Author |
Topic |
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 13:00:32
|
På mässan i Sthlm spelades det en hel del vinyl som lät bra på utrustning som var dyr.Skivspelare för hur mycket pengar som helst.Själv har jag vid några tillfällen försökt med en gammal Sony (direkt driven) och hembyggd RIIA från LC audio.Det enda den kombinationen åstadkom var diverse brum och inte speciellt bra ljud.Köpte för några år sedan en stående skivspelare åt min dotter för en hundra lapp med tangential arm.Mitsubishi LT-5V heter den,skittuff design man skulle kunna tro att B&O gjort den.Dottern har flyttat och lämnade skivspelaren,fick för mig att koppla in den idag på min anläggning Krell försteg Zapsolute slutsteg Martin Logan SL3 högtalare och den lilla lilla RIIA:n från LC audio.Vilken chock alltså ,inget brum bara ett otroligt dynamiskt ljud en bas jag inte trodde högtalarna var mäktig.Original pickup som säkert är 15 år men jag har en Ortofon Super OM 30 liggandes som bara är provspelad,gissa om den åker på strax.Det mest slående är dynamiken så här har min anläggning aldrig sjungit ut förut.Min cd spelare är på väg från Danmark efter uppgradering,vet inte om jag är så intresserad att lyssna på den alls nu.Eftermiddagen kommer nog att bestå av Whiskey,nostalgi och LP skivor,hoppas ni blir riktigt avundsjuk det skulle jag ha blivit. ///////////////////// Sven-Åke /////////////////// |
Skeptiker |
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 13:31:27
|
Såna' där ahaupplevelser gillar jag. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 13:32:20
|
Hehe, fantastiskt! Låter kul det där. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 13:33:43
|
Så där ja nu är OM 30:an på plats kommentarer överflödiga ,så är det bara.Nu föll även dom övre registren på plats,en hel del LP:n ska avlyssnas i eftermiddag.Jag säger det igen, dynamiken alltså rena chocken.Har bara Lp:n köpta för minst 15 år sedan man funderar om det inte hänt ett dugg sedan dess,har utvecklingen gått bakåt eller?Som så många säger "man måste lyssna innan man uttalar sig" det är helt sant.Kanske man ska koppla in rörförstärkaren också,nä nog med chock för idag.Nu ger vi oss på Whiskey:n istället och bara njuter. ////////////////// Sven-Åke/////////////////
|
Skeptiker |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 13:37:56
|
Jag njuter själv av vinyl medan jag skriver detta, Eric Clapton & John Mayall´s Bluesbreakers "It hurts to be in love" (live) spelar just nu. Snacka om nostalgi! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 14:04:34
|
.Eftermiddagen kommer nog att bestå av Whiskey,nostalgi och LP skivor,hoppas ni blir riktigt avundsjuk det skulle jag ha blivit.
En fantastiskt bra kombination
Där ser man vad gamla grejor kan åstadkomma, förstår inte de som påstår att bara för att det är nytt så måste det låta bättra |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 14:25:05
|
Nej det har du väl fått bevis på Larsho |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 14:49:06
|
Japp !! tekniken går framåt, jo pyttsan heller |
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 14:57:05
|
Tro det eller ej Larsho men tekniken GÅR faktiskt framåt! =) Men jag tror att gamla skivspelare och rörsteg kan vara minst lika bra som nya faktiskt. |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 15:04:23
|
Att den går framåt är inte detsamma som att det låter bättre i alla lägen, det har jag klart bevis på |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 15:14:38
|
Det finns en anledning till varför jag aldrig har slutat att lyssna på vinyl och nu vet du varför !!
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 15:32:12
|
Jag säger inte att allt låter bättre nu, men generellt låter transistor förstärkare, cd-spelare, kablar och högtalare bättre idag än för 10-20 år sedan..... |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 15:46:12
|
Det låter jättekul. Vad ska man köpa för riaa och skivspelare om man har riktigt låg budgett, men vill kunna njuta de gamla vinylplattorna. Jag har en Amplifix.
