HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Om snärt saknas mig - vad byta ut?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tumblinman
Starting Member

8 Posts

Posted - 2004/02/10 :  16:15:20  Show Profile Send Tumblinman a Private Message
Hej

Har varit inne och snuddat detta ämne tidigare, men har inte blivit något klokare än. Min fundering är som följer:

Om man upplever att ljudet i sin anläggning saknar snärt och tryck (pratar om moderat ljudvolym - bor i lägenhet, nämligen) - vilken enhet är det mest troligt som bör uppgraderas? Cd-spelaren eller förstärkaren?

Mvh Tumblinman

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/10 :  16:16:28  Show Profile Send MartinH a Private Message
Högtalaren ?!?!
Go to Top of Page

Tumblinman
Starting Member

8 Posts

Posted - 2004/02/10 :  16:28:53  Show Profile Send Tumblinman a Private Message
Tack för tipset MartinH, men tror inte det sitter i högtalarna för mig. Har hört mina högtalare i andra system där de presterat mycket bra snärt.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/10 :  16:33:33  Show Profile Send MartinH a Private Message
Mycket kan vara rummet oxå, men en förstärkare kan göra mycket, drivningen är ju avgörande för bas och kontroll...

Men rumsplacering kan det laboreras en del med så kan det bli bättre, men tyvärr så är det lite svårt att veta exakt vad som kan göra skillnaden då du inte nämt vilka grejer du har ??
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/02/10 :  16:46:29  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Låna hem någon bra cdspelare och testa om det kanske kan lösa problemet.
Arcams cdspelare brukar ha mycket bra driv och snärt tycker jag.
Men även Naim om man får lov att tro på vad HiFi&Musik skrivit.
Lite svårt att svara på men detta är några tips. Sedan är ju lyssningsrummet alltid något som brukar behöva korrigeras ganska ordentligt så akustiken blir god, det är ju det viktigaste och mest grundläggande för bra återgivning.

Mvh,
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2004/02/10 :  16:52:04  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Vad har du för saker? Själv har jag nog uppnått de största förbättringarna i förhållande till pengarna via byte av signalkabel samt inköp av superspikes.
Go to Top of Page

Tumblinman
Starting Member

8 Posts

Posted - 2004/02/10 :  18:29:34  Show Profile Send Tumblinman a Private Message
Hej och tack för synpunkterna!

Mitt system i dagsläget består av:

NAD C350 integrerad förstärkare
NAD C521 cd-spelare(inte 521i-modellen)
Audio Pro Black Diamond högtalare

signalkabel (cd->förstärkare) Audioquest Sidewinder
högtalarkabel Silspeak 415

Har förstått av vissa recensioner jag läst att NAD's grejor är lite åt det varma, runda hållet - kan det stämma? Finns det någon som har erfarenheter av NAD? Kanske det helt enkelt är så att jag inte gillar NAD's ljudideal och skulle må bättre av något annat märke? Har dock inte råd att byta hela anläggningen, varför jag undrar vilken enhet jag gör bäst i att byta. Mina högtalare kommer utrustade från fabrik med spikes, eftersom deras reflexport är nedåtriktad - så där finns kanske inte mycket att förbättra. Vad gäller rumsplaceringen finns det mycket att göra - är dock lite låst i den frågan p.g.a de andra möblerna.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/02/11 :  00:06:41  Show Profile Send brumel a Private Message
Tja en Arcam stärkare skulle säkert låta snärtigare än dina Nad-grejor. Arcam är bra och roliga om man lyssnar på pop och rock.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/11 :  00:25:37  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag tror att rummet och plkaceringen av grejorna kan göra en hel del, annars förstärkare och cd.
Värt att prova kan ju vara att låna dels en cd, dels en förstärkare och jämföra.

Bravo
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2004/02/11 :  09:34:42  Show Profile Send bernu a Private Message
Jag vet inte alls hur dina signalkablar är men jag skulel tipsa om att testa lite andra modeller där. Jag har upplevt stora förbättringar just på snärtighetsområdet, luft och detaljer kan man få på köpet. Jag tillverakde en egen CAT5 högtalarkabel och fick en hel annan stuns och kraft i basen. När jag sedan tillverkade en ny signalkabel (svalander spider) så lyfte det många snäpp ytterligare...

Jag tror det är värt att prova iallfall, det är ju lättare än att byta ut tex cd-spelaren...

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/02/11 :  09:41:46  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Jag skulle prövat en rappare högtalare först, kanske någon mindre "baktung" stativare...
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/02/11 :  09:43:58  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


Du kanske sitter i en utsläckning i rummet..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2004/02/11 :  10:50:23  Show Profile Send Tomas a Private Message
Mycket av dynamiken i mina Audiovector försvann när jag flyttade ut dem från ett litet mysigt slutet sovrum till ett öppet, mkt korkat akustiskt vardagsrum. Även ett par bitar ur basregistret(djupbas och nånstans i högre mellanbas). Har i efterhand hittat en del av basen i bl.a badrummet. Men framförallt blev det mindre tryck i anläggningen...Har däremot upplevt andra positiva förändraingar också. Vanligtvis så är det ljudkaraktären på högtalarna, men i detta fallet hade ju dessa låtit tillfredställande i andra system. Enlligt mina erfarenheter hänger då det mesta på slutsteget, sen försteget, cd, kablar, etc.



