HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppmätning utav lyssningsrum?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2004/02/12 :  15:39:19  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Jag står i färd med att göra lite ingrepp i mitt lyssningsrum för att förbättra rumsakustiken. För att jag skall veta vad som bör/skal åtgärdas tänkte jag först mäta upp rummet för att se vad för problem som jag har.

Hur gör jag detta på bästa sätt (förutom då att hyra in en snubbe som gör det)? Mina funderingar är att dels testa med lite vanliga sinusvågor och mäta responsen och dels använda något brus där frekvensinnehållet är kännt. Med hjälpt utav en simpel FFT-analys bör man då kunna se vilka frekvenser som är blivit förstärkta respektive dämpade. Denna metod är väl lämpligast att använda då man skall utvärdera sina åtgärder tror jag.

Alla idéer och tips tas tacksamt emot!

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802

lazyboy
Member

120 Posts

Posted - 2004/02/12 :  16:06:16  Show Profile Send lazyboy a Private Message
Använd vitt brus, finns ingen anledning att börja med sinustoner. Sen är det som du säger bara att använda dig av FFT-analys. Du bör dock ha lite koll på de olika inställningsmöjligheterna hos mätapparaturen, annars kan du få lite missvisande resultat. DEt stora problemet om man ska göra det själv är väl annars att få tag på mätaparatur och mjukvara.

lazyboy
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2004/02/12 :  16:31:38  Show Profile Send joakim99 a Private Message
För en första koll (framförallt om man skall se på effekten utav olika åtgärder) borde det väl räcka med en vanlig mikrofon och sedan skriva ihop något i matlab som gör fftn? Visserligen kommer det nog inte att bli det mest korrekta resultatet men man borde kunna använda det som en guide i varje fall.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

Peppe
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/02/12 :  16:36:15  Show Profile Send Peppe a Private Message
Intressant försök. Det borde fungera. Testa och se vad resultatet blir. Det bör inte vara så svårt att få ihop något i matlab. Frågan är väl bara hur bra mikrofon och mikuppställning du kan åstadkomma.


Bättre en tia i handen än en tjuga i foten.
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2004/02/12 :  16:52:33  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Visst kommer det ha brister men å andra sidan för en jämförande studie så kanske inte det gör så mycket? Dock måste ju givetvis mikrofonen vara tillräckligt känslig för att registrera signalen med tillräcklig noggranhet. Hur som helst så är det värt ett försök tycker jag.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/02/12 :  19:21:27  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
får du ihop något i matlab som kan mäta det kanske du vill delge en annan det?! Pysslar en del med det via uni, hur har du tänkt gå tillväga med det? Rolig ide måste jag säga!

www.linnforum.se
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/12 :  20:53:33  Show Profile Send henricsson a Private Message
Tips:
Panasonic:s WM60 är urbilliga.
http://www.panasonic.com/industrial/components/pdf/em07_wm60_a_dne.pdf

www.minic.se säljer dem. (Billigast att beställa direkt fr Panasonic dock)

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/12 :  20:54:22  Show Profile Send henricsson a Private Message
http://www.me-au.com/miccap.html

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2004/02/13 :  08:04:33  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Sony: Om jag får ihop något som fungerar så kan jag skicka m-filen till dig.

henricsson: Tack för länkarna!


SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/02/13 :  10:08:12  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
joakim99: Det tar jag gärna emot! Ungefär hundra gånger roligare än de obligatoriska labbar jag har i det där programmet nu

Men vad har du tänkt att programmet/m-filen ska göra? Har du något att utgå ifrån?

www.linnforum.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000