HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vilket värde behövs på motståndet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/02/11 :  22:13:16  Show Profile Send oliver a Private Message
Vill ta ner en 24 volts trafo till 16 volt vilket värde använder jag på motståndet samt vilken typ av motstånd (tålighet).
///////////////////// Sven-Åke ///////////////////////////

Skeptiker

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/11 :  22:38:40  Show Profile Send f95toli a Private Message
Att använda ett motstånd för att sänka en spänning fungerar endast om strömmen är konstant (det fungerar ex. normalt inte för en förstärkare).

Om du vet strömmen är det dock lätt att räkna ut, du behöver sänka spänningen 24-16=8 V, vilket ger att värdet på motsåndet ska vara 8/I ohm där I är strömmen.

Vilket motstånd du behöver beror på strömmen och var det ska sitta, det är viktigt att tänka på att moståndet klarar effekten som blir 8*I i det här fallet, märkeffekten ska naturligvis vara högre än så (helst med marginal).

Edited by - f95toli on 2004/02/11 22:39:54
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/02/11 :  23:03:10  Show Profile Send oliver a Private Message
Tack f95toli för ditt svar.Nu är det ett tag sedan jag gick i skolan men på trafon står det 230 V 90 VA om jag inte minns helt fel så är väl spänning volt och strömmen ampere eller är jag helt ute och cyklar där? 90 VA som står på spolen är alltså strömmen eller? 8/I menar du 8 delat med I? Som du ser är det ett tag sedan man räknade sånt här.
/////////////////// Sven-Åke ///////////////////////////

Skeptiker
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/11 :  23:08:37  Show Profile Send f95toli a Private Message
90 VA anger bara hur mycket effekt transformatorn kan leverera, det säger tyvärr ingenting om hur mycket ström som kommer flyta genom kretsen (däremot säger det hur mycket ström trafon MAXIMALT kan leverera).

Och ja, med 8/I menar jag 8 delat med I, om ex. strömmen är 0.5 A ska alltså motståndet vara på 8/0.5=16 Ohm.
MEN, som sagt var fungerar det bara om strömmen är konstant.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000