HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kan man dämpa en högtalares känslighet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/02/11 :  20:16:09  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Hejsan igen alla,

Kan man på något sätt dämpa en högtalares känslighet?

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/11 :  20:29:59  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Effekttåliga motstånd i serie hjälper. Annars kan du göra baslådan större, samt se till att diskanten dämpas likväl som mellanregistret med ex 1'a ordningens filter.

Inget ovan är bra väg att vandra.

Varför skall du sänka, är den självklara frågan...


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/02/11 :  21:05:10  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Jag har en temporär center som har VÅLDSAMT mycket högre känslighet än de andra högtalarna i min anläggning. Detta leder till (om jag nu förstått det rätt) att centerkanalen har mycket högre volym. Visst kan jag justera volymen i processorn, men jag tycker trots minimal nivå att centern är lite för stark.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/11 :  21:26:37  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Höj frontarna också då?!!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2004/02/11 :  22:06:57  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Du får handlinda en trafo som sänker spänningen på sekundärsidan..
Om du nu ids det för en temporär center.

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/02/11 :  22:11:10  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Att höja volymen på frontarna är inte en lösning som jag vill ha.

Det verkar vara svårt att sänka känsligheten med andra ord...*suck*...

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/11 :  22:41:06  Show Profile Send f95toli a Private Message
Varför inte göra som epkpeng föreslog och sätta ett motsånd i serie?
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2004/02/11 :  22:55:29  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Ett motstånd sänker dämpfaktorn och kan påverka frekvensgången. Inte bra.

//Magnus
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2004/02/11 :  23:49:04  Show Profile Send desoto a Private Message
En potentimeter som extra volymkontroll för centern mellan för och slutsteg kanske skulle kunna gå, eller kör du men en integrerad historia till centern?

Ett annat tips är att förska leva utan centern. Är det bara temporärt så kan du alltid mixa ut centerljudet till frontarna i processorn.

/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/11 :  23:52:51  Show Profile Send f95toli a Private Message
Visst sänker det dämpfaktorn. Å andra sidan är det så enkelt att det nog kan vara värt att pröva, särskilt med tanke på att det tydligen är en temporär lösning. Om man vill lyxa till det går det ju alltid att göra en L-Pad (visserligen två motstånd istället för ett men fortfarande värt att pröva).


Edited by - f95toli on 2004/02/11 23:55:36
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/02/12 :  00:10:11  Show Profile Send UrSv a Private Message
Vad är det för fel med att höja nivån på frontarna och sänka nivån på centern? Det är ju så det är tänkt att göras. Allt annat borde ju vara att ställa till det i bästa fall.
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/02/12 :  08:23:10  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
desoto --> Jag kör separat försteg (Krell HTS), så en pot mellan för- och slutsteg låter som en bra idé.

f95toli --> L-pad??? Skulle du vilja beskriva vad det är, hur man kopplar in det samt vad vinsten blir?

UrSv --> Jag är av princip emot att justera ljud och nivåer med kontroller. Idealet hade varit att inte behöva manipulera volymerna alls. Bara för att det är tänkt så, så innebär inte det att det är en bra lösning.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/12 :  09:04:38  Show Profile Send f95toli a Private Message
En L-Pad används normalt i högtalarfilter. Det är ganska vanligt att ett element har högre känslighet än de övriga (normalt diskanten) och då använder man en L-Pad (jag misstänker att det finns ett svenskt ord också).

Titta långt ned på sidan på http://ccs.exl.info/calc_cr.html
så får du lite hjälp att räkna ut värdet på motstånden. Fördelen med en L-Pad är att du inte ändrar den (nominella) impedans förstärkaren ser.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/12 :  09:54:14  Show Profile Send Flint a Private Message
Sätt ett motstånd på säg 10ohm i serie med låddan. Att det försämrar dämpfaktorn spelar nog ingen roll i sammanhanget eftersom den bara är en av flera. Eller vänd den och låt den spela mot väggen bakom eller mot taket. Vem vet, det kanske blir en höjdare som ytterligare ökar rumskänslan?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000