HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Egen uppdatering av Valutronics SQ-50?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/02/10 :  10:23:41  Show Profile Send dumbo a Private Message
Jag byggde, lite innan jul, ett par SQ-50 som Valutronic (http://www.valutronic.se) säljer högtalarsatser till. På det stora hela är jag rätt nöjd med hur de låter, men jag har märkt att när man "drar på lite" så låter det som att själva högtalarlådan "lever om" på vissa frekvenser. Det är framför allt kvinnoröster (särskilt på Sophie Zelmanis senaste) och elgitarr a la Dire Straits och liknande som detta hörs på. Tror ni, som jag, att det är tjockleken på materialet i lådan som är för liten. De är byggda enl. ritning och instruktioner som finns på ovan nämnda sida och materialet är 16mm spånskiva.

Tror ni att detta skulle avhjälpas genom att bygga lådorna i 19 eller 22mm spånskiva istället och kanske eventuellt sätta i stag enl. min modifierade ritning?

Att sätta i sådana "stag" i form av en "ram" i spånskiva borde väl inte påverka negativt? Tänker mest på att högtalaren blir lite avdelad.

Eller tror ni att det kan ha med rummet att göra? Jag har flyttat runt högtalarna en del och problemet ökar och minskar ju lite i styrka men försvinner inte. Det låter lite "burkigt" eller vad man ska säga, så jag tycker dock att det känns mer som att det skulle vara lådorna som flexar för mycket.

Förklaring till bilderna:

På högtalarritningen är det det som är brunt som jag lagt till. Mina "stag".

Rummet: Brunt är soffor, gulaktigt en bokhylla och orage stereomöbel och högtalare. Det vita i mitten är ett soffbord. Där det är rödmarkerat finns det dörrar. Rummet är ca 3.5m brett tror jag. Proportionerna är inte 100% exakta troligen, men rätt nära.
Just ja, bakom stereon är et fönster längs nästan hela väggen.
Inget optimalt rum, men man får ju försöka göra det bästa av vad man har?
Jag har inte några särskilda absorbenter. Ett par planscher på väggarna och så möblerna då.

Någon som har någon annan teori eller några tips?


  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000