Author |
Topic |
|
evf
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2004/02/12 : 11:32:22
|
Hej, jag står på tröskeln till den hifi-världen och tänkte att på detta forum finns det nog kunniga människor som kan ge mig råd . Jag försöker maximera välljud/krona, köpa grejer över 10 kkr är inget alternativ för mig.
Stereo är det som för tillfället känns mest lockande men en hemmabio-setup är inte en omöjlighet i framtiden. Det jag tänkt mig just nu är ett par stativare som högtalare och det jag behöver tips om är på vilket sätt jag ska få dessa att låta och helst låta bra .
Som cd-spelare (även *harkel* mp3 *harkel*) kommer jag nog använda en dator, men ett Audigy2 ljudkort. Hade hellre sett ett M-audio Revolution men det har jag ingen möjlighet att påverka.
Vilket av dessa alternativ är då "bäst"?
1: Driva högtalarna med ett slutsteg, datorn tjänar som försteg. 2: Vanlig stereoförstärkare 3: Hemmabio-reciever
Som jag ser det borde alt1 vara mest prisvärt då man borde få bättre grejer än en vanlig förstärkare för samma pengar. Men när tittar på specifikationer och pris för mer konsumentriktade prylar, som en hemmabio-reciever verkar det som om man får mer för pengarna där? Gör de större produktionsvolymerna att det sitter bra grejer även i dessa? Jag har egentligen inga stora audiofilkrav och har ej tid/ork att gå och provlyssna massvis med grejer MEN jag vill förvissa mig om att det är bra grejer man köper. Så jag kan träna om mina "förstörda" öron (5 år med Genexxa-högtalare).
Tack på förhand. |
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2004/02/12 : 12:28:34
|
Jag tycker alternativ 2 låter vettigast. Då kan du ju ansluta flera ljudkällor (t.ex. TV och DVD) utan att behöva gå via datorn. Billiga och bra slutsteg växer ju inte heller på träd direkt. |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
dumbo
Member
117 Posts |
Posted - 2004/02/12 : 13:24:20
|
Håller med Sten. Integrerade förstärkare finns det rätt gott om för en hyffsat billig peng. Om du köper en stereoförstärkare får du mer välljud för pengarna än om du köper en surroundreceiver. Jag resonerade så att jag kan köpa en vettig/bra tvåkanalare att ha för stereobruk och sedan, vid "uppgradering" till hemmabio så kan man köpa en billig "skitreceiver" för att koda av signalen att driva center och bakre högtalare på.
Själv har jag en HK-670 för tvåkanal. Den har fått många hårda ord, bland annat här på forumet, men den låter iaf bra i mina öron och den har ju blivit ganska rosad i pressen. Den är tämligen billig numera. 3500kr på netonnet. Men lyssna för all del på den själv först, även om netonnet har öppet köp i 30 dagar. :-) Cambridge A500 eller NAD 3020BEE kanske kan vara andra alternativ?
Det lämnar ju, om du inte bestämmer dig för något dyrare i förstärkarväg, rätt mycket pengar över för högtalare. Här har jag inte så mycket förslag att komma med dock.
Audigy2 är väl inte så himla dåligt heller för den delen. Det är ju inte riktigt lika bra som M-Audio Revo, men Audigy2 två låter åxå rätt okej. Jag har ett Audigy2 i "arbetsdatorn" och ett Revo i "multimediadatorn" i vardagsrummet. Blir det pengar över kan du väl sätta i ett revo i datorn annars? Kostar ju inte mer än runt 1000-lappen. MP3 behöver inte låta så himla illa heller förresten, även om rätt mycket av det gör det, tyvärr.
Ang. din fråga om produktionsvolymerna och pris så är det nog så att saker som det är stora volymer på ger mer för pengarna. Stora volymer gör att tillverkningskostnader och komponentkostnader blir lägre. Man kan åxå sprida ut utvecklingskostnaden på fler enheter. En hemmabioreceiver innehåller dock 5 (eller 6) slutsteg. Betalar du 5kkr för en sån betalar du (enkelt räknat) 1kkr per slutsteg medan motsvarande summa blir 2k5kr med en tvåkanalsanläggning. Dessutom tillkommer kostnad för signalprocessor och grejer. Förstår du hur jag tänker?
Märk väl att jag inte är nån guru vad gäller hifi precis, men jag är väl lite samma typ som du. Gillar när det låter bra, men skulle inte lägga hela lönen på nya signalkablar precis. :-)
Nu har jag babblat klart. :-) |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2004/02/12 : 17:27:56
|
Frågan till att börja med är om alternativ 1 överhuvudtaget låter sig göras. Dvs om du kan få ut en förförstärkt signal ur datorn? Jag ställer mig frågande till detta.
Det lämpligaste altarntivet som jag ser det är helt klart alternativ 2 om du prioriterar välljud i stereo.Mvh Kristofer |
|
|
Smulgeten
Member
162 Posts |
Posted - 2004/02/12 : 17:43:07
|
Det funkar att köra datorn direkt till slutsteg. Jag testade det alldeles nyss då jag visade att mitt slutsteg fungerar (innan försäljning) eftersom jag redan sålt försteget. Lät väl inte bra från min bärbara men man fick ut ljud iaf |
|
|
Ix
Starting Member
44 Posts |
Posted - 2004/02/12 : 18:39:26
|
Själv köpte jag precis en begagnad Cambridge Audio A500 för 1500 kr. Mer välljud för pengarna än så tror jag är svårt att hitta. Säljs ganska mycket Cambridge begagnat.
