Author |
Topic |
|
remote
Starting Member
41 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 10:26:13
|
Efter ha försökt reda ut detta med bra stärkare till trögdrivna högtalare har jag bestämt mig för att gardera med H/K 670 oavsett högtalare. Bra pris hos reference Audio dessutom = mer pengar till högtalare!
Jag har en förmåga att snöa in på detaljer, och nu är det följande som lägger hinder i min väg:
1. Pga lägenhetsboende vill jag ha en framåtriktad högtalare: ingen basrefex bakåt alltså pga att det krävs ökat avstånd till väggen = ajabaja från sambo. Alla j-vlar till högtalare idag verkar ju ha reflexen bakåt och ibland baselement åt sidan. Obegripligt - folk i allmänhet förblir väl relativt trångbodda trots ökade inkomster (om inte ligger IKEA pyrt till strategiskt).
2. Högtalarna är en av de mest iögonfallande MÖBLERNA i ett rum. Allvarligt talat, precis som när jag nyss köpte TV vill man ju att de skall se bra ut och ha bra byggkvalitet. Alla, i övrigt fina, golvhögtalare med folieklädsel går bort (B&W t ex).
3. Barn + golvhögtalare = dyrt. Man bara MÅSTE peta på de där konstiga grejerna i mitten så de slutar brumma. Eftersom jag är barnkär får också detta konsekvenser: hellst en metallgrill framför elementen istället för fiber som ju går att peta igenom.
bla bla
Till saken: Kvarstår alltså två högtalare för mig:
1. Dynaudio Audience 72. Låter bäst, men saknar metallgrill och det finns bara några ex i lager med träfanér kvar att köpa. Sen blir det tattig folie som gäller enl Ref.Audio.
2. JmLab Cobolt 816. Hur låter den egentligen? Jag var på Sontec igår, men jag blev inte övertygad. Att jag lyssnade på ett par elektrostater innan gav inte en bra referensram, men ändå, jag har för mig att Dynaudiorna lät bättre, öppnare. Byggkvaliteten var bäst av alla högtalare jag kollat på i prisklassen, med riktiga träsidor och snygg metallgrill.
Har någon annan jämfört Dynaudio Audience 72 och JmLab Cobalt 816? |
|
crion
Member
503 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 10:37:25
|
En fråga, varför inte bara plugga igen basreflexen och sätt högtalarn mot bakväggen?? |
|
|
lazyboy
Member
120 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 14:09:53
|
Jag har inte jämfört de två högtalarna, men bossanova audio säljer ett par AUDIENCE 72 LÖNNFANER NYPRIS 13700KR NU 9500KR. Kolla under butikshyllan.
|
lazyboy |
|
|
remote
Starting Member
41 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 14:37:20
|
Intressant tips. Plugga igen basporten? Funkar det? Blir det inte sämre bas än vad som är tänkt då?
|
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 16:07:31
|
cobolt har väl ingen riktig faner,har jag för mig.?. låter väl inte så illa-länge sen jag hörde dom,men de var nog lite för ljusa för min smak minns jag. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
crion
Member
503 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 16:09:15
|
remote, när du är tvungen att placera högtalarn mot bakväggen kan det ibland bli tightare bas om du pluggar igen porten. Och således ett mer homogent basljud. Man får helt enkelt pröva sig fram. Diskant och mellanregister brukar dock må lite bättre en 20cm ut från väggen. Men just när du säger att högtalarn skall stå mot väggen ringer en klocka i mitt huvud som säger förstärkt bas.. |
|
|
kjellen
Member
161 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 16:32:56
|
Jag tänkte redan från början på Cantons Ergoserie. Luften fram och rejäla metallgaller dessutom. Varför inte en RC-K? |
Kom ihåg att det är du som avgör vad som är "bra". |
|
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran
1032 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 17:13:16
|
"Alla, i övrigt fina, golvhögtalare med folieklädsel går bort (B&W t ex)."
Det är väl bara DM-serien som inte har träfaner.
|
|
|
jonssond
Starting Member
23 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 19:04:43
|
Carlsson OA58, mot vägg!. |
Danne |
|
|
Poe
Member
808 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 22:05:58
|
Linn Ninka. Inga basreflexportar där inte...
Edit: ..samt galler för elementen |
eof Min anläggning |
Edited by - Poe on 2004/02/15 22:07:21 |
|
|
|
Topic |
|