53:14  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
checka ut LM35 på elfa. kostar några tior.

ge den jord och + matning så levererar den 10mV/C ut. Just det att utgången inte är offsettad gör att det hela blir enklare.Häng på en mätare, alt en multimeter när som helst så har du en temp display.
den är hyfsat noggran också.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/02/15 :  11:38:24  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
hmmm, verkar både bli dyrt och kostsamt. det kanske är bättre att bara köpa nån tokbillig variant. nån som vet någon bra?(gärna med en liten sladd liksom(extern prob kanske det heter?))

de där små digitala chippen verkar ju intressanta men när det gäller sånt är jag helt borta.

f95toli- vad menar du med kombinerat med en multimeter?
för att mäta resistansen och sedan räkna på det?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/15 :  12:01:00  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ett termoelement (som i praktiken består av två trådar av olika metaller) ger ifrån sig en spänning (termisk EMK) som är beroende av temperaturen, man behöver alltås ingen strömkälla eller liknande; spänningen finns där "av sig själv" när termoelementets två mätpunkter befinner sig vid olika temperaturer.
Denna spänning kan sedan med hygglig precision mätas med en multimeter.

Problemet är alltså att man behöver en referenstemperatur, om man vill ha riktigt bra precision så kan man stoppa referenspunkten i ex. isvatten (populärt sätt när man använder den hör metoden i olika labbar på gymnaisie/universitet) alternativt lösa det elektroniskt (vilket är det normala i "riktig" utrustning).

Ska man mäta temperaturer som skiljer sig från rumstemperatur ganska mycket kan man i princip låta referensänden ligga framme och säga att det är ex 21 grader C i rummet och använda det som referens.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/02/15 :  12:30:40  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
en LED modul kostar 139 sek på kjell och company, www.kjell.com
en lcd kostar 89 på samma ställe. matningen tar du från förstärkaren så därför blir det ca en hundring totalt.

LM35 har formen av en TO-92 (småsignaltransistor ) så du kan klämma på den på t e x kylflänsar

termoelement:
det finns kretsar som skapar referenstemperatur, förstärker mm men de kostar rätt mycket på elfa. Annars kan man bygga med opförstärkare e t c, men det blir genast bökigare.

/rickard

I m only in it for the DIY

Edited by - rikkitikkitavi on 2004/02/15 12:32:59
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/02/15 :  15:38:05  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Varför inte köpa en digital termometer från Clas och slakta denna? De kostar väl 80 spänn eller så?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/02/15 :  15:49:37  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
peranders:Fusk! ;)
men enklast...

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/02/15 :  16:28:13  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
jo det bli nog så, de hade ganska billiga på jula.
då får man ju ganska hög precision också.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/15 :  16:39:04  Show Profile Send f95toli a Private Message
Beror ju lite på vad du ska mäta, jag gissar på att precisionen över 40-50 grader är rätt usel. De är ju trots allt tänkta för att mäta temperaturen utom- och inomhus så de är knappast kalibrerade för höga temperaturer.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/02/15 :  23:35:39  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
ok, ja men de är nog mer precision än jag kan åstadkomma och förhoppningsvis blir väl inte mina steg så varma :D

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000