Angående källan så har jag själv ett Audigy 2 som jag tycker låter helt okej. Det sägs dock att det inte är någon höjdare egentligen. Har tänkt att vid tillfälle provlyssna om jag hör någon skillnad på Audigy2->A500 och D500SE->A500. Det är nog tveksamt. Men jag gillar dock inte tanken på att behöva ha datorn igång för att lyssna på musik. Skönt att bara kunna langa i en platta och rocka! ;)
Det jag tror är vettigast att lägga mest tid, kraft och pengar på är dock (valet av) högtalare.
Kom för övrigt just undan med ca 5000 kr för härligt välljud, så över 10 000 kr är absolut ingen nödvändighet. I alla fall inte till en början.
|
|
|
filkingian
Member
716 Posts |
Posted - 2004/02/12 : 20:07:13
|
I mina ögon sett så är det alternativ 2 som gäller. Du kan koppla in flera källor och uppgraderingsmöjligheterna är mycket större, ifall ditt hifi-intresse växer. Det finns billigare förstärkare som har main in/pre out(har för mig att H/k har någon, kanske HK650?), ifall du vill bygga hemmabiosystem eller koppla in ett extra slutsteg. Andra uppgraderingar kan vara att koppla in en cd/multi-spelare istället för datorns cd/dvd-rom. Många förstärkare har även RIAA-steg ifall du vill prova på vinyl. Med alternativ ett så kan du endast laborera med kablar, om du inte kopplar inte ett försteg förstås |
This space intentionally left blank.™ |
|
|
evf
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2004/02/13 : 18:10:08
|
Får tacka för era råd hittils!
Jag har tittat runt lite på internet innan jag skrev här för råd och har faktiskt inte hittat någon (ny) stereoförstärkare som känns helt rätt. Har tittat på Cambridge och den nya Azur serien som kommer verkar intressant, om den inte blir för dyr självklart. Men det verkar dröja någon eller några månad(er) innan de börjar komma. Begagnade äldre saker är väl också intressant men jag vill gärna köpa något som inte ser allt för gammalt och sunkigt ut.
Tanken med att köpa ett slutsteg, typ Cambridge P500, var att man köper något man med största sannolikhet kan använda även om man uttökar anläggningen. Jag vill slippa att ha både en 2-kanals och en hemmabio-anläggning då jag bor (och kommer antagligen bo) ganska trångt. Men som Sten påpekade så är det inte så lätt att hitta ett bra/billigt slutsteg.
Idén att använda datorn och datorns cd-rom/dvd (ljudkortet har stöd för dvd-a) är mest av ekonomisk hänsyn. Känns inte helt aktuellt att lägga ut "stora" pengar en cd-spelare när en cd-rom i princip gör samma sak. Problemet jag har märkt är att man inte uppskattar musiken och inte lyssnar lika aktivt när man lyssnar via datorn. Och jag håller med om att det kan kännas drygt att behöva boota upp en dator bara för att lyssna på en skiva.
Angående utbyggbarheten som en förstärkare/försteg erbjuder så förstår jag inte riktigt vad man göra använda av alla ingångar?? DVD/CD är allt jag behöver koppla in alt. köra genom datorn.
Som ni kanske förstår att mitt förvirrade inlägg vet jag inte riktigt själv vad jag vill men det jag är rädd för är att man köper något som blir onödigt sen. Så min tanke är att börja med nått litet som man senare kan bygga ut i storlek och antal kanaler. |
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 09:32:20
|
Vincent har söta små monoblock a 125w för 3000:- nytt, men dom går förmodligen köpa begat oxå. Ljudia har zachary monoblock som du kan använda till substeg när du tröttnat på dem som vanliga förstärkarsteg.
Köper du något av dessa alternativ kommer du "alltid" att kunna använda dem på ett eller annat sätt. |
|
|
filkingian
Member
716 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 11:18:20
|
Ingångar kan du ha mycket till: Koppla in TV, TV-spel, cd/dvd, lp-spelare, tuner, sattelitmottagare, digitalbox, datorn o.s.v
En cd/dvd-rom är inte i närheten av en riktigt cd-spelare är. Men visst gör de samma jobb, läser skivor, de är bara olika bra på att återge ljudet från en audiocd
Har för mig att Vincents monoblock heter 996.... |
This space intentionally left blank.™ |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 11:52:24
|
Det finns flera bra alternativ.
Inget av dem går via en dator dock....
mvh
sladd
, |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 14:06:37
|
Ja, man får väl börja någonstans. Alt. 2 hade jag nog satsat på i din situation. Och så hade jag handlat begagnade grejor! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 02:44:10
|
Instämmer med övriga talare, alternativ 2 gäller, och precis som "Bernt Jansson" skulle jag nog köpa begagnat. |
Bravo |
|
|
evf
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 12:24:57
|
Ni är rörande överens . Mitt resonemang är som följer:
Signalkälla kommer bli en dator, fast "cd-rom/dyr separat cd-spelar"-diskutionen kan vi ta någon annanstans.
Vad jag förstår så är det så att separata komponenter (försteg+slutsteg) bättre än en integrerad förstärkare. I samma prissegment då såklart.
Om jag då offrar möjligheten att koppla in mängder med olika saker och eliminerar försteget ur ekvationen borde väl det bli bäst/högst vpk (välljud per krona, jfr apk ). Och om jag inser att jag har massa grejer jag vill koppla in så köper jag ett riktigt försteg senare? |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 13:11:29
|
Visst går det att göra så. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
|
Topic |
|