HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp med Martin Logan högtalare!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2004/01/14 :  23:03:35  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
Har länge gått och funderat på att skaffa mig ett par ML, blev helt såld när jag fick höra ett på Sequel2 hos en polare. Beställde faktiskt ett par Aeon I i Nov förra året men på grund av strul med den svenska general agenten så dök dom alldrig upp :-( Väntar nu på besked från den danska general agenten, lev datum och pris. Men sen dess så har jag funderat och funderat och ångrat mig 100ggr vilken modell jag ska sattsa på eller om kanske ett par beggade skulle vara bättre. I dag funderar jag på ett par nya Aeon I, Clarity eller beggade Aerius och SL3. Någon som har jämfört några olika modeller av MLs högtalare och vill dela med sig av sina ljudintryck? Hur mycket bättre är dom nya modellerna jämfört med dom äldre? Och vad gör storleken på ljudet?

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/01/14 :  23:53:11  Show Profile Send svejk a Private Message
Sl 3 är väl en av MLs mest lyckade modeller. Dom hänger ihop bättre än Sl 2. Bättre integrering mellan panel och högtalare. Beror mycket på att bla delningsfiltret är bättre. (Har själv moddade Sl 2) Ett par begagnade Sl 3 brukar tarva av ca 20 loppor. Hur dom står sig mot de nya mindre låter jag vara osagt. Efterföljaren Ascent till Sl 3 kostar ju ca 50 och är bra mycket bättre. Rent spontant så skulle jag satsa på ett par sl3 panelen är större och det tror jag är viktigt.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2004/01/15 :  00:15:59  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
Vad är det som är så mycket bättre med Ascent jämfört med SL3? Har ju funderat lite på ett par beggagnade och lägga lite extra slantar på ett bättre slutsteg i stället.
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/01/15 :  09:18:34  Show Profile Send J-son a Private Message
Ojj, det är en helt ny högtalare. De nya ascenterna har den nya panelen som låter mycket bättre än den gamla (helt ny teknik som ger 5 ggr jämnare skikt på panelen), går inte att jämföra. Delningsfiltret i ascenten är mycket mera "påkostat" än på SL3. Hela lådan är byggd i styvare material på ascenten samt att basen sitter nu i en anpassad baslåda istället för bara ditsatt på slumpmässig låda. Detta har medfört att basåtergivningen i ascenten är mycket bra och går mycket djupt. SL3 har rent ut sagt dålig bas i jämförelse.
Totalt sett så är ascenten som en helt annan högtalare som låter helt annorlunda (Class A stereophile).
Go to Top of Page

Christian Lenner
Member

50 Posts

Posted - 2004/01/15 :  11:37:56  Show Profile Send Christian Lenner a Private Message
Hej!
Kika på denna länk!
http://www.martinloganowners.com/forum/messages/1172.html
Alla har ju olika uppfattning. Själv tror jag ej att ML bara slumpmässigt satt dit en bas på SL3:orna.
Citat från martinloganowners:
(In my opinion, you should keep the SL3's that you have. You are not missing a lot from the new Ascents. Yes, the clearspar stator may enhance the performance of the panels, but by how much? Two percent, 3 percent?Can we really hear that difference? Also this change increases the power handling of the speakers. Sure, I will not disagree .)

MVH

Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/01/15 :  12:34:23  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Finns/fanns ett par beg till salu för 13000kr på hifimagasinet. Kanske första modellen ?
Go to Top of Page

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2004/01/15 :  13:01:16  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
Hmm, då borde ju SL3 vara bättre än Aeon (i) om dom är likvärdiga Ascent? (Enligt dom på ml owners). Verkar som storleken på panelen har stor betydelse av ljudbildens storlek eller? Då kankse jag ska räkna bort Aerius och Aeon på grund av dom mindre es panelerna? Och sikta in mig på ett par SL3, för ett par nya Ascent räcker tyvär inte min budget till :-(

Carl-M: 13000 låter mycket billigt måste ha varit en äldre modell. Dom SL3 jag sett har liggat mellan 30 och 20papp. Aerius 18000. Någon som vet vad ny priset låg på dessa modeller i Sverige?

Tack för alla svar.
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/01/15 :  13:23:06  Show Profile Send J-son a Private Message
Christina Lenner har du någonsin jämfört dessa två högtalare????
Det är enorm skillnad.
Och det du säger om panelen, några procent är skrattretande, det är den största skilland och enskilda förbättring som ML gjort på 15 år.
Det är förövrigt samma panel som sitter på Odeyssy som på "ascent i".
Men jag förstår ifall någon som har SL3 har andra uppfattningar men de beror snarast på andra saker.....
Go to Top of Page

Christian Lenner
Member

50 Posts

Posted - 2004/01/15 :  13:45:45  Show Profile Send Christian Lenner a Private Message
Nej har ej lyssnat själv på dessa.
Jag säger ingenting om panelen utan citerar från martinloganowners forum. Angående uppfattningar så finns det dem som förstorar upp en liten detalj till skyhöga förbättringar. Själv tror jag ingenting angående skillnad. Måste lyssna själv för att bedömma. Kan alltid vara kul att se vad andra tycker, men skulle ej skapa uppfattning av andras tycke och smak. Tekniskt sett förstår jag att det är en fin förbättring. Men läser man på andra forum så finns det dem som inte tycker skillnaden är så stor.
MVH

Edited by - Christian Lenner on 2004/01/15 13:59:01
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2004/01/15 :  13:53:24  Show Profile Send dole a Private Message
De nya modellerna (Prodgidy mfl.) låter bättre än de äldre man har lyckats att integrera basen bättre plus att de är mindre riktningskänsliga än tidigare.

vh dole

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2004/01/15 :  14:06:13  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
Detta var ju inte lätt :-( men vem har sagt att det ska vara lätt att välja högtalare :-) Hur tror ni Aeon I står sig mot SL3, gör dom nya panelerna sån skillnad att det är värt det även fast panelerna är mindre? Och så har ju Aeon I den bakåtriktade diskanten som jag tror är en bra funktion.
Go to Top of Page

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2004/01/16 :  12:16:21  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
Någon mer som har lite lyssnings intryck på olika ML modeller?
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2004/01/16 :  14:11:25  Show Profile Send Staffan a Private Message
Här kommer hjälp = Köp dom största och nyaste du har råd med
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2004/01/16 :  14:22:49  Show Profile Send ryst a Private Message
Tja, de senaste ML jag lyssnat på är Ascent vs Odyssey, där jag anser att Ascent:en var bättre.

