HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 min trevägare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2003/12/31 :  02:29:33  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
min största trevägare .scanspeak
mätning 1 meter 10 grader off axis.80 cm från golv
Jag tycker nu dom låter bätre än inan har testat med bernts steg och utav det konstaterat att min hk 690 är lite rund i mellan register


[size=1]driver R.A.L

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/31 :  07:28:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, det var lite skillnad på slutstegen. Har du ändrat i filtret sen jag var hos dig?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2003/12/31 :  13:18:17  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
Japp det var en topp i mellan regisrett och en liten dipp på ca 3 db ökning nu är det en liten sänkning på 1 db där i stället.låter lite mer neutralt..

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2003/12/31 :  14:52:22  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
mätningen åvan är off axis nu är det en on axis i övrigt samma


[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/12/31 :  15:02:37  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Hej Stefan
Det blir spännande att lyssna på dem. Menar du att de låter ännu bättre än sist jag var hos dig?
Gott Nytt År!
Dimitri
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2003/12/31 :  15:29:40  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
japp det vill jag påstå

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/12/31 :  16:06:11  Show Profile Send AndersP a Private Message
Det skulle va jätteintressant att få veta mer om ditt projekt Stefan. Jag har snokat på members, men inte hittat nån beskrivning av dom. Jag håller på och grejar lite med en trevägare själv nämligen och lite inspiration skadar ju inte precis........

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2003/12/31 :  18:31:56  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
Det är en bas mellan och diskant från ss.21w8555bas 12M/4631G00 mellan
D2904/980000 diskant.. en transmition l i basen sluten i mellan..ser ut som stryk vilket jag tängt ändra på

en liten bild


[size=1]driver R.A.L

Edited by - holmgrenstefan on 2003/12/31 18:34:27
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2003/12/31 :  18:56:58  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Ser ut att bli en riktig höjdare!!!
Va delar du på för frekvenser och vilken ordning kör du med?

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2004/01/02 :  12:12:54  Show Profile Send Björn N a Private Message
Hur låter dem än så länge??
Kan tämka mig att mellanregistret bör delas rätt så högt, vid 300 Hz kanske?!

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/02 :  12:27:45  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Verkligt fint mätresultat!
Var det dessa som fanns på DIY-träffen i Göteborg?

// Pär
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/02 :  12:32:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, dom var med förra gången, och kommer denna gången också om jag förstod Stefan rätt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/01/02 :  18:18:52  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
japp dom skall med har jag tängt men jag får se hur dom ser ut jag mistänker dom kommer se ,lika danna ut men det får väll gå bra i sådanna fall har tyvär lite problem med snikeriet efter att det för svan en mörk sommar natt

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/01/03 :  12:51:35  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
hej igen dom var med förra året men då var det inte samma ljud jag tycker dom låter helt ok det är ju ganska svårt att förklara men hyfsatt öppna och mycket djup bas .lite större 3d skulle jag vilga ha men jag vet inte hurpass bra min utrustning är i övrig men det skall ju testas. dom delar runt 300 2500 i alla möjliga delningar de närfällts mätningar jag gort skall dom gå ner till 30 hz - 2 db och i mitt rum -5 db 21 hz verkningsgrad är jag lite o säker på men mätningar vid 2,83 v är över 86 db så dom behöver lite kräm. hitills har ingen förstärkare inte klarat av dem men dom låter mycket olika med varierande förstärkare.det här bygget är nu inne på mitt3 år så i sommar blir det 4 Jag hoppas på att dom skall bli bra.

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/01/11 :  23:35:36  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
nu har det blivit ändringar toppen vid 12k borta och lite finare faner.
mvh stefan

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/12 :  09:55:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, det ser ju lite snyggare ut!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/01/12 :  17:05:51  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
får ta å höra på dom en dag.hur blev det med ditt nya band?eller är det samma som jag såg?

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/12 :  22:13:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nej, de nya banden är bredare. Jag håller på med att passa ihop delningen.
Det går att dela mycket lägre nu, vid 600 Hz ungefär.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/01/12 22:15:40
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/01/13 :  00:20:34  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
oj det var inte illa kanske man kan köra med ett lite sörre bas mellan register för att begränsa spridningen kanske dom skulle sprida lite mer likt när vi mätte upp systemet så var det ju otroligt låg spridning på dom fördelen är ju att man slipper otrevliga reflektioner från golv å tak.du skulle ju även nu kunna köra med fler ellement så du med dom kontrolera den vertikala spridningen.men det kräver nog sina mätningar.som det är nu har min line in gott sabb på datorn men småningom skall det vara fixat.hur stort är det band du har nu? är det för brett får man ju låg spridning där i stället?.hur tycker du dom låter nu om man jämför med dom äldre banden ? och är det nytt magnet system? oj mycket frågor blev det :)

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/13 :  00:51:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har tio Monacor tretummare liggande som jag funderar på attt sätta i en öppen baffel och experimentera med. Så det är något jag tänkt lite på. Sen delar man aktivt så att dipolbasen tar allt under 100-150Hz och kör resten i öppen baffel. En OTL till varje. Bandet är 26,5 mm brett. De låter mer homogent och mäter betydligt bättre än de gamla. Magnetsystemet är utökat till tre rader ferriter på varje sida om bandet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/01/13 :  01:58:36  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
det kanske skulle gå att sätta dom i linje vid sidan av bandet5 på vadera jag tror det skulle vara bäst på insidan mot lysnaren för att minska modulation. frågan är hur bred baffel man då skall ha för att det inte skall släcka ut du hamnar på ca 280 hz om du gör dom 300mm breda.Jag ser det som att högtalaren får bli ca 500mm bred för att det skall gå i hop med basen .det blir nog lättare att bygga en rektangulär låda då kan det bli bra mycket smalare och du behöver bara fundera på baffel stöd av diskanten 600 blir då ca 150 mm och den ytan tar nog magnetsystem och mellan register.

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/10 :  06:03:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nu lät dina trevägare en hel del bättre än sist. Kul!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2004/02/10 :  08:25:51  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Snyggt blir det
Får man vara närgången och fråga vart du fått tag på så snygga spikes fötter

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/02/10 :  18:22:09  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
man svetsar dom och svarvar lite.tig svets.

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/02/11 :  00:45:22  Show Profile Send Saro a Private Message
Snygga fossingar.. hmm.. svetsa det är ju min favoritsysselsättning
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/02/11 :  01:11:27  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
jag tog ett platt stål alla bonde 40*10mm sedan en rundstång på40 mm borrade ett hål under på5 mm och drog en gänga på m6 så det går att sätta tassar på. sedan var det mattsvart lack. mina feta piggar är ett bar avkapade maskin skruv och med lite rundad topp så dom inte äter upp min matta.
mvh stefan

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000