HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skriv ihop
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/09/13 :  09:39:10  Show Profile Send B Peter a Private Message
Hur många här tycker att en hög talare är samma sak som en högtalare? Att slutsteg är samma som ett slut steg? Att motkoppling är samma som mot koppling?

Jag antar att ingen tycker det så varför inte anstränga sig lite och försöka skriva ihop de ord som ska skrivas ihop? Regeln är enkel:
Om det uttalas som ett sammansatt ord skall det också skrivas som ett sammansatt ord!

Se http://www.skrivihop.nu

narby19
Member

83 Posts

Posted - 2002/09/13 :  09:44:32  Show Profile Send narby19 a Private Message
quote:
Originally posted by B Peter

Hur många här tycker att en hög talare är samma sak som en högtalare? Att slutsteg är samma som ett slut steg? Att motkoppling är samma som mot koppling?

Jag antar att ingen tycker det så varför inte anstränga sig lite och försöka skriva ihop de ord som ska skrivas ihop? Regeln är enkel:
Om det uttalas som ett sammansatt ord skall det också skrivas som ett sammansatt ord!

Faktiskt en mycket rolig site! Antar att det är anglofieringen av språket som ställer till det...

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/13 :  09:48:33  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:

Probably,
this phenomenon occurs mainly due to the increasing americanization in both our language and our general behaviour. This is closely related to the general brutalization in mentality and sense of expression!
I therefore strongly and with emphasy recommend, that we immediately try to focus more enthusiastically into the direction of the essentially more sophisticated, noble and distinguished Oxford english! Do not even try to hesitate! It is our last chance to avoid the threath of disaster!

Yours sincerely,
:-)

Edited by - Strmbrg on 2002/09/13 10:16:30
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/09/13 :  09:49:39  Show Profile Send markku a Private Message
Det ser ut, att engelska spåket skadar lokalt dagligspråk både här och där.

Vad lär dagens ungdomar på skolebänken nu för tiden? Swengelska??

Go to Top of Page

narby19
Member

83 Posts

Posted - 2002/09/13 :  09:51:03  Show Profile Send narby19 a Private Message
quote:
Originally posted by Strmbrg

quote:

Probably,
this phenomenon occurs mainly due to the increasing americanization in both our language and our general behaviour. This is closely related to the general brutalization in mentality and sense of expression!
I therefore strongly recommend, that we immediately try to focus more enthusiastically into the direction of the essentually more sophisticated, noble and distignuished Oxford english!

Yours sincerely,

Jo, det skulle ju verkligenråda bot på detta lingvistiska problem...

Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/09/13 :  09:59:06  Show Profile Send s.m.f a Private Message
quote:
Originally posted by markku

Som Lärare kan jag uttala mig om det. Det lärs inte ut någon swengelska, men ofta händer det att barnen har det "språket" hemmifrån vilket gör undervisningen i språk problematiskt.

s.m.f forever
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/09/13 :  10:05:37  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by s.m.f

quote:

Som Lärare kan jag uttala mig om det. Det lärs inte ut någon swengelska, men ofta händer det att barnen har det "språket" hemmifrån vilket gör undervisningen i språk problematiskt.

s.m.f forever

Ursäkta en invändning:
Som lärare är det sannolikt inte tillrådligt att skriva 'hemmifrån'.

Jag bara larvar mej! Vem som helst kan råka skriva fel.
Mvh

Go to Top of Page

narby19
Member

83 Posts

Posted - 2002/09/13 :  10:07:20  Show Profile Send narby19 a Private Message
quote:

quote:
Originally posted by s.m.f

quote:

s.m.f forever

Ursäkta en invändning:
Som lärare är det sannolikt inte tillrådligt att skriva 'hemmifrån'.

Jag bara larvar mej! Vem som helst kan råka skriva fel.
Mvh

Ska man börja anmärka på stavfel på ett forum som detta så har man ett heltidsjobb framför sig (inte minst jag själv brukar rätt ofta halka på tangenterna)...

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/09/13 :  10:09:45  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Som svar på det här så har jag även upptäckt att det motsatta förekommer i minst lika hög grad. Dvs att två ord som inte egentligen är ett sammansatt ord blirdet när folk inte bryr sig om attskriva sakligt och riktigt. MvhKristofer

Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/09/13 :  10:09:47  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Hej!

Ja, själv är jag så full av fel, att jag på heltid måste ägna mig åt att försöka dölja detta!

Mvh

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/09/13 :  10:13:31  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Apropå anglofieringen så tror jag också att det här är en bidragande faktor. MvhKristofer

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/09/13 :  10:27:50  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Borde inte bli så stora problem med att jag inte skulle skriva ihop ord eftersom när man skriver fort så blir det lätt så att man hoppar över mellanrummen.MvhKristofer

Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/09/13 :  10:41:03  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by whiskyman

Borde inte bli så stora problem med att jag inte skulle skriva ihop ord eftersom när man skriver fort så blir det lätt så att man hoppar över mellanrummen.MvhKristofer

Hej!

