HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Element, lådor och T/S frågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FE
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/02/15 :  11:04:19  Show Profile Send FE a Private Message
Hej!
Jag skrev tidigare ett inlägg om att byta ut originalelementen i min Aerius högtalare men har eventuellt lagt ner projektet, beror på om ML ger mig de T/S parametrar jag behöver eller ej.

Har dock läst på lite om T/S parametrar och lite högtalarkonstruktion samt laddat hem några simuleringsprogram och man börjar ju bli lite intresserad av att bygga någon subwoofer eller vanlig högtalare för det här verkar ju rätt skoj

Har dock några frågor, läste på en sida att det ej är lämpligt att använda element med lägre Qts än 0,45 i slutna lådor, varför är min fråga?
Om man simulerar med element med Qts 0,3-0,4 så kan man ju få fina kurvor med Qtc=0,71 och de går hyfsat lågt i frekvens med ganska små slutna lådor. Väljer man istället ett element med qts på 0,45-0,6 så måste man ju ta till groteska slutna lådor för att få någon fason på kurvorna.

Vad blir nackdelen/ljudförsämringen med att ha element med lägre Qts i slutna lådor egentligen
Och hur bär man sig åt för att använda element i slutna lådor med liten volym om Qts måste vara så stor?

Samt angåënde problematiken med att byta ut originalelement i köpeshögtalare, vad är största problemet med detta eg, är det integrationen med filtret och isf vilka parametrar inverkar på detta?
Själv tycker jag att det endast borde påverkas av Re, Le samt Z men någon av Q parametrarna samt även impedanskurvan för elementet kanske även spelar in.
Dock borde elementets ojämna impedans inte spela in så länge den är hyfsat rak och nära nominella Z runt gränsfrekvensen eller är jag fel ute?
För att hitta en ett bra element som passar lådan med en känd volym är ju inte så himla svårt att göra.

Ös på med lite mera högtalarteori tack

mvh
Fredrik

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/02/15 :  14:02:19  Show Profile Send celef a Private Message
det finns massor utav böcker (tex de av vance dickason som är ett "måste" för nybörjarbyggaren) att köpa som avhandlar ämnet mer i detalj.

det finns hur många tumregler som helst, du gör bäst i att strunta i dem och själv ta reda på vad som funkar och inte funkar.

att stoppa in icke originalkomponenter i en högtalare (eller annan utrustning) är inget att rekommendera till de med ringa kunskaper i ämnet, det finns massor av egenskaper hos tex ett element som inte syns med blotta ögat

sound pollution
Go to Top of Page

FE
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/02/15 :  15:59:21  Show Profile Send FE a Private Message
quote:
att stoppa in icke originalkomponenter i en högtalare (eller annan utrustning) är inget att rekommendera till de med ringa kunskaper i ämnet, det finns massor av egenskaper hos tex ett element som inte syns med blotta ögat


Precis vad jag kommit på själv, dock så hade det varit roligt om någon med stor kunskap hade kunnat spåna runt lite och försöka sig på att besvara några av mina funderingar, har för närvarande inte tänkt byta ut mina element så ni behöver inte vara rädda för att jag ska skynda mig att byta om ni skriver något

Har varit i kontakt med en kanadensare dock som bytte till ett par Seas element temporärt medans han hade sina element på restaurering.

Han skriver såhär.

To be perfectly honest I'd say go for another woofer altogether, if the price is similar. If you go to www.linearteam.dk you can download some simulation programs and try out the woofer specifications. The Aerius bass enclosure is approximately 25 Litres or 0.85 cu. ft.The DC resistance I measured them at 5.6 Ohms, so if you can find a woofer with a Re of around 5-6 Ohms you shouldn't have too much variance in the crossover point from the original 500 Hz on the Aerius.

The one replacement woofer I did get from ML measured out at 6.2 Ohms but I was unimpressed with it's physical features. Also it was made by Eminence which is generally a very inexpensive speaker. I'm sure it only costs Martin Logan around $10-$15 per woofer, going by prices I see of them on the internet from various sources in the US.


Så vilka parametrar påverkar filtret mest, DC-resistans, Le och Z. De flesta parametrarna spelar säkert in mer eller mindre men vilka har störst inverkan, han nämner ju bara Re

Låter ju inte bra att utbyteselementet inte är exakt likadant som original och verkar vara ett budgetmärke

Sen skriver han.

Generally a 4 Ohm driver will have an DC desistance across the positive and negative terminals (Re measurement) of around anywhere btweeen 3 to 6 Ohms, that's quite a wide range the specific number will affect the crossover point and will also have a bearing on how much power it can handle from the power amplifier. With poorer quality drivers it will be a concern to watch the amplifier power. But with the Seas, Scanspeak and some Vifa speaker drivers the power handling shouldn't be an issue.

Also in regards to electrostatics the woofer won't have that much of an influence as it would say with a regular dome tweeter or other midrange as any difference between the physical characteristics of the woofer could play some role in ergards to time alignment with the other drivers. So with the ML Aerius I don't see this being a problem since the panel is a line source device and has backwards angle from the plane of the woofer/baffle.

