HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD:n direkt till slutsteget?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vagabond
Member

152 Posts

Posted - 2004/01/25 :  01:00:28  Show Profile Send vagabond a Private Message
Är det lika bra som med förförstärkare eller är förförstärkare att föredra?

Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt.

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/01/25 :  01:39:27  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Det beror helt på hur utgångssteget i din cdspelare är konstruerat. Det går inte att säga nått generellt

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/01/25 :  03:14:46  Show Profile Send crion a Private Message
Om du har en CD konstruerat för detta är det med största sannolikhet bättre i och med kortare signalpath, mer snärt och och dynamik i ljudet.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/25 :  04:40:24  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det finns CD med inbyggda försteg som gör sig väldigt bra.
I normalfallet påstås det väl att ett försteg är bättre.

Bravo
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/01/25 :  09:28:42  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Med att köra CD diretk till slutsteget vinner man upplösning, om man kör via försteg vinner man dynamik. Mycket förenklat/generaliserat men det är min erfarenhet.
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2004/01/25 :  20:57:44  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Min röst är att det beror på hur utgången på cd:n är konstruerad. På min thalia blir resultatet bättre än med separat försteg(iallafall med de försteg jag testat mot).

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/25 :  21:17:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det går väl knappast att säga generellt?
Har CDn inbyggt försteg så går det naturligtvis, frågan är då om det är bättre än ett separat försteg?
Vidare beror det på inimpedansen på ditt slutsteg, vissa slutsteg behöver rätt mycket ström vilket utgångarna på en vanlig CD-spelare (utan föförsteg) inte klarar att leverera.
Alltså:
*Utan inbyggt försteg till slutsteg med låg inimpedans: Nej
*Till slutsteg med hög inimpedans: Kanske (volymkontrollen kan bli ett problem, en digital volymkontroll är normalt ingen höjdare)
*Med inbyggt försteg: Ja

Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2004/01/25 :  23:00:57  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Beror väl kanske ochså på känsligheten, på sagda slutsteg?

Mvh. David

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.
Go to Top of Page

audiojan
Member

91 Posts

Posted - 2004/01/26 :  03:05:25  Show Profile Send audiojan a Private Message
Wadia är ju t.ex ett företag som helt propagerar för att driva slutsteget direkt ifrån den digitala volymkontrollen i CD:n/DAC:n. Låter enormt bra faktiskt. Fördelen är ju naturligtvis att du har färre element emellan slutsteg och signal, färre kablar etc. etc. Wadia har förövrigt "dip switches" (vad nu det heter på svenska....) där man kan justera förstärkningen, vanligtvis stegvis emellan 0,5V-5V.

Men det finns också fördelar med en förförstärkare. Inte då bara att du har möjlighet att använda mer än en källa utan också att du kan "justera" ljudet du är ute efter; t.ex. ett rörförsteg med en transistorförstärkare, eller tvärtom.

Du måste till med en mycket bra CD-spelare för att uppnå ett bra ljud dock. Många gånger så är förstärkningen och volym kontrol under all kritik....

"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/26 :  06:57:05  Show Profile Send Flint a Private Message
Belastningsmässigt är det inga som helst problem för CD-spelare att driva slutsteg direkt. Inimpedansen på slutsteg motsvarar förstegens inimpedans. Däremot förlorar man ju dom 3-4 ggr förstärkning som försteg ofta har och det kan kanske uppfattas som att slutsteget lastar ner CD:n.
Jag körde länge cd:n direkt till slutsteget i sann renrasig tekniknördanda. Trodde att allt som fanns i signalvägen försämrade. Alltså skulle det vara så få enheter som möjligt. Sen provade jag ett Luxmanförsteg byggt med rör och blev frälst. Nu har jag två egna förstegkonstruktioner som låter ännu bättre. Ett med rör och ett med FET-transistorer. Jag föredrar det senare.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/01/26 :  16:53:05  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Man kan oxå se på det som att man "spar in pengar" på ett försteg och kan då köpa en dyrare cdspelare vilket kan ge ett större lyft än att satsa på två budgetalternativ i form av cd samt försteg...

Korven har två ändar...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2004/02/01 :  10:42:46  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Glöm inte CD/förstegets utimpedans det kan påverka ljudet och kabelvalet.
och för all del volym kontrollen i CD'n....
En helt öppen fråga det beror helt på använda prylarna.
En anekdot i sammanhanget, jag fick mycket bättre ljud med en Revox CD direkt till mitt gammla Rotelslutsteg än med Rotel's Försteg. Rotel försteg från slutet av 80 talet var en verklig flaskhals i signal kedjan så testa !
Det vore kanske av intresse för oss på forumet att veta vilka kombinationer som ger bra resultat. Wadia verkar ju bygga sina maskiner för detta ändamål.

/Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/02/01 :  11:38:19  Show Profile Send Otto a Private Message
Jag har testat min Advantage CD1S både direkt till slutsteg
och via olika försteg. Bäst låter det direkt till slutsteg
men låter även mkt bra via Advantage P1.
För att få lika bra ljud med försteg som utan, krävs helt
enkelt ett MKT bra försteg för att slippa "flaskhalseffekten".
Som oftast blir det ekonomin som får avgöra.
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2004/02/15 :  18:50:19  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Fråga till Otto (eller nån annan som känner sig manad att svara):
Du skriver att CD1S låter bäst direkt till slusteg, men mycket bra med P1. Det är alltså en hörbar skillnad mellan dessa alternativ?
Krävs det enligt din uppfattning ett bättre försteg än P1 ett för att få lika bra ljud som med CD1S direkt till slutstget.

Jag har ett P1 och är lite sugen på att köpa en CD1, frågan är om det blir "tillräckligt" bra... Samtidigt är det svårt att bestämma sig för att lägga såpass mycket pengar på en "gammal" CD-spelare. Utvecklingen går ju fort och nyare (och dyrare!) spelare klarar ofta fler format på skivor. Men den mesta mjukvaran hemma är CD så... Livet e svårt!

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/15 :  18:54:58  Show Profile Send f95toli a Private Message
S1 är byggd för att kunna kopplas att slutsteg direkt och det går dessutom köpa till ett analogt kort. Att det låter bra är därför inte så märkligt.

Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/02/15 :  19:40:47  Show Profile Send eliot a Private Message
Har inte CD-spelare ett högklassigt utgångssteg håller jag med Pjotre att om man
quote:
kör via försteg vinner man dynamik

Volymkontrollen i CD-spelaren kan vara analog eller digital. I det förstnämda faller motsvarar utgångssteget ett klassiskt (analogt) försteg där man använder motstånd för att reducera utgångssignalen, i det senare fallet sker volymkontrollen genom i den digitala domänen och det betyder ofta att man förlorar bitar (=digital information) om man minskar ljudnivån. Jag vet inte hur det ser ut i nyare Wadia-spelare, men i tidigare modeller levererade CD-spelaren maximalt 5V på utgången och då slutsteg ger sin nominella utgångseffekt vid 1V in så betydde det att man aldrig spelade med max utgångssignal - och det var endast då som man fick tillgång till max upplösning (läs: flest antal bitar). På senare modeller installerade Wadia en dipswitch så att man kunde sänka den maximala utgångssignalen till t.ex 1V. Eftersom man (nästan) aldrig spelar på max volym så är det fortfarande möjligt att man förlorar bitar....

Nu varierar det hur komplicerat de har gjort den digitala volymkontrollen - men det kan nog fortfarande hända att man förlorar i upplösning om man använder digital volymkontroll.

Det kanske vore en intressant tråd att ta upp hur man bör konstruera en volymkontroll ?

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000