En fördel med att skriva jämfört med att tala, tycker jag är att jag hinner tänka mer. Jag kan syna skriften och skriva om, innan jag släpper ifrån mej den.

Hade jag inte surfat här samtidigt som jag arbetar och snackar i telefon, så skulle jag nog fila betydligt mer på mina inlägg, för övrigt. Nu blir det lite hafsverk av det mesta, tycker jag.

En fördel med att tala, tycker jag är att det är lättare att registrera hur den man kommunicerar med, responderar och förstår det man vill säga. En nackdel tycker jag är att man inte har samma möjligheter att finslipa sina formuleringar som när man skriver.

Mvh

Edited by - Strmbrg on 2002/09/13 10:53:01
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/09/13 :  11:10:44  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Mycket bra sagt. Mvh Kristofer

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/09/13 :  11:59:50  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Avskaffa svenskan HELT! Känns o nödigt med töntiga minoritets språk som svenska ... Det är min å sikt

Edited by - neriks on 2002/09/13 12:00:23
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/09/13 :  12:07:13  Show Profile Send Per a Private Message
quote:

quote:

Probably,
I therefore strongly and with emphasy recommend, that we immediately try to focus more enthusiastically into the direction of the essentially more sophisticated, noble and distinguished Oxford english! Do not even try to hesitate! It is our last chance to avoid the threath of disaster!

Yours sincerely,

nähä, det är ett språkbruk som nästan är unik för svenskan. nåja unik är väl att ta i men i den utsträckning vi använder ihopskrivning är vi unika. mitt råd till alla är skrivihopmerförfansåbehållerviettavsvenskanssärdrag.

sayonara f belfrag genom sture allén
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/09/13 :  12:20:06  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Äfven hopskrivandet kan emellertid leda till fatala missförstånd.

På ICA hemmavid, så skyltade man med "Matris 3 kg 29:-", eller vad det nu var för pris.
Jag vimsade runt i butiken, men fick till slut fråga en expedit var man hade gömt erbjudandet.

Det visade sej att det man avsåg var mat ris.

Jag blev jättebesviken!

Mvh

Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/09/13 :  12:36:24  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Här har vi en liten matbutik som ägs av en liten invandrare.
Han brukar ha roliga erbjudanden.
En gång stod det:
Äggvita 20kr p.kg.
Det var naturligtvis vita ägg han menade och förkortningen p.kg. är ju inte helt korrekt den heller.

Den som söker han letar
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/09/13 :  12:51:23  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Sten

Här har vi en liten matbutik som ägs av en liten invandrare.
Han brukar ha roliga erbjudanden.
En gång stod det:
Äggvita 20kr p.kg.
Det var naturligtvis vita ägg han menade och förkortningen p.kg. är ju inte helt korrekt den heller.

Den som söker han letar

Sen har vi ju dessa överambitiösa sätt att skriva ut priser på:
29,90 kr:- exempelvis.
Men är det bara billigt så får man väl ha överseende.

Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/09/13 :  13:08:09  Show Profile Send lindvall a Private Message
I Borås kan man läsa på skylt ovanför en grill att den heter:

Knalle KÖK'et

Skylten är stor och lyser. Ingen handskriven, utan en rejält tilltagen, sak.

Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/09/13 :  13:31:10  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by lindvall

I Borås kan man läsa på skylt ovanför en grill att den heter:

Knalle KÖK'et

Skylten är stor och lyser. Ingen handskriven, utan en rejält tilltagen, sak.

Jag minns att jag läste att sättarna på tidningarna hade ett himla sjå att rätta till alla tokigheter som journalisterna skrev ihop.
"Vi rättar så mycket vi hinner..."

Detta var nog på den gamla kast-tiden, men sannolikt har inte skrivfelen blivit färre i och med den nya tekniken.
Förvisso finns numera rättstavningsprogram som är ganska sofistikerade.
Men, man kan undra om dessa hjälpmedel egentligen är till språkmedvetenhetens fromma. Det är ju snarare ytterligare en förevändning att inte bemöda sej med att tänka själv...

Man kan naturligtvis inte enbart hävda att en liberal attityd till språkets förändringar skulle vara fel!

Att nya ord och uttryck etableras, anser jag dock vara en sak. Evolutionen skall man nog inte förhindra.

Däremot, kan slarv, okunskap och dålig respekt för språket leda till en verbal anarki!
Hur skall skrivaren veta, att det han skriver, uppfattas så som han avsett, om vi inte är överens om samma språkvillkor?

Jag tänker mej att ett värsta-scenario kan bli att själva tänkandet utarmas om vi inte skärper till oss.
Det handlar inte om att klanka ner på någon som skriver sämre än någon annan!
Det är självklart inte det som är syftet!

