HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jag blir lite orolig ibland...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2002/09/07 :  16:07:46  Show Profile Send jajon a Private Message
Hej på er!

Jag vill passa på att tacka för ett ypperligt forum! Jag har länge efterlyst ett snabbt, kraftfullt och vältrafikerat forum som dessutom är på svenska.

Anledningen till att jag skriver är därför att jag blir lite orolig vad som egentligen prioriteras, och vad som ni lägger ner mest tid på. Vissa här på forumet verkar ha så fullt upp med att tweaka sina anläggningar och byta utrustning att de inte hinner ta sig tid till att lyssna på musiken!

Jag svarade nyligen på en tråd som gällde just vad som är "bra ljud". För mig är bra ljud när man inte tänker på ljudet, utan bara njuter av musiken.

Det är lätt att bli trött och tappa uppmärksamheten på musiken om ljudet hamnar i centrum, och man inte längre lyssnar på musik utan analyserar ljudet.

Vad har ni för åsikter?

// Jacob

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2002/09/07 :  16:12:47  Show Profile Send Patrik a Private Message
Gissar på att svaret är ganska enkelt. Hifi är grabbigt... forumet är grabbigt... prylar är grabbigt... diskutera prylar är grabbigt... och dessutom kul!

Diskutera mjuka subjektiva musikupplevelser är kanske både svårare och inte så grabbigt...

Själv sitter jag och njuter till ALR Jordan "Voices". Helt underbar!! När Carrie Newcomer sjöng "Up in the attic" för mig fick jag rysningar i hela kroppen!

---
It's all about the music!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/09/07 :  17:08:32  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Så här är det för A:
A känner massor med människor som det kan umgås-musik o spekuleras-musik med, men.....
... ingen som är ens i närheten lika intresserad utav hifi/DIY som A är...
... därav detta eminenta forum.

Mvh A.

Edited by - n/a on 2002/09/07 21:57:42
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2002/09/07 :  17:48:26  Show Profile Send jajon a Private Message
quote:
Originally posted by Audiomaniker

Hej!

Så här är det för A:
A känner massor med människor som det kan umgås och spekuleras i musik med, men.....
... ingen som är ens i närheten lika intresserad utav hifi/DIY som A är...
... därav detta eminenta forum.

Mvh A.

Jag är också Hifi-intresserad, inget snack. :) Tycker bara att det i vissa fall kan gå till överdrift.

Tycker att forumet är utmärkt även för de som bara vill ha tips inför inköp av t.ex. en första riktig stereo.

// Jacob
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/08 :  12:28:35  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by jajon

Hej på er!

Vissa här på forumet verkar ha så fullt upp med att tweaka sina anläggningar och byta utrustning att de inte hinner ta sig tid till att lyssna på musiken!

Jag svarade nyligen på en tråd som gällde just vad som är "bra ljud". För mig är bra ljud när man inte tänker på ljudet, utan bara njuter av musiken.

Vad har ni för åsikter?

// Jacob

Hej!
Jag har reflekterat på liknande sätt kring det du tar upp.
Jag har själv varit mycket fokuserad på apparaternas prestanda; Vad skulle en omplacering av högtalarna kunna ge?; Ska jag kanske ta bort ferritringarna igen?; Är det inte lika bra att skaffa en nättrafo nu, så det är gjort? etc, etc

Ibland har jag även reflekterat över följande:
Jag ligger i soffan, "stereotriangeln" ser ut som nåt katten släpat in, jag spelar en platta medans jag ligger där nersjunken och läser...
Fan, det är ju mycket mer tillfredställande detta än att sitta i "hot spoten" och koncentrera mej!! Alltså, alldeles oavsett hur tekniskt galet det är att ligga i soffan TILL VÄNSTER OM VÄNSTER HÖGTALARE!!!

På något sätt verkar det som att jag hamnar i ett slags trivsammare harmoni, när jag sänker mina krav!

Vad har det med soffan att göra nu?

Jo, såhär tror jag:
Jag kan ju rimligen inte ställa samma höga krav på återgivningen när jag ligger i soffan!
Alltså taggar jag ner, blir mer harmonisk och mår lite bättre, faktiskt.

"Å det var ju inte så dumt!" Tänker jag sen.

- - - -

Ibland tycker jag att valfrihet begränsar mej!

Va-nu då? Kanske någon undrar.

Jo, att kunna justera diskanten några dB upp eller ner med en bygel eller tonkontroll, eller att kunna justera höjd och vinkel på högtalarna...

Dessa möjligheter kan faktiskt göra att jag känner att jag begränsas!!

Jag begränsas naturligtvis inte i möjligeterna att "bättra på ljudet"!
Däremot kanske jag begränsas i möjligheterna att slappna av, lyssna på musiken och komma i harmoni.

Hm...
Egentligen är det nog viktigare att komma i just harmoni?..
Mycket viktigare än att ytterligare förfina ljudet, faktiskt!

Det ena behöver naturligtvis inte utesluta det andra. Jag kanske finner harmonin just i att ha förfinat ljudet? Så kan det nog vara emellanåt.
För det mesta leder dock "trixandet" snarare till frustration än till harmoni. Åtminstone vad mej beträffar.

