HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mitt blivande vardagsrum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/02/14 :  11:28:33  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Eftersom jag snart ska flytta tänkte jag be om lite expertrådgivning i samband med denna! Har hittils bott i ett studentrum och följaktligen inte haft några alternativ när det gäller stereoplaceringen. Nu är det dock stora saker i görningen!

Så här kommer mitt vardagsrum att se ut: strax under 20m2, väggarna är ungefär 3.5*5.5 meter långa. Det bästa är väl att prova kort och långvägg och se hur det låter men eftersom det ska bo en till person där som kanske inte riktigt har full förståelse för behovet av att börja med att prova tio högtalarplaceringar innan vi bestämmer var soffan ska stå tänkte jag att någon kanske har lite tips/erfarenheter att delge mig

Hur som helst, skiss:

Jag tänkte placera högtalarna där vid siffran 2 men vid siffran 1 är ju också ett alternativ? Någon som provat alternativen och har några erfarenheter att delge mig? Eller borde jag fundera på något helt annat alternativ? Jag har ett par stativhögtalare just nu som enligt min erfarenhet hittils passat bäst ganska nära bakväggen. Möjligtvis ska det kompletteras med en sub också så småningom men man ska ju ha råd med annat mindre viktigt som soffa och micro och sånt också..

www.linnforum.se

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/02/14 :  11:47:40  Show Profile Send Snutten a Private Message
Alt 2 borde vara bäst.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/02/14 :  15:40:52  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Alt 1 borde vara bäst.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/02/14 :  15:44:26  Show Profile Send Ayn a Private Message
Sådärja! Ännu en själ upplyst av hififorum

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2004/02/14 :  15:51:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag kanske ska förtydliga.
Normalt brukar man få bäst resultat av att ha högtalarna mot långväggen.
Sidoväggarna kan annars komma för nära. Men beroende på högtalare så kan också högtalarna komma för nära lyssningsplatsen om man har dom mot långväggen, särskilt om dom bör stå en bit ut från vägg och ett soffbord reflekterar ljudvågorna.
Stativare brukar klara det bättre än golvhögtalare med fler membran.
Så.. tja... det är nog bäst att pröva sig fram ändå.
Du behöver ju inte tala om att det är högtalarplaceringen som gör att du vill testa lite olika möbleringar. Du kan ju tycka att ljuset faller snyggare på möblerna om ni vrider allt 90°.
Det gäller att vara påhittig. Vad som helst kan duga, utom dom hifimässiga skäl som vi brukar ha som fungerar som ett rött skynke för hon som bestämmer.
Go to Top of Page

lazyboy
Member

120 Posts

Posted - 2004/02/14 :  16:00:33  Show Profile Send lazyboy a Private Message
Håller mad björn-ola. Lyssningspositionen för alt.2 borde hamna mitt i rummet om du ska ha ett hyffsat normalt avstånd till högtalarna. du kan ju i o.f. stääa ut högtalarna en bit i rummet i alt.2, men det lät det inte som om du ville.

lazyboy
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/02/14 :  17:37:16  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
quote:
Sådärja! Ännu en själ upplyst av hififorum

Ja, det är fantastiskt!

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/02/14 :  17:46:52  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Tackar för svaret Björn-Ola!

Bra att du tyckte att högtalarna mot långväggen var att föredra, just för att jag funderat på alternativ nr 2. Jag tänkte då på att högtalarna kommer för nära inpå, jag tycker mig oftast ha föredragit att ha högtalarna hyfsat nära varandra och ganska långt från lyssningspositionen.

I mitt nuvarande rum har jag dock inte kunnat välja själv så det har inte varit något problem. Hur nära sidoväggen tror du är för nära så att säga. Självklart får man prova sig fram men om rummet är 3.5 meter på smala ledden så hamnar förmodligen högtalarna 2-2.5 meter mellan varandra --> 50-75 cm från sidoväggen. Soffan kommer i så fall att hamna vid vänstra högtalaren i fall 1. Blir väl 3.5-4 meter från högtalarna då.