Dessutom tror jag det är ganska enkelt att förbättra sitt språk.
Det förutsätter i grunden bara en respekt för språkets regler.
Därmed blir man intresserad av hur det skall vara och sedan kommer det nog ganska naturligt av sej självt!

Grammatisk nomenklatur och sådant är för övrigt knappast någon alldeles nödvändig förutsättning för att skriva väl.
Jag menar, jag kan ju bygga upp en mening på ett riktigt sätt UTAN att jag kan ta ut satsdelar och annat "träligt".

Mvh

Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2002/09/13 :  14:22:46  Show Profile Send AndersB a Private Message
En teori om särskrivningssjukans uppkomst är halvrisiga läs- och skrivinlärningsmetoder.

En större andel yngre (ca 25 och neråt) har problem med särskrivningar för att de har lärt sig att skriva sammansatta ord med bindestreck emellan t ex kyckling-lever i lågstadiet. Sedan har skolan i vissa fall missat det här med fonologi, dvs att ord i textform är ljud, vilket leder till osäkerhet om hur skillnaden mellan kycklinglever och kyckling lever låter. Detta sammantaget gör att särskrivningstendenserna ökar högre upp i åldrarna då eleverna lär sig att ta bort bindestrecket, men fortfarande är osäkra på hur sammansatta ord låter och skrivs.

Jag tror därför att särskrivningar snarare är ett pedagogiskt problem än ett problem orsakat av inflytandet av engelskan. I mitt dagliga jobb tillsammans med elever som har läs- och skrivsvårigheter upplever jag hur många har problem med särskrivningar parat med obefintliga kunskaper i engelska. Engelskan tror inte jag är boven.

Fram för fonologin, i alla dess former...

Anders

Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/13 :  14:34:31  Show Profile Send dole a Private Message
Intemycketmedhifiintressetdethärintemenganskasåunderhållandeäringenvärldsmästaresjälvpåsärskrivningar

//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright

Edited by - dole on 2002/09/13 14:35:05
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/09/13 :  16:48:43  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Det är i allmänhet ingen nämnvärd ljudskillnad mellan sammansatta och särskrivna ord, följaktligen kan man inte skriva ihop ord som "låter sammansatta". Däremot kan det nog stämma att det flitiga användandet av bindestreck i barnböcker o. dyl. bidrar till den ökade förekomsten av särskrivningar. Personligen tror jag dock även att inflytandet från engelskan spelar in.

Intressant att notera är att det svenska sättet att skriva ihop sammansatta ord är väldigt fördelaktigt nu i dataåldern, eftersom det underlättar sökning på t.ex Internet högst väsentligt.

Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2002/09/13 :  20:38:05  Show Profile Send arcam a Private Message
På tal om felstavningar så är det ett faktum att det
är fler felstavningar idag än förr. Man kanske inte är
bättre själv, det är ju lätt att slinta på tangenterna.

Men dessa felstavningar tror jag beror på att samhället
idag är mer stressigt och att det i många fall är lägre moral.
Dels skriver man fortare, man tar sig inte tid att kontrollera
aktuell text, om man nu har skrivit fel så är det inte så
noga. Dessutom är det tyvärr mycket slarv.
Det finns också dåliga dataöversättningsprogram.
Man kan ibland se textfel på till och med förtryckta texter som
på exempelvis Corn Flakes paket, sådan text borde man kolla extra
noga innan den sätts i pränt. Vidare som sagt engelskan/svengelskan
eller snarare amerikanskan, visst är det samma språk MEN det skiljer
ju en hel del med typiska amerikanska uttryck. Många säger ju idag
"****" eller "****" t.ex. som kommer från amerikanska (skräp)filmer.
Sedan uttryck där man hoppar över ordet "om" exempelvis:
"...vi pratar finans, vi pratar marknadsföring, vi pratar High-End..."
där ordet "om" borde vara efter "pratar".

Oj det blev ett långt inlägg, sorry (svengelska)

Med Vänlig Hälsning Arcam

Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/09/13 :  21:13:03  Show Profile Send Kajsa a Private Message
quote:

Äfven hopskrivandet kan emellertid leda till fatala missförstånd.

På ICA hemmavid, så skyltade man med "Matris 3 kg 29:-", eller vad det nu var för pris.
Jag vimsade runt i butiken, men fick till slut fråga en expedit var man hade gömt erbjudandet.

Det visade sej att det man avsåg var mat ris.

Jag blev jättebesviken!

Mvh

Dumma dej! ()
Om det uttalas som ett ord skall det också skrivas som ett ord.
Om det uttalas som två ord skall det också skrivas som två ord.

Hur blir det då med matris? Jo två helt olika betydelser beroende på om man betonar första eller andra stavelsen. Bägge är rätt och ingen av dem stavas "mat ris".
/ K

Kajsa -- Låter gullig ... men tyvärr.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000