MVH Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317

Edited by - Tomas on 2004/02/11 10:53:30
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2004/02/11 :  11:36:44  Show Profile Send MartinN a Private Message
Byta ? Nej det skulle jag inte rekommendera i första hand.
Prova istället med att flytta antingen högtalarna närmare
väggen eller så lyssningsstolen närmare bakväggen. Hoppas
att du då inte får för långt avstånd från högtalare till
stolen för då måste du kräma extra med förstärkaren.
Var har Audio pro basporten ? om den är på baksidan av
högtalarna presterar de kanske inte så bra nära en vägg.
Kanske en Audio Pro sub kunde ge mera tryck.

Martin
Go to Top of Page

Tumblinman
Starting Member

8 Posts

Posted - 2004/02/11 :  14:29:24  Show Profile Send Tumblinman a Private Message
Återigen - tack för alla tips!

Är det troligt att man finner rappare ljud i mindre stativhögtalare än i golvare? Borde det inte vara en fråga om känslighet snarare än fysisk storlek på högtalaren?

Mina högtalare står för övrigt rätt nära bakväggen redan (ca 15-20 cm) och jag är inte ute efter mer djupbas, egentligen - utan snarare ett snärtigare, piggare ljud. Anläggningen gräver redab tillräckligt djupt i basen, i alla fall för min smak.

Det är ett bra tips att låna hem grejor och prova, men möjligheterna att göra detta är mycket begränsade här i stan. Om jag skulle bestämma mig för att byta cd-spelare, vilket spelare under 5000 kr skulle ni rekommendera i mitt fall? Hur skulle ni beskriva den generella skillnaden i ljudet hos cd-spelare från Rotel,Marantz och Arcam? Mycket på en gång, va!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/02/11 :  15:37:47  Show Profile Send CC a Private Message
Satt med NAD för många år sedan och visst är det bra hifi (för de pengarna) men vill du få ut mer driv o snärt på ljudet skulle jag rekomendera dig att först hitta en förstärkare som matchar dina högtalare kanske lite bättre!

Jag har ingen egen uppfattning om dina burkar, men generellt så är det lättare att få ett par mindre burkar att låta snärtigare o livligare (mina erfarenheter!). Men då förstärkare o högtalare måste vara i samklang så är det till o ut o lyssna o jämföra.

Försök ta dig till någon butik som har dina högtalare o testa olika förstärkare på dem. Finner du något i butik som verkar fungera så försök låna hem för test. Kan vara mycket jobb om man bor avsides till men det är det värt...

Placering var man sitter o lyssnar kontra placeringen på högtalare samt akustiken i rummet gör naturligtvis jättemycket på ljudupplevelsen! Där e det bara till o testa sig fram. Pröva även med uppställningar som du inte skulle kunna tänka dig rent estetiskt/praktiskt ur ett rent felsökningssyfte. Du har då möjlighet att konstatera om det är elektroniken som inte räcker för dig eller om det ä akustiskt betingat...

Strömförsörjningen/nätkablar är viktigt att se över då det är där ljudet börjar!!!Personlig erfarenhet är att det finns mer att hämta där än på signal/högtalare-kablage!

Lycka till!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2004/02/11 :  17:16:14  Show Profile Send binmarv a Private Message
Kan bara säga en sak om den ena av de tre cd-spelarna. Arcam är snärtig och fin, men även aningen ljus. Har du NAD idag så kommer du att märka stor skillnad, positiv vet jag inte om du håller dig i samma prisklass. Har haft både NAD och har Arcam just nu. Tycker det är lite konstigt att du ändå inte får mer snärt med de grejer du har. Låter nästan som en placeringsgrej, alternativt förstärkare. Men som jag tror, tänker och erfar är cd och förstärkare gjorda efter samma premisser då de tillhör samma serie. Ett byte bör nästan inkludera båda, men prova med förstärkaren först även om jag vet att cd:n lockar mer att byta ut. Eller helt enkelt...Låna hem både och laborera sedan.

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/02/11 :  18:35:45  Show Profile Send filkingian a Private Message
Jag fick mycket snärtigare ljud när jag satte spikes på högtalarna och tryckte ner dem ordentligt i betonggolvet genom mattan. Superspikes fungerar väl lika bra, fast man slipper åverkan i golvet!

This space intentionally left blank.™

Edited by - filkingian on 2004/02/11 18:41:55
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/02/11 :  19:02:59  Show Profile Send brumel a Private Message
Skulle nog hålla med där att spikes ger ett snärtigare ljud. Vad gäller Marantz kontra Rotel och Arcam kan jag säga att jag inte gillar Marantz något vidare. Dom ger ett romantiskt skimmrande luftigt ljud (min far har en 6000 signature spelare) då jag är ute efter ett kortare mer distinkt ljud. Själv har jag Linn som inte är helt olikt Arcam, kanske något varmare i klangen.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000