Author |
Topic |
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 22:54:31
|
Hejsan! Har funderat en del på detta eftersom jag behöver nya stativ till mina högtalare. Det bästa vore antagligen om högtalare och stativ skruvas ihop och sedan stativet likaså i golvet. Om det vore möjligt med ett helt orörligt stativ och koppling till högtalarna, skulle detta vara det bästa? Det som verkar mindre bra med detta är ju att all energi från elementet inte blir ljud osv så en del energi går in i lådan och om denna med stativ är helt orörlig borde den ju "slå tillbaka" till elementet så att säga? Kan någon reda ut detta? Om detta stämmer skulle det ju behövas ngt som tar hand om överskottsenergin. |
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 23:05:02
|
Sk. "SD-kuddar" mellan högtalaren och stativer funderar mycket bra. Testat medspikes - funkar inte bra hos mig. Sök på sd-kuddar.
Appropå stativ kan jag rekommendera http://www.partingtonspeakerstands.com/
Svenska priser på www.hifiart.se
|
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 23:06:29
|
freann: har varit intresserad av dom stativen ett tag nu, ska ta hem ett på försök. Kollat lite på "Ultima" som verkar intressant men kostar 4900 så inte gratis precis. Ultima har små koner som ska användas mellan stativ ovh högtalare, men kanske häftmassa fungerar lika bra. SD-kuddar har jag använt med mina gamla stativ och högtalare och japp, det funkar rätt bra faktiskt. |
Edited by - Snutten on 2004/02/14 23:11:23 |
|
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 23:24:19
|
Kolla in Heavi och Heavi2 - 27 resp. 38 kg styck..!
Mycket berorpå golvet - som till sist ska "ta hand om" energin från högtalaren. Vad man har mellan spikes och golv spelar in... I "brist" på black Diamond Racing-puckar använder jag tavelmagneter från Claes Ohlsson. Nej, jag skämtar inte..! |
|
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 23:27:22
|
Har du knackat på den mindre modellen Super Dreadnought? Till lite mindre högtalare är det nog ännu bättre än Ultima... Förfärligt prisvärda för 2500 paret. Jag ska köpa ett par. |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 23:33:35
|
Jag har tunga stativare med ganska stor bottenyta (Revel M20) därav tror jag Ultima eller Heavy passar bäst, men Heavy är lite för "heavy" tycker jag, inte så snygga, lite för dominerande, men vem vet kanske de passar bäst. |
|
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 23:41:29
|
Låna hem. Fråga Kent på Hifi Art om det är möjligt att specialbeställa andra storlekar på topplattan. Peter Partington lär vara en ytterst sympatisk man. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 09:53:31
|
Jag har precis bytt från koner till kuddar under mina högtalare. Anledningen att jag tidigare använde koner var att min anläggning var lite återhållen och tillbakalutad i ljudet, och koner får ljudet att dra åt andra hållet. Men efter några ändringar i anläggningen drog ljudet plötsligt åt det hårda hållet till med lite tendenser till skrikighet, något som kuddarna rättar till, eftersom dom lugnar ned ljudet en del. Jag ska kanske tillägga att jag har heltäckningsmatta, vilket gör att stativens spikar går igenom mattan ned till betonggolvet. Parkettgolv ligger ju oftast på en stegljudsdämpande matta, vilket gör mig tveksam till spikes och koner i sådana fall.
En del högtalare har den möjligheten att skruva fast dom på dedikerade stativ, men jag pratade med en kille som testat detta, och han tyckte att det lät bättre med bl.a. bättre bas när han placerade kuddar mellan högtalarna och stativen. Han hade trägolv, vill jag minnas. Det kanske hade fungerat bättre med ett styvare golv.
|
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 11:58:01
|
Ok Björn, själv har jag betonggolv med plastmatta. Har funderat på att lägga in heltäckningsmatta vilket borde vara bra för ljudet. |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 13:03:53
|
Kanske man skulle prova med superspikes under stativet, någon som provat det? |
|
|
yahriel
Member