HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Funderingar kring "naturtroget" ljud.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2002/09/14 :  01:25:38  Show Profile Send ulf a Private Message
I tråden nedan Vi audiophiler diskuteras det om ljus o mörk klang mm
och där, liksom ofta i reklam, sättes som referens hur oförstärkt musik - ofta klassiskt_- låter i ett konserthus. MEN min erfarenhet av 20 års regelbunda besök i Stockholms konserthus resp Berwaldhallen är att naturtroget ljud kan låta väldigt olika. I konserthuset låter musiken varmare, dovare, mjukare än i Berwaldhallen
som har en ljusare,öppnare klang. Intressant är att lyssna till applåderna. Något överdrivet låter Konserthusapplåderna som om publiken hade handskar på sig medan applåderna i Berwaldhallen låter som regn på plåttak. Vad som är bäst är väl en smaksak.

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/09/14 :  01:38:22  Show Profile Send markih a Private Message
Konsten med ljudåtergivning är väl att kunna få det att låta både som berwaldhallen och stockholms konserthus hemma hos dig! Eller mao; en anläggning som låter ljust ibland och mörkt ibland...osv

markih
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/14 :  01:40:03  Show Profile Send Flint a Private Message
ulf

Min erfarenhet från dom lokaler du nämner är inte så stor (i klartext, helt obefintlig) men spellokaler och rockmusik tycker jag visar samma sak. Alla har sin egen klang. Det underligaste tycker jag är att dom kan skilja ljudmässigt från en dag till en annan.
Det påstås att Berwaldhallen är ett misslyckat bygge ur ljudsynpunkt.
Vad tycker du som känner den?

Edited by - Flint on 2002/09/14 01:42:50
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/09/14 :  11:40:29  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Håller med Markih till 100%. En anläggning som alltid låter ljus (eller mörk) oberoende av vad som spelas är inget vidare. Ljusa skivor ska låta ljust och mörka skivor mörkt.

Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/09/14 :  12:39:53  Show Profile Send n/a a Private Message
Precis, om ljudet i olika konserthallar är omväxlande ljust
och mörkt så återfinns ju detta i inspelningen som görs?
Är sen inte anläggningen hemma alltför "färgad" så återges säkert inspelningen också "korrekt". Det hänger kanske mer på ljudteknikerna
än ens egna hifi om det låter som det var i verkligheten. Var man sitter i konserthallen kan ju påverka ljudkaraktären väldigt mycket också. Jag gillar att sitta långt fram så jag får mycket direktljud.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000