Vad är det för cd du skickat till Danmark för uppgradering förresten, jag har själv en Densen B-400 PLUS som jag tror låter lite åt det analoga hållet, om man nu kan säga så? |
Retro låter fint. |
|
|
lindbergmalmoe
Member
185 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 15:49:41
|
Hoppas att whiskeyn håller liknande ålder som den gamla skivspelaren så att de triv ihop. |
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 16:03:23
|
jeppe 72 Det var faktiskt en Sony XA7ES som skulle uppgraderas med LC audio:s senaste klocka och deras nyaste analog utgång,Zap filter 2.Ska bli kul att höra huar pass mycket bättre det är än deras RIIA förstärkare för 750 KR.Cd spelaren kostade en gång runt 30.000 plus uppgraderingarna.Jämfört med skivspelaren som jag gav hundra spänn för+ RIIA:n för 750 kr ska det bli kul att jämföra.Whiskey:n börjar nypa till nu så det blir nog mer sansad utvärdering i morgon. /////////////////////// Sven-Åke //////////////////////////// |
Skeptiker |
|
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare
839 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 16:10:33
|
Vinyl är inte bara välljud, det är en livsstil ! |
|
|
MaS
Member
423 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 16:13:20
|
Tja du Sven Åke var inte det minsta avis på dig enda tills att du nämde musik å Whiskey.
Jag har som motto hellre dåligt ljud än inget alls, grejen för mig är musik å inte ljud.
Men sen desto bättre desto roligare.
Men fy satan för alla kliniska utrustningar, var på en mässa på Arken för några år sen, kände mig som en ko bland en massa pirayor, allt som spelades var absolut sånt som jag ej gillar. Å alla säger gud vad bra det låter å visst gör det så, men inte fan vill jag höra nåt för att det bara låter rent å klart.
Mvh MaS |
I ain´t no nice guy after all. |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 16:18:41
|
quote: Jämfört med skivspelaren som jag gav hundra spänn för+ RIIA:n för 750 kr ska det bli kul att jämföra.Whiskey:n börjar nypa till nu så det blir nog mer sansad utvärdering i morgon.
Jaha, men vad kul. Kanske man ska prova med ett sånt riia och någon billig skivspelare?!
Lycka till med whiskeyn
Jag letade efter den riian på LCaudios hemsida men hittar bara en för 2000kr?? |
Retro låter fint. |
Edited by - jeppe72 on 2004/02/14 16:26:17 |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 18:32:27
|
hehe, som sagt, välkommen in i gänget! |
|
|
razor
Member
162 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 20:12:20
|
Appropå vinylupplevelse: Provade idag att spela vinyl för första gången i nya lägenheten, och troligen en av de första gångerna med fronttygen på högtalarna avtagna. Satte igång Depeche Modes album "Speak 'n' spell", där första spåret är "New Life". Inte direkt någon superproduktion hifimässigt, men det som förvånade mig var vilket sväng det blev på högtalarkonerna! Det såg ut som om de skulle flyga ut och landa på golvet! Detta vid "normal" lyssningvolym. Det märkliga är att låten ifråga saknar allt vad lågbas heter, så frågan är vad det var jag såg.. Infraljud? |
|
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 21:57:59
|
razor: infraljud i form av bucklor i skivan! För länge sedan, då alla förstärkare hade inbyggd riia (...) var det väldigt vanligt att det fanns även ett subsonic-filter. Båda mina förstärkare har riia och subsonicfilter :-) |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 22:07:17
|
Ack ja, nostalgi, jag önskar att jag kunde packa upp min LP 12:a, men tyvärr är det omöjligt. Jag har 800 Lpskivor i källaren som väntar tills barnen flyttar eller så. Vinyl låter absolut bra. Tekniken har förvisso gått framåt,men har det generellt sett skapat mer välljud............? |
Bravo |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 22:18:03
|
Vinyl är trevligt och jag såg att några undrade över var man kan hitta billiga RIAA-steg. Jag snubblade över dessa när jag kollade ett par gamla länkar idag: http://www.hagtech.com/cornet.html |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 22:26:05
|
Det var ju ett rimligt pris på det. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 22:58:08
|
En dröm vore ju om man kunde använda ett kompromisslöst digitalt system, och inte SACD och DVD-A som säkerligen har kompromisser som passar inspelningsstudios osv. Jag tror att ett "komprmisslöst" (finns det?) digitalt system skulle piska analoga skivor . |
|
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 11:09:12
|
Jag körde lite vinyl igår och fick besök av kompis som tyckte att jag hade väldigt bra ljud i anläggningen. "Jo vinyl kan låta bra" sade jag. Han blev väldigt förvånad för han var helt säker på att det var CD. Han är van vid att vinyl knastrar och sprakar.
|
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
Topic |
|