HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Arcam A65+, CD62 och Totem Mite = SANT?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/02/13 :  23:28:45  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Så var det då dags för den första frågan på HiFiForum inför det - förhoppnigsvis - kommande köpet av ny musikåtergivningsutrustning fram i vår. Jag har satt en budget på 20 papp för CD, förstärkare och stativhögtalare. Budgetramen får naturligvis även inkludera nödvändiga kablar, stativ och radiodel. Anläggningen skall stå i det cirka 14 kvadratmeter stora sovrummet, det enda rum man får vara i fred i för att lyssna på musik. Allt ska inhandlas nytt. Vi har redan en del mycket väl begagnat i ljudväg som vi kommer att behålla, så hemmet behöver lite fräscha grejor.

Efter att ha terroriserat de flesta av Stockholms bättre butiker för ljudåtergivningsprodukter har jag funnit ett antal komponenter som jag fallit för i en första vända och som går in i budgeten. Prylarna har slagit an på mig vid korta, improviserade provlyssningar som skett när jag haft vägarna förbi respektive butik. Jag har alltså inte hört min egen provmusik. Inte heller har jag kunnet lyssna på grejorna tillsammans, eftersom de saluförs i olika butiker. Har inte funnit att "min" kombination kommenterars i någon tidigare tråd här på HiFiForum men av kommentarer som berört Arcam och Totem så verkar den inte vara helt omöjlig.

Elektroniken har jag hört med ett halvdussin högtalaralternativ varav det mesta låtit hyfsat utan att något stått ut så där jättebra. Högtalarna har spelats med ett par elektronikalternativ. Det lät väldigt bra, men kombinationerna var tyvärr allt för dyra för min budget.

Så vad säger ni? Kan det vara mödan värt att gå vidare med kombinationen Arcam A65+ och CD62 (paketpris 11000kr) tillsammans med Torem Mite (6500kr)?

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/02/14 :  00:38:41  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
prioritera högtalarna.sedan cd sist förstärkaren.det är vad jag tycker.jag tycker om arcam men min har lite störande diskant.i mellan åt. jag hörde för flera år sedan ett par jpv som jag tyckte om.mvh stefan

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/14 :  09:20:17  Show Profile Send MartinH a Private Message
Mite vet jag ju en del om och tycker är en riktigt trevlig och prisvärd högtalare, så där tror jag du kan sitta lugn...

Arcam, ja jag har inte lyssnat på just den kombinationen, men jag tror nog det kan vara en bra kombination.. Jag tycker dock arcam gör bättre digitala produkter än förstärkare så jag skulle väll oxå snegla lite på nån anna förstärkare oxå..
Kanske nån Rotel, NAD, Micromega Minium, beggad Roksan tex...

/Martin
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/14 :  12:09:09  Show Profile Send marbrink a Private Message
Håller med MartinH om att Arcam gör bättre digitala produkter. Jag hade en Arcam A75+ och jag var inte speciellt nöjd...
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/02/14 :  12:57:26  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Roksan och Totem tycker jag funkar fint... säljs ju av samma butik i stockholm också.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2004/02/14 :  15:41:09  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
MartinH:
quote:
/.../ Jag tycker dock arcam gör bättre digitala produkter än förstärkare /.../

Menar du att till exempel Arcams CD-spelare håller högre klass än förstärkere, eller att Arcam gör bättre digitalförstärkare än transistordito?

yahriel:
quote:
Roksan och Totem tycker jag funkar fint /.../

Det håller jag till fullo med om efter min improviserade provlyssning. Men som jag antydde i mitt första inlägg: Roksan - Kandy eller Caspian - ryms inte inom budget för närvarande.

Får för övrigt tacka för hittillsvarande kommentarer. Precis den typ av synpunkter jag är ute efter. Men om jag blivit klokare? Nja - det vete katten... Men fortsätt gärna!

mvh/ Jörgen G

edit: formulering

Edited by - Jörgen_G on 2004/02/14 15:42:29
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/02/14 :  15:54:02  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag har lyssnat p Arcam A75 eller 85 eller vad den hette, runt 15000kr tror jag, var faktiskt ganska besviken. Lyssnade med Amphion Helium II. Vad gäller högtalaren tycker jag att du ska ge de 500kr billigare alternativet Totem Dreamcatcher en lyssning. Jag tycker att de spelar bättre, med framförallt öppnare, och bättre diskant.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/14 :  16:15:16  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jörgen, jo jag menar att tex cdspelarna är bättre än förstärkarna, jag tror inte dom har nån digitalförstärkare idag utan bara transitor varianter...

Och jag förmodar att du varit inne hos HifiArt och lyssnat på Mitearna, det finns en äldre model av Kandy där i svart som skall säljas för 7000:- och så finns det en svart Arcam cd73 för 5500:-, så du skulle nog kunna få en bra paketlösning med allt om du pratar med Kent...

/Martin
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2004/02/14 :  23:41:21  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
jeppe72:
quote:
/.../ge de 500kr billigare alternativet Totem Dreamcatcher en lyssning./.../
Jag, har läst dina inlägg om dina vedermödor i samma ärende. Har en känsla av att vi gick i varandras fotspår mellan ljudbutikerna för någa veckor sedan. Självfallet skall Dreamcatcher få sig en rejäl genomlyssning också. Vid mitt besök på HiFiArt provspelades Mite för en annan spekulant. Jag kunde hänga på en stund och fick lyssna till det som bjöds. Kunde under min tjuvprovlyssning emellertid konstatera att Mite lät väldigt bra och har den botten i ljudåtergivningen som vi vill ha. Dessutom är det trångt i sovrummet, därför passar Dreamcatcher bättre än Mite ur en helt annan aspekt: den är smalare.

MartinH:
quote:
/.../äldre model av Kandy där i svart /.../en svart Arcam cd73 /.../

Verkar väldigt intressant, går till och med in i budgeten! Hade dock tänkt undvika svart. Silver/aluminuim/titan/stål gör sig bättre i vårt sovrum som är ganska mörkt. Men vad gör man inte för att få bra ljud och om allt är svart gör det inte så mycket. Har för övrigt inte uppmärksammat att HiFiArt har Arcam i sekundärsortimentet förrän nu, när du nämner det.

Alla andra:
Kom gärna med fler kommentarer och synpunkter!

mvh/ Jörgen G

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/15 :  20:59:35  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det finns en del beggade produkter i butiken som kan vara riktigt intressanta, faktiskt tom en spelare som faktiskt i vissa lägen är bättre än de nya, den äldre Alpha 9 från Arcam...

Men titta in så kan du nog hitta nått spännande som kan passa... Och så kan du lätt lyssna på dom tillsammans med ett par Mite..smidigt !!!

/Martin
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000