Framför allt så var basen mycket fast & snabb på Ascent, där Odyssey bara kändes bummlig och seg.

Nackdelen med mitt "test" var att elektroniken var olika AudioNet vs Plinius, dock samma rum.

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2004/01/16 :  14:44:54  Show Profile Send Staffan a Private Message
Ascent mindre bumlig än Odyssey?
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/01/16 :  14:53:32  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jag hade Odyssey hemma, som alla ML:s högtalare så kräver dom ett mindre kärnkraftsverk för att funka bra (kanske speciellt på Prodigy och Odyssey). Grendel funkar kanon!! Och jag upplevde absolut inte att basen var bumlig på Odyssey... Det kan man uppleva på den gamla ML serien men har man rätt förstärkeri och rätt rum så är basen långt från bumlig på den nya serien...
Go to Top of Page

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2004/01/17 :  02:05:11  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
Staffan: Dom jag har råd med idag är Aeon I, men snålar jag några månader till så kanske jag kommer upp till ett par Ascent, är det värt det? Och sen skall man ännu ha något bättre att driva dom med = dyrt :-( Har redan sparat och snålat allt för länge, det börjar klia lite smått i mina öron nu :-) Alternativet är ju att köpa ett par beggade SL3 och ett maffigt slutsteg nu/snart. Ingen som har jämfört SL3 mot Clarity eller Aeon I? Har bara lyssnat själv klokt på ett par SL2 drivna av en integrerad Krell 300. Och det lät riktigt bra :-)
Go to Top of Page

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2004/01/17 :  02:22:14  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
Nackdelen om jag går upp till Ascent är att då blir det ingen vettig elektronik att driva dom med på ett bra tag :-(
Hur påverkas ljudet av storleken på panelerna?
Och hur påverkas ljudet av nya vs gamla paneler?
Blir det mer/mindre uplösning, dynamik, luftighet, transparent osv.
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2004/01/17 :  06:00:55  Show Profile Send Staffan a Private Message
SubZer0 ,storleken på panelerna är viktig.Det blir mer av det goda med större
paneler men det ställer också större krav på kringutrustningen då dom blir
mer avslöjande.SL3 är en mkt bra högtalare så det är nog ett bra val istället
för att välja bort vettig elektronik.Dom flesta klagomålen på ML tror jag
nog beror på dålig kringutrustning och att man inte lagt tillräckligt med
tid på placering.
Go to Top of Page

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2004/01/17 :  12:48:58  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
Någon som vet en bra butik som har Aeon I/Clarity och Ascent uppställda så man kan få provlyssna? Gärna nära Nynäs eller Oscarshamn, bor på Gotland.
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/01/17 :  12:53:59  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Sontec i Sthlm säljer ML men om de har just de modellerna du efterfrågar uppställda kan jag inte svara på. http://www.sontec.se

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2004/01/19 :  14:37:04  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
J-Son, Dole m.fl.
Ni som har lyssnat på gammla och nya ML modeller. Vad är det som skiljer dom åt ljud mässigt? Har förstått att basen är bättr integrerad, men är den snabbare, mer driv i? Och vad gör dom nya panelerna bättre än dom gammla? Ökar transparensen, luftigheten, 3Dn, ljudbildens storlek och ljup?

Någon som har lyssnat på Clarity/Aeon I och testat den extra diskanten, hur stor nytta gör den? Kan tänka mig att den kan vara bra när man lyssnar utanför sweetspot, behövs den annars?
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/01/19 :  16:47:42  Show Profile Send J-son a Private Message
Subzero; Jag har mestadels lyssnat på ReQuest:en från gamla modellen (polare som har). Det som märks allra mest är skillnaden i dynamik och upplösning hos panelerna. Den gamla panelkonstruktionen har inte alls samma "bett" och låter helt klart annorlunda om man jämför. De blir helt enkelt lite "tama" i presentationen. Upplösningen som är några snäpp bättre i den nya panelen medför att 3D, luftighet och placering i ljudbilden blir än bättre. Likaså är basen mera "släpig", fast det gäller som sagt ReQuest:en (12").
Storleken på ljudbilden är åtminstone i sidled likvärdig men faller på djupet i jämförelse.
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2004/01/19 :  20:28:59  Show Profile Send Staffan a Private Message
Som J-son säger så är det mer "bett" i dom nyare modellerna och det beror till viss del
på att man har bytt färg på panelerna till en som isolerar bättre vilket har gjort att
man har kunnat öka spänningen med några tusen volt.Bättre upplösning och dynamik.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/01/19 :  20:37:20  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Kan inte riktigt klä mina upplevelser i ord, men kan beskriva det som så att från att ha för mig varit en helt ointressant högtalare har den blivit högintressant. Jag jämför då ReQuest med Odyssey.
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2004/01/19 :  20:50:02  Show Profile Send Staffan a Private Message
Ja så kan det gå,jag tex bytte mina ReQuest till Odyssey och det är
absolut inget jag ångrar!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000