HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 vilken ström drar en srpp koppling?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fenwick
Member

123 Posts

Posted - 2004/02/10 :  11:38:28  Show Profile Send fenwick a Private Message
tjenAR

jag skall bygga en nätdel till följande
http://nanaimo.ark.com/~pat/mu.jpg
srpp med 5687.

men hur beräknar man vilken ström kopplingen drar?

en annan sak.
jag har en drossel med mittag. finns det några nackdelar med att köra 5H+5H istället för 10H?

fenwick
Member

123 Posts

Posted - 2004/02/10 :  12:16:46  Show Profile Send fenwick a Private Message
förresten.
hur mkt brum på anodspänningen brukar vara ok i ett försteg.
är 100mV ungefär möjligen acceptablet=)?
beror förstås på kopplingen osv.. men ändå?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/10 :  15:59:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Skulle vilja ha rörkurvor för att svara på strömmen. Här:
Strömmen bestäms av katodmotståndets värde, i det här fallet 1400 ohm. När strömmen går
genom katodmotståndet ökar katodens spänning i förhållande till gallret, tills jämvikt uppstår.
Anodspänningen blir cirka 150V eftersom två rör delar på hela spänningen. Snabbt testat med ett
par gissningar hamnar vi på cirka 6 mA anodström. Det är ganska lågt för 5687 och enligt min
mening knappast optimalt.
(Han har dock gjort detta med flit, han skriver att rören går på 1/3 potential så det kanske låter bra)
100mV brum låter rätt mycket. Men jag minns inte hur känslig SRPP är för brum i nätdelen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/10 :  16:12:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Förresten, för att lära mer om att räkna på rör, studera
http://www.tubecad.com/articles_2003/Grounded_Cathode_Amplifier/index.html
Artikeln handlar inte om SRPP men är väldigt grundläggande och lärorik.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/10 :  16:38:23  Show Profile Send Flint a Private Message
Instämmer med Bernt.
Jag har inte spice till 5687 men tog ett rör som gav samma spänningar som var angivet i ett annat schema med 5687. Det blev 5.5mA enligt kopplingen du tänker bygga. Det ligger lågt som bernt säger men jag tror inte att det påverkar ljudet så mycket. Jag har testat olika strömmar med ECC82 och inte märkt några direkta ljudskillnader. SRPP-kopplingen balanserar förmodligen bort ev. oliniaritet. Det påverkar däremot klippningsnivån (max. utnivå) en del men den är ändå tillräckligt hög. Däremot tycker jag att 6uF som katodkondensator verkar lite lågt. Kurvan börjar falla redan vid 100Hz. Jag skulle välja minst 47uF.
Sen kan förstärkningen vara aningen för hög om du ska köra det som linjesteg.
100mV brum på anodasp. är lite för mycket. Ner under 10mV.
Jag ser ingen nackdel med två drosslar på 5H mot en på 10H.

Edited by - Flint on 2004/02/10 16:45:18
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000