HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fråga till er som kan JBL pro elements
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lumor
Starting Member

25 Posts

Posted - 2004/02/10 :  08:40:22  Show Profile Send Lumor a Private Message
Jag har ett par åttatummare 2108H (tror jag iaf. se bild )och jag undrar om de är något man kan satsa på (t.ex.i ett fyrvägssystem med en enkel 2245H som sub och några lämpliga mellanreg och diskanter som kompl. till 2108H)?
Om de är något att ha så skall jag kona om dem och försöka hitta ett par femtummare och ett par 077 som toppar(om det finns några femtummare som går att dela tillräckligt högt)

Vad tror ni?



"Jag har funnit världens billigaste ljud uppgradering; Örontops"

Edited by - Lumor on 2004/02/10 12:13:02

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2004/02/10 :  11:47:24  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Ska du ha dom i ett system som ska kunna spela högt så vill du nog inte köra dom under 60Hz.
Men jag tror säkert att dom funkar rätt bra som rena basar också i lite större lådor avstämmda till runt 26hz
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2004/02/10 :  16:14:18  Show Profile Send Lelle a Private Message
Jag fattar inte, 2108H ??? Det står ju 2214H på elementen.

Kolla länken nedan, men jag hittar inget av dem.

http://www.jblpro.com/pages/obsolete.htm

Kan vara värda att kona el. kanta om.

Vi får se om det är nån som vet om det är mellanreg. el. baselement. Är det mellanreg så bör man hålla sig ovan 100-200Hz.
Om det är basar så kan det bli knepigt att få dem att spela ned till 26Hz med bibehållen verkningsgrad och tålighet, 40 - 50 Hz verkar mer rimligt.

Think different.

Go to Top of Page

Lumor
Starting Member

25 Posts

Posted - 2004/02/11 :  07:30:17  Show Profile Send Lumor a Private Message
Det är ett par 2108, de har bara fått ett par nyare magneter (från 2214H).Jag har köpt dem av Olle på LN högtalarservice för en tio år sedan (när han jobbade på Septon)och jag lämnade in dem till honom igår och då bekräftade han att det är ett par 2108 som är ombyggda (gammla synder som han kallade det).Dessa element är tydligen ganska eftertraktade och Olle ville köpa dem direkt av mej men jag behåller dem nog.

"Jag har funnit världens billigaste ljud uppgradering; Örontops"
Go to Top of Page

Lumor
Starting Member

25 Posts

Posted - 2004/02/11 :  07:35:56  Show Profile Send Lumor a Private Message
Anledningen till att man ej finner dem på "Obsolete listan" tror jag är för att de aldrig såldes lösa utan endast monterade i en studiomonotor; 4315 från ca.1977.

"Jag har funnit världens billigaste ljud uppgradering; Örontops"
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2004/02/11 :  09:45:17  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
ahh ok, jag såg bara 2214H så det var de jag kollade på :)
2108H vet jag inget om men 2108 skulle jag dela vid runt 300Hz som lägst, det räcker med en 4l Sluten låda till den.(eller ännu hellre låta den spela som dipol)
Sorry för att jag räknade på fel element.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/02/11 :  09:48:37  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


Gör dig av med dom dära elementen istället.

Kör 2245 subb
Kör 2123 mellanregister
Kör någon fin diskant du gillar

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Lumor
Starting Member

25 Posts

Posted - 2004/02/11 :  11:16:39  Show Profile Send Lumor a Private Message
Det är bara det att jag redan har ett par färdiga lådor till dessa plus en femtummare och 2404 alt 2405....

"Jag har funnit världens billigaste ljud uppgradering; Örontops"
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/02/11 :  11:54:36  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

vad ska du ha en femtummare till? OCh dessa?
Det är äldre element som inte är så bra!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Lumor
Starting Member

25 Posts

Posted - 2004/02/11 :  12:53:56  Show Profile Send Lumor a Private Message
Jo jag tänkte ju köra ett fyrvägs system,och om jag skulle använda dessa åttatummare
och använda 077 som diskant så bör jag väl dela vid ca. 8kHz och det är väl lite högt för 2108? eller?

"Jag har funnit världens billigaste ljud uppgradering; Örontops"
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/02/11 :  14:05:42  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


ja det är det!
Det är fel "approach" man brukar köra ett HORN under 077 !

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/11 :  14:14:44  Show Profile Send DIYamps a Private Message
dom där elementen skulle jag kunna förbarma mej över om du beslutar att hiva dom, jag samlar på mej diverse högtalar element och dessa ser intressanta ut. Så om du beslutar att kasta dom så kan jag ta dom.
Go to Top of Page

Lumor
Starting Member

25 Posts

Posted - 2004/02/12 :  09:09:36  Show Profile Send Lumor a Private Message
NN;Jag blev bara lite konfunderad, på Lansing heritages forum så lovordas 2108 för att ha ett mjukt ljud(svår att få tag på dock) och JBL själva har ju kört utan horn under 077 med ett femtums mellanreg (2105)så varför måste man köra med mellanreg horn?

Jag byggde själv ett par 4430 +2404 för ca femton år sedan och förutom att jag tyckte att det var lite klen lågbas och lite hårt mellanreg (vilket troligen berodde på att 2235an delades vid 800Hz)så lät hornen underbart (2426H plus 2344 tror jag det var).

Men Niklas, om du säger att man man skall köra horn under 077 så är det väl så (det var ju ett tag sedan man höll på med detta), det blir ju bara så mycket dyrare lösning för mej

"Jag har funnit världens billigaste ljud uppgradering; Örontops"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000