HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Relä nära placerat förstärkaren...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2004/02/09 :  22:18:11  Show Profile Send Ludde a Private Message
Hej!
Jag har reläet till hydrfonen vägg i vägg med min förstärkare, Thule IA 100. Jag misstänker att hydrofonen tillsammans med relät skapar omysig spikar in i min förstärkare som gör att den slår av ljudet varje gång reläet slår till. Nu till er proffs! Vad ska jag göra åt detta då det är ommjligt o flytta förstärkaren och utan ljud kan man ju inte leva?? eller??

Ha en bra dag!

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/02/09 :  22:31:18  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Börja med det som stör. Om inte det går, ta det som störs...

Om det går, peta dit en varistor över reläspolen. 250 VAC, typ K14 eller K20. Montera varistorn snyggt och prydligt med isolerade ben så att det blir beröringsskyddat. Som isolering kan man ta ett eller två lager krympslang.

Om ovanstående inte går så kan man antingen köpa ett transientskydd inbyggt i en skarvdosa (finns flera olika typer) eller så man sätta in en varistor i själva förstärkaren. Jag skulle rekommendera att du försöker ha skyddet så nära störkällan som möjligt.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/02/09 :  22:34:17  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
quote:
Ludde Posted - 2004/02/09 : 22:18:11
---------------------------------------------------------------------
Hej!
Jag har reläet till hydrfonen vägg i vägg med min förstärkare, Thule IA 100. Jag misstänker att hydrofonen tillsammans med relät skapar omysig spikar in i min förstärkare som gör att den slår av ljudet varje gång reläet slår till. Nu till er proffs! Vad ska jag göra åt detta då det är ommjligt o flytta förstärkaren och utan ljud kan man ju inte leva?? eller??

Ha en bra dag!



"utan ljud kan man ju inte leva?? eller??"

LYSSNA PÅ dunket från hydroforen !!!!





Nåja: Hydroforer (inte hydrofon... ANTAR JAG ialla fall...) BRUKAR inte ha ett relä som slår till och från utan det brukar sitta en tryckströmbrytare som reglerar pumpens start och stopp.
När dessa blir "gamla" brukar de "studsa" i kontakterna (3st) och ibland går bara 2 till direkt och en kommer lite senare... Detta frestar även motorn . Med spänningsspikar som följd.

Vad gör man då? Kanske är det dags att byta tryckströmbrytaren.
Du kanske kan justera nivåerna på brytaren så att den inte slår till så ofta. (Om du bor i ett eget hus och den går igång ofta kan det bero på att det är för lite luft i tanken...)

Själv har jag kopplat in en kontaktor som styrs av tryckströmbrytaren så att alla 3 faserna går till samtidigt. (Men jag är "behörig" elektriker , så det är liksom mitt område)Om det minskar "spikarna" vet jag inte, men motorn startar och stoppar betydligt bättre.



Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/02/09 :  22:40:37  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Testa mitt nätfilter!!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=24243
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2004/02/09 :  22:43:57  Show Profile Send Ludde a Private Message
Okej, jag är inte på hemma plan nu så jag förmodar att ni har rätt. Men elektrikern här påstår alltså att om någon byter tryckströmbrytaren så kan spikarna minskas. (19 år gammal) Och det där med variator vet jag inte om jag vågar ge mej på, så en skarv sladd blir nog att föredra för mej. Vart hittar jag billiga och bra sådana?

Ha en bra dag!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/09 :  23:56:06  Show Profile Send f95toli a Private Message
För oss oinvigda: Vad är en hydrofor?

Hydrofon vet jag vad det är, men har man problem med ljud störande ljud från en sån så bor man nog i ett hus med rejäla fuktskador
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/02/10 :  00:04:08  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Herr Nalle har rätt i mångt och mycket fast här kommer en kostnadsaspekt in kanske. Ljudjesus filter tror jag inte så mycket på i det här fallet för här är det frågan om rena transienter med ganska bra kräm i. Om du börjar med externt filter, undersök om du kan få låna det först. Det kanske inte hjälper. Det finns en viss chans att din tryckbrytare genererar luftburen störning och då måste störkällan troligtvis åtgärdas.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2004/02/10 :  00:06:52  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
hydrofor är en sorts kondensator för vatten!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/10 :  00:12:10  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tack!
Tänk vad mycket man lär sig när man sysslar med hifi...
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/02/10 :  00:24:04  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Om det är en transient på nätet så fungerar mitt filter men om det är luftburet så fungerar det såklart ej! Mitt filter kopplas alltså in på Hydroforen för att eliminera pikar som går tillbaka ut på nätet och vidare in i kännslig utrustning såsom hifi-anläggningar.

Edited by - Ljudjesus on 2004/02/10 00:25:51
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2004/02/10 :  08:04:57  Show Profile Send Ludde a Private Message
Först o främst får jag tacka för alla svar! men om jag är något smartare nu efter att fått 300 förslag vet jag inte.. hehe! men som det känns nu så tror jag att jag byter strömbrytaren och sedan om inte felet försvinner köpa ett filter.

Tack!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000