Mvh
Strmbrg,

Edited by - Strmbrg on 2002/09/08 12:36:56
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/09/08 :  14:37:23  Show Profile Send nin a Private Message
I min lägenhet är musik ALLTID i första hand. Orkar inte med en massa tweaks mm.

Edited by - nin on 2002/09/08 23:04:59
Go to Top of Page

n/a
deleted

10 Posts

Posted - 2002/09/08 :  18:42:52  Show Profile Send n/a a Private Message
Kan bara instämma i kloke Strmbrgs beskrivning av harmoni kontra ljudkvalitet. Just så upplever jag mitt musiklyssnande just nu; det är liksom fan så mycket trevligare och avkopplande att halvligga i pärlsäcken (med en god bok) och lysna på Coldplay i femkanals Dolby Pro Logic II, än att sitta spikrak och koncentrerad i lyssningscentrat och avnjuta hifi med precision. Därför saknar jag inte min nyss sålda high end-anläggning ett endaste dugg...

Edited by - Fridefors on 2002
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/09/08 :  21:19:22  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Strmbrg: du har sagt mycket klokt och mycket oklokt på detta forumet ( !) men detta var bland det bästa jag läst på länge! Har oxå funnit att "relaxed mode on" funkar oftast bäst... Senast idag...

Eller så är det en reaktion på allt pryltokeri under mässan...

/P

Edited by - Per Berger on 2002/09/08 21:20:05
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/09 :  09:11:55  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Per Berger

Strmbrg: du har sagt mycket klokt och mycket oklokt på detta forumet ( !) men detta var bland det bästa jag läst på länge! Har oxå funnit att "relaxed mode on" funkar oftast bäst... Senast idag...
Eller så är det en reaktion på allt pryltokeri under mässan...
/P

Oklokt? Moi?? :-) Nu får du nog precisera dej!!
En liten undran: En av dina hobbies redovisar du såsom "fot"...

Mvh
Strmbrg,

Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/09/09 :  10:26:11  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Vem diggar inte fötter??

Bättre så?

Strmbrg, vem av oss svamlar inte ibland? Jag kan/tänker inte precisera mig, då blir det bara bråk! Men det blir extra roligt när du får in en som jag tycker "femetta"!

Ha de'!

/P
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2002/09/14 :  15:44:03  Show Profile Send jajon a Private Message
quote:
Originally posted by Strmbrg

quote:
Originally posted by jajon

Hej på er!

Vissa här på forumet verkar ha så fullt upp med att tweaka sina anläggningar och byta utrustning att de inte hinner ta sig tid till att lyssna på musiken!

Vad har ni för åsikter?

// Jacob

Hej!
Jag har reflekterat på liknande sätt kring det du tar upp.
Jag har själv varit mycket fokuserad på apparaternas prestanda; Vad skulle en omplacering av högtalarna kunna ge?; Ska jag kanske ta bort ferritringarna igen?; Är det inte lika bra att skaffa en nättrafo nu, så det är gjort? etc, etc

Ibland har jag även reflekterat över följande:
Jag ligger i soffan, "stereotriangeln" ser ut som nåt katten släpat in, jag spelar en platta medans jag ligger där nersjunken och läser...
Fan, det är ju mycket mer tillfredställande detta än att sitta i "hot spoten" och koncentrera mej!! Alltså, alldeles oavsett hur tekniskt galet det är att ligga i soffan TILL VÄNSTER OM VÄNSTER HÖGTALARE!!!

På något sätt verkar det som att jag hamnar i ett slags trivsammare harmoni, när jag sänker mina krav!

Vad har det med soffan att göra nu?

Jo, såhär tror jag:
Jag kan ju rimligen inte ställa samma höga krav på återgivningen när jag ligger i soffan!
Alltså taggar jag ner, blir mer harmonisk och mår lite bättre, faktiskt.

"Å det var ju inte så dumt!" Tänker jag sen.

- - - -

Ibland tycker jag att valfrihet begränsar mej!

Va-nu då? Kanske någon undrar.

Jo, att kunna justera diskanten några dB upp eller ner med en bygel eller tonkontroll, eller att kunna justera höjd och vinkel på högtalarna...

Dessa möjligheter kan faktiskt göra att jag känner att jag begränsas!!

Jag begränsas naturligtvis inte i möjligeterna att "bättra på ljudet"!
Däremot kanske jag begränsas i möjligheterna att slappna av, lyssna på musiken och komma i harmoni.

Hm...
Egentligen är det nog viktigare att komma i just harmoni?..
Mycket viktigare än att ytterligare förfina ljudet, faktiskt!

Det ena behöver naturligtvis inte utesluta det andra. Jag kanske finner harmonin just i att ha förfinat ljudet? Så kan det nog vara emellanåt.
För det mesta leder dock "trixandet" snarare till frustration än till harmoni. Åtminstone vad mej beträffar.

Mvh
Strmbrg,

Många kloka ord, Strmbrg!

// Jacob
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000