HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Placering av säkring
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vagabond
Member

152 Posts

Posted - 2004/02/10 :  15:32:20  Show Profile Send vagabond a Private Message
Var sätter man lämpligast säkringar i en förstärkare? Försöker bygga en DoZ men den har brunnit upp flera gånger hittills så ett par säkringar skulle vara på sin plats. Jag har en trafo(med två sek-lindningar) till båda kanalerna och varje kanal drar ca 3A vid start men jobbar med 1.8A annars.

Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt.

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/02/10 :  16:04:47  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Sätt säkringar både på primär och sekundärsidan. Den på primärsidan kan dimensioneras något högre då trafo och glättningskondensatorer drar höga strömmar vid tillslag. På sekundärsidan så sätt säkringar med samma värde som den ström trafon kan lämna per lindning.

Ex. 500VA med 2x25 lindningar:

Primär:
500VA/230V + lite extra = 4-5A trög säkring

Sekundär:
500VA/(2x25)=10A enkel matning eller 5A per lindning med dubbel matning. Även här trög säkring.


MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2004/02/10 16:05:25
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/10 :  23:17:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vad gjorde du som fick den att brinna upp? Jag har byggt flera DoZ, dom var helt stabila.
Jag har en till högtalarna i köket, den låter ganska bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/02/10 :  23:52:59  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Skulle vara skoj att testa att bygga en DOZ nångång.
Har några 2N3055 och i princip alla komponenter hemma utom några rediga kylblock

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

vagabond
Member

152 Posts

Posted - 2004/02/10 :  23:55:51  Show Profile Send vagabond a Private Message
bernt: jag vet inte exakt varför den går sönder, men har nu börjat misstänka pottarna - de står i mitten när jag kopplar in spänningen och innan jag hinner börja ställa in värden på strömmen/spänningen brinner sluttrissorna helt enkelt upp (även trissorna i nätdelen).
Multimetern visar hur strömmen stiger upp till ca 3A och sen blir det noll. Det har hänt 4 ggr hittills och börjar bli väldigt irriterande. Grejen är att den andra kanalen fungerar utan problem och kopplades in på precis samma sätt.

Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt.
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/02/11 :  00:09:33  Show Profile Send Oblivion a Private Message
låter som en kortslutning tycker jag

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/11 :  00:15:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Du måste ha den poten som ställer strömmen (VR2) i maxläget:

"Before applying power, set VR1 to the middle of its travel, and VR2 to maximum resistance (minimum current). Be very careful - if you accidentally set VR2 to minimum resistance the amp will probably self destruct - more or less immediately.

With an ammeter (or 1 Ohm resistor) in series with the power supply, apply power, and carefully adjust VR2 until you have about 1A. Set VR1 to get 20V at the +ve of C3, and re-check the current. As the amp warms up, the current will increase, and you need to monitor it until the heatsinks have reached a stable temperature. If necessary, re-adjust VR2 and VR1 once the amp has stabilised."

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000