HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är det skillnad på olika säkringar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2004/02/12 :  21:38:27  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag hittade följande påstående på audioasylum
quote:
When an audio signal passes through a fuse, it heats it up on the current peaks. So, the slower the fuse, the less it will heat up on musical peaks, and it will be more linear.

Jag har själv provat att på en billig förstärkare löda en koppartråd i stället för säkringen som ligger i serie med förstärkaren och tyckte att det lät bättre.

Min fråga är kan man förbättra ljudet genom att byta säkring ( i bilsteriovärden vimmlar det av säkringar och hållare) med samma värden. Finns det audiofila säkringar.
Är det ngn som provat och fått förbättringar vad tror ni
Hoppas tråden inte spårar ur

Rundgång & Omgång

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/02/12 :  22:39:36  Show Profile Send zahnn a Private Message
Är det verkligen vanligt med säkringar i signalvägen Trodde att man mest hade det i strömförsörjning o dyl.

Det låter ju iofs vettigt, att en långsam säkring tål mer värme, alltså mer effekt, och då inte blir så varm av en viss ström som en snabbare säkring hade blivit...

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/02/12 :  23:51:43  Show Profile Send crion a Private Message
när man ändå lägger ned tusentals kronor på hifi och kablar kan man iaf rengöra proppkontakterna med Isopropylalkohol. Skadar inte iaf.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/02/13 :  07:44:37  Show Profile Send CC a Private Message
Jag har ännu inte vågat labba/byta säkringar internt i lådorna bortsett från högtalare då förståss... Där har de rykt (!) så fort jag sett dem

Däremot har jag mkt positiva erfarenheter utav att testa olika säkringar i proppskåpet!
Jag satt med en 10Amp efter att jag dedikerat ett nytt elskåp till hifi´n istället för det gamla klassiska proppskåpet som finns i mitt gamla hus... Men av olika orsaker så kom jag mig till att testa ett par andra säkringar, en "vanlig" 16Amp och en speciel "audio"version (en tysk model, minns inte namnet) som jag lånade från CreativeAudio.

Kontentan var följande:
10 Amp säkringen lät verkligen SKIT Komprimerat o hårt jämfört med
16 Amp säkring som fick mitt DP-steg att andas! Snacka om dynamisk uppgradering! Men sen testades
16 Amp säkring, specialgjord för oss hifi/musik dårar i Tyskland. Då fick jag blandannat veta att mitt mellanregister är bättre än jag tidigare visste om
Nackdelen är att den är lite dyr, inte till förhållande för ljudförbättringen men ändock så avaktar jag tills min ekonomi är på fötter så min hustru inte placerar bakkaveln på något olämplig ställe

Så visst gör säkringar skillnad, men börja i "rätt" ände! Där strömmen börjar flöda in till era kära plåtlådor

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000