Author |
Topic |
Daniel
Member
634 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 12:01:27
|
Ord är överfödiga! Välkommen, välkommen. |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 17:58:14
|
quote: Han är van vid att vinyl knastrar och sprakar.
haha, denna kommentaren känner jag igen. Hade själv en polare hemma hos mig som trodde jag drev med honom när jag spelade vinyl. För det brusar och knastrar ju inte som han sa. Jag sa bara, "bra grejer och ta hand om skivorna så är det lugnt" |
Edited by - nin on 2004/02/15 17:58:45 |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 20:58:04
|
Det är många som gjort den upplevelsen. - Kommer själv ihåg när en handlare och vän kom hem till mig och justerade skivspelaren Yamaha PX-2 och satte på en bra pickup (Madrigal Carnegie 1) och då hade min moddade (separat nätdel, omklockad mm) Denon 2560 ingen chance - min största aha-upplevelse som jag aldrig glömmer....
Nu har jag en CD-spelare som var class A i Stereophile och sätter jag på den efter att ha spelat vinyl så tar det mindre än minuten innan de ber mig att byta tillbaka....
Snutten skrev quote: En dröm vore ju om man kunde använda ett kompromisslöst digitalt system, och inte SACD och DVD-A som säkerligen har kompromisser som passar inspelningsstudios osv. Jag tror att ett "komprmisslöst" (finns det?) digitalt system skulle piska analoga skivor .
Jag har ett analogt system av mycket hög klass (kompromisslöst!?!) och jag har hört att dcs lär låta förbluffande nära ett system som mitt. När jag nyligen hade besök av hifi intresserade så tyckte de att det lät kusligt realistiskt och var nyfikna på en showdown med dcs referenceprylar (250k).... |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 21:05:29
|
Piskar gör det definitivt inte om man tänke på de medier man kan få tag på - men original är alltid original och varje steg bort från originalet medför förluster så om vi någon gång kommer att få inspelningar på flashminnen utan rörlig del så borde det underlätta....
En intressant jämförelse idag är mellan Classic Records 45varvare (med baksidan blank) och motsvarande SACD....
En anläggning som det borde vara svårt att slå med "dagens" digitalteknik är denna http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23246 |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
Edited by - eliot on 2004/02/15 21:17:10 |
|
|
Joe
Member
178 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 22:57:47
|
Grattis oliver!! Roligt att du fick en kick av att ta fram den gamla spelaren.
Själv sålde jag min Dual CS505-3 igår Men nu står det ett stort paket och väntar på att jag ska packa upp det Får se vad det kan innehålla |
I'll see you on the dark side of the moon.... |
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 07:09:12
|
En sansad utvärdering var lovad och den kommer här.Super OM 30 pick-up:en ville gärna låta lite tunt,men blev bättre när man justerat så den hamnade mer i centrum för avläsning av skivan.Finns säkert en hel del mer nogranna justeringar man kan göra,nu är det bara gjort med ögon mått.Nåltrycket var en besvärlig historia eftersom armen är hängande men det löste sig efter ett tag.I det stora hela så låter det förvånansvärt bra av dessa "billiga" grejor,en hundring för skivspelaren 750 för RIIA:n 800 för pick-upen.RIIA:n finns inte längre kvar hos LC audio,men med tanke på deras produkter pris/prestanda så blir det kanske den nya RIIA:N vad det lider.Även det här mediat lider av samma problem som cd skivorna nämligen inspelnings kvaliten.En del skivor låter suveränt och andra skit helt enkelt.Hursom helst kul är det, ska koppla in rörförstärkaren när den värsta yran lagt sig,dags för nästa chock kanske. ////////////////////// Sven-Åke ///////////////////////
|
Skeptiker |
|
|
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 08:31:59
|
quote: dags för nästa chock kanske?
Vänta bara tills du fått hem min gamla XA7ES igen... |
|
|
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 08:45:46
|
Vinyl e underbart. John Coltrane var hemma hos oss i vardagsrummet i går och tutade i sin lur, medan Duke Ellington satt mera ute i hallen bakom högtalarna och plinkade. Spelade alltså en gammal LP från 63 med Coltrane och Ellington. Det sprakade lite från dom yttre spåren, annars knäpptyst. Jämförde också nyinköpta Pughs bästa (CD) med de gamla vinylerna "Ja dä ä dä" och "Hollywood". CD låter med samma låtar mycket klarare, mer ofärgat och renare. Men vinylen ger en närvarokänsla, en volym i musiken som CDn inte klarar riktigt på samma sätt. Vad det kan bero på. Vinyl: Ariston + AT 95E. RIAA: Naim kretskort i Nait3an. CD: Naim CD3 Högtalare: Carlsson Popboxar, renoverade m nya diskanter. |
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 09:10:18
|
Hotspur: Skulle inte förvåna mig,det är kul att bli chockad ibland. ////////////// Sven-åke////////////// |
Skeptiker |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 16:30:32
|
oliver, Köp en Wally tractor hos http://www.simplyblack.net så du kan ställa in pick-upen ordentligt. Blir stor skillnad på ljudet bara man ändrar en mm eller mindre. Sedan tar skivorna och pick-upen skada av att sitta fel. |
|
|
filikoster
Member
692 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 16:41:53
|
jeppe72:
Jag har haft ett par olika Thorens vinylspelare som funkar skitbra för en billig peng. Nu har jag en Thorens TD 166 MkII från tidigt åttiotal som jag köpte för en tusenlapp privat. Köpte till en Ortofon MC-1 högnivåpickup för ytterligare en tusing och voila, helt godkänt vinylljud.
Sedan lämnade jag in den till gamle Stridbeck för byte av signalkablage och inställning enligt "hans egna" metod. Han satte på Suprakabel och Suprakontakter. Jag fick en chock när jag kom hem och la på en skiva, Dave Brubecks "Take Five". Det lät hur bra som helst. Uppgraderingen kostade 700 kr. Så för 2700 kr totalt fick jag ett vinylljud jag mer än väl kan leva med. Spöar min CD-spelare i de allra flesta fall.
Vad gäller bra och billiga RIAA-steg vet jag inte riktigt, jag har ett bra inbyggt i mitt Luxman C-03 steg. |
Never trust someone who claims to be God. |
Edited by - filikoster on 2004/02/16 16:43:36 |
|
|
Topic |
|