Ska också prova att ställa ut högtalarna kanske ½ meter ut från väggen, rätt många som har stativare en bit ut här. Har inte funkat i korrerummet eftersom man då får högtalarna mitt i rummet...

Sist men inte minst vill jag tacka för tipsen om hur man ändrar möbleringen, något om ljuset genom gardinerna på soffan borde funka bra

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2004/02/14 :  19:21:17  Show Profile Send Klanters a Private Message
Hejsan.

Du och jag har ju likadana högtalare numer....

Jag har provat ganska många kombinationer i mitt rum men av "möbleringstekniska" skäl så kan jag (för tillfället) inte ha den placering som jag fann bäst.

Nåväl, jag började med att placera dem längs kortväggen eftersom jag hade fått för mig att det skulle vara bäst, men det blev väldig svårt att få till det. Lyssningspositionen hamnade någonstans mitt i rummet där det inte gick att ha soffan. Desssutom blev det tokkänsligt hur man satt, då det kunde låta bra på ett ställe men flyttade man huvet 20 cm så blev det urk.

Vad som däremot funkar bra i mitt rum är att ha dem längs ena långväggen, men ganska tätt ihop och ganska nära bakvägg.

Edited by - Klanters on 2004/02/14 19:23:36
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2004/02/14 :  19:55:07  Show Profile Send Björn N a Private Message
Jag gissar på alt 1.

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/15 :  02:40:00  Show Profile Send Bravo a Private Message
Min erfarenhet efter att ha testat uppställningar själv är nog att uppställningen efter långväggen fungerar bäst, men i vilket fall som helst får du problem att brottas med i ett så litet rum. Snarare handlar det om vilka kompromisser du föredrager.

Bravo
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2004/02/15 :  09:36:12  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Hur nära sidoväggen?
Ingen aning.
Man kan vinkla in högtalarna och då ha dom lite närmare sidoväggarna. Hur nära beror på högtalarnas diskantspridning, vilket varierar. Man får ju också en viss basförstärkning nära väggen, vilket olika högtalare mår olika bra av.
Det finns ju också möjligheter att placera något på väggarna som dämpar eller diffusserar reflexerna om man måste ha högtalarna nära sido- eller bakväggarna.
Alt. 2 kan låta bra med den fördelen att man inte behöver sitta nära en vägg och att man kan få ut högtalarna längre från bakväggen. Det här är komplext med för och nackdelar för båda alternativen.

M.V.H.
Björn

Edited by - Björn-Ola on 2004/02/15 09:41:35
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/02/15 :  10:35:47  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Har kommit fram till någonting åtminstone, det är att jag helt enkelt måste prova båda! Det jag hittils sett och hört om mina egna högtalareuppställningar talar för alt. 2, men efter förslag här så måste jag helt enkelt testa alt. 1 också!

Bravo: Kompromisser! Vad säger du Från ett rum som ska inklutera tv/stereo/arbetsrum/soffa/säng så här det här ett rum som är helt optimalt i hifihänseende! Nä, förstår att det självklart finns begränsningar, men för mig känns det inte så just nu.

Klanters: Vilken var den placering du föredrog, även om den inte gick att genomföra av möbleringstekniska skäl?

Jag får påta lite med nån placering så får jag fixa en forumfika så jag får lit fler förslag tror jag.
...ska bara flytta in först dock

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2004/02/16 :  17:32:51  Show Profile Send Klanters a Private Message
Det jag inte har kunnat göra än ära att ha högtalarna på ett vettigt avstånd från varandra (de står på tok för långt ifrån varandra nu).

Det ska dock snart vara åtgärdat (hoppas jag) med en lite längre signalkabel från för till slutsteg och en rockad mellan ena högtalaren och ena stereohyllan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000