Considering that there was quite a difference between the original Aerius woofer and the replacement I had received from 5.6 Ohms to 6.2 Ohms that using a driver from any other manufacturer with specifications in this range would be fine. One thing to note though is you will want a woofer that has a fairly straight response curve in the 60 - 500Hz range, with an output sensitivity of at least 89 dB (SPL) that will ensure a good match with the electrostatic panels.


Det som låter skummast är ju att ML själv säljer ett annat element vid utbyte med ett annat Re och som han inte var särskilt imponerad av både fysiskt och vid provlyssning, han tyckte hans ditslängda seas som han råkade ha hemma lät bättre.
Stämmer även det han säger om elektrostater och tidsförskjutning mellan bas och paneler?

Hade varit glad om någon med lite större kunskaper hade kunnat utveckla mina frågor samt kommentera det kanadicken skrivit

Ber även om ursäkt för det långa inlägget.

/Fredrik
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/15 :  17:28:33  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hej FE!

quote:
Vad blir nackdelen/ljudförsämringen med att ha element med lägre Qts i slutna lådor egentligen
Och hur bär man sig åt för att använda element i slutna lådor med liten volym om Qts måste vara så stor?



Qts tillsammans med lådvolym ger ett visst impulssvar. När man beräknar volymer så ser man på baslådan+element som ett reglersystem och försöker hitta en lämplig avvägning mellan djup bas och bra impulsrespons. Både tekniskt och subjektivt stämmer dessa teorier ganska bra map Qts-värdet samt portat eller slutet.
Peerless har SLS-serien (heter den väl?) som är gjord för slutna (små) lådor. Slutena lådor har en flackare avrullning vilket gör att du inte blint skall titta på -3dB punkten vid simuleringar.

quote:

Samt angåënde problematiken med att byta ut originalelement i köpeshögtalare, vad är största problemet med detta eg, är det integrationen med filtret och isf vilka parametrar inverkar på detta?


Största problemet är att du vill byta ut ett av de understa korten i ett korthus! Ett högtalarelement har många parametrar som är direkt beroende till och på många andra faktorer: volym, Rdc, känslighet och krav på lådtyp är få exempel. Rdc, lådtyp, lådvolym och känslighet rankar jag nog som de mest viktiga.

quote:

Det som låter skummast är ju att ML själv säljer ett annat element vid utbyte med ett annat Re och som han inte var särskilt imponerad av både fysiskt och vid provlyssning, han tyckte hans ditslängda seas som han råkade ha hemma lät bättre.


Det kan vara mycket som spökar här. (Dessutom är utseendet inte allt)
Hur som helst har du ju fått en del värdefull info från din engelskskrivande kompis - utnyttja dom och köp nått element för att testa!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

FE
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/02/15 :  18:54:51  Show Profile Send FE a Private Message
Hej och tack för svaret, ramlar ju inte in så många direkt

Det hade varit väldigt roligt att testa köpa något annat element för experimentering, helst eftersom jag inte vet hur länge jag har tänkt ha mina Aerius som frontsystem. Har nog tänkt gå över till surround i framtiden och då lär de hamna som bakkanaler och då blir jag nog inte lika petig med ljudet från dom heller.

Jag har ju parametrarna för Rdc, lådtyp, lådvolym.
Det som saknas är elementets känslighet men eftersom högtalaren totalt har 89db så borde det gå bra med ett element med 88-90 SPL mellan 100-500hz antar jag?
Kollade in SLS-serien och den såg bra ut länge men såg sen att den går den inte går tillräckligt högt i frekvens samt har för låg känslighet.

Slutar nog med att man köper original och sen eventuellt ett par utbytes att experimentera med, roligt att experimentera lite så man lär sig något, kan ju alltid bygga något skoj av dom om original låter bättre vilket jag tror

Dock vet jag fortfarande inte när dom dyker upp, har ju väntat 4mån så skulle kanske köpt något direkt så inte högtalarna behövt stå enbart som prydnader i vardagsrummet hela vintern, fast det är klart kan ju dröja några månader till oxå och det hade ju varit skoj om man kunde använda högtalarna igen så fort som möjligt...

/Fredrik

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/15 :  19:09:14  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Våga köpa!

Du har rätt - jag tänkte inte på att du behöver upp till 500Hz i din applikation. Köp Seas-elementen då!?? Verkar funka!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

FE
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/02/15 :  19:59:14  Show Profile Send FE a Private Message
Sluta nu, du gör ju att man blir sugen på att handla ju
Faktiskt tittat runt en del och tycker kanske att excel elementen som han använt var dyra + att deras frekvenssvar ser lite suspekt lågt ut i de nedre frekvenserna samt ojämnt, kanske är mera lämpade för portade lådor?
Just nu ligger väl Seas P21REX/DD bäst till, iaf enligt de få parametrar som jag har att tillgå.
De är ju inte så dyra heller så kan ju vara roligt att leka lite.

Någon som testat dessa element i någon konstruktion och har något att tillföra kanske

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000