HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur prisvärd är en Linn Classik?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

heffaklump
Starting Member

19 Posts

Posted - 2004/01/07 :  21:24:57  Show Profile Send heffaklump a Private Message
Är den verkligen så bra som Linnhandlarna säger eller finns det bättre system (CD, radio och förstärkare) för samma pengar?

Jag kommer att använda AudioPro Blue Diamond högtalare.

/Mats

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/01/07 :  21:28:38  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Det finns bättre enligt mig. Jag har haft en själv. Mycket missnöjd kan jag säga.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/01/07 :  21:45:19  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Vad var du missnöjd med? Jag har en Classik och tycker den är trevlig, särskilt om man inte gillar att ha en massa stora apparatlådor som inkräktar på utrymmet. Den nackdel jag kan komma på är att det inte går att spela RIKTIGT högt, men det går ju ändå inte när man bor i lägenhet. Sjukt snygg är den ju också. Det går för all del säkert att hitta bättre och billigare grejor om man letar en del. Inte snyggare dock.
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/01/07 :  21:51:23  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Det beror ju på hur du ser på det, jag skulle vilja påstå att den är bland det bästa jag hört i kompaktväg, men då får man väl ha i åtanke att det inte finns så många allt-i-ett-anläggningar för 15'.

Vad är du ute efter? Vill man ha en kompaktanläggning som har allt och låter riktigt bra för att vara en liten låda så är den ju helt klart intressant, jag skulle vända på din fråga och säga att det finns rätt många delade system som inte når upp till samma nivå.

Däremot så har du ju en begränsning i att den inte är så uppgraderingsbar som delade saker, det går att koppla ett separat slutsteg på den men den inbyggda förförstärkaren ska då vad jag hört (vet alltså inte själv) inte vara det bästa. Jag tror absolut att du kan hitta, om du väljer med omsorg, separata delar som låter bättre, men tycker classiken låter bra, har haft en hemma för provlyssning ett par dagar.

Slutsats: Kompakt allt-i-ett-system och du inte är den som börjar leta nästa sak att uppgradera så fort du köpt något nytt: Ge den en chans!
Tycker du om att jämföra elektronik med varandra, kör på separata delar för då kan du i viss mån anpassa exempelvis en ljus cd med lite mörkare förstärkare för att få det att passa din smak.

Inget rakt svar alltså men det kan du inte få heller är jag rädd..vilken kategori tillhör du i min mycket amatörmässiga indelning

// Daniel

www.linnforum.se

Edited by - Sony on 2004/01/07 21:52:25
Go to Top of Page

heffaklump
Starting Member

19 Posts

Posted - 2004/01/07 :  22:08:43  Show Profile Send heffaklump a Private Message
Tack för svaren!

Det är så att jag länge funderat på att byta upp mig lite från mitt nuvarande "system". AudioPro receiver RV.90 och CD-spelare CD.90.
Har köpt och lämnat tillbaka Yamaha RX-V2400 och DVD-S830. Blev lite besviken, trodde att det skulle bli större skillnad.
Därför tänkte jag nu istället satsa på 2-kanaligt. Har kollat lite på Linn Classik men även en begagnad Linn Classik movie (om jag nu skulle ångra mig och vill ha surround iaf).
Men det känns som om ju mer jag söker desto svårare blir det att hitta något vettigt.

Kom gärna med förslag på bra alternativ för runt 15'

/Mats
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/01/07 :  22:42:38  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag tycker den är mycket prisvärd för vad den är. Har du möjlighet låna hem en för att prova.

www.selleri.de
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/08 :  04:05:50  Show Profile Send brumel a Private Message
CD:n är bra. Förstärkaren kunde vara bättre men inte för dom pengarna. Antalet konkurrenter är också litet om vi talar hifiklass. Teac, Myriad, Denon..?

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2004/01/08 :  10:33:05  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
hej hej Köp en B&O beosound 3000 för 17' och ett slutsteg till det.
mkt fint.
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/01/08 :  12:38:24  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Vad var du missnöjd med? Jag har en Classik och tycker den är trevlig, särskilt om man inte gillar att ha en massa stora apparatlådor som inkräktar på utrymmet. Den nackdel jag kan komma på är att det inte går att spela RIKTIGT högt, men det går ju ändå inte när man bor i lägenhet. Sjukt snygg är den ju också. Det går för all del säkert att hitta bättre och billigare grejor om man letar en del. Inte snyggare dock.

.....................................................................
Det började med att jag provade ett slutsteg (förstärkare) Audion SilverNight till min Classik. Då blev det mycket bättre mer liv liksom. Sen gick Classiken sönder bara dog. Provade då en cd-spelare till Audion en Parasound då insåg jag att Classiken inte var något för mig. Det börja spela musik som det aldrig i närheten gjort med Classiken. pratar vi priser så kostar Audion + Parasounden mer ny men jag har köpte dom beg för 8000kr lika mycket som jag fick för Classiken när jag sålde den. Därav tycker jag man kan jämföra dom. Classiken såldes efter repration. Okej jag blev utan radio men det sket jag i för det rockar så in i helve....e mycket mer med Audion + Parasound.

Mvh Carl-m
Go to Top of Page

heffaklump
Starting Member

19 Posts

Posted - 2004/01/08 :  12:47:22  Show Profile Send heffaklump a Private Message
Är det vanligt att det krävs extra slutsteg till apparaterna eller är det bara vissa som inte orkar med annars.

/Mats
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2004/01/08 :  13:05:42  Show Profile Send n0p a Private Message
Tycker Linn Classik är helt okej, dock ngt dyr. Så prisvärd för mig är den om jag skulle hitta den begagnad för ca 12 000:-

Om du kan leva utan radion så kan du ju kolla in Quad:s cd-spelare och slutsteg.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2004/01/08 :  16:27:33  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
mats om du tänker på mitt inlägg så är det så att B&O:n inte har något effektsteg utan bara förförstärkare.
mvh:
Go to Top of Page

heffaklump
Starting Member

19 Posts

Posted - 2004/01/08 :  18:29:57  Show Profile Send heffaklump a Private Message
Wilderwein: Ok

Har betämt mig för att avvakta ett tag med stereouppgraderingen.
Har precis beställt en liten DVD-spelare iaf.

Jag tror att det i slutändan lutar åt en Classik ändå.

Tack för många bra svar!

/Mats
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/01/08 :  18:59:10  Show Profile Send weezer a Private Message
www.selleri.de , där diskuteras en del Linn...välkommen dit ; åxo .

Edited by - weezer on 2004/01/08 18:59:33
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2004/02/13 :  03:26:56  Show Profile Send gardd a Private Message
good luck :)

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000