HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CERWIN VEGA V-12F
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2004/02/09 :  15:07:59  Show Profile Send Amazon a Private Message
Någon som har jämfört dessa högtalare mot äldre CV modeller typ LS serien? Baffeln har ju gjorts något smalare. Mindre ressonanser? Har ett par E-312 nu med en hel del störande lådressonanser. Värt att uppgradera? Priset halverades ju nyligen efter det att CV började tillverka högtalarna i Kina.

http://www.hifiklubben.se/iz.asp?id=3|p|177|177|1485|pdetail

Edited by - Amazon on 2004/02/09 15:09:15

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/09 :  15:14:31  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Inte de snyggaste jag sett, har inte hört dom men samuel rönnkvist kanske har.
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2004/02/09 :  15:31:26  Show Profile Send Amazon a Private Message
Så enormt snygga kanske dom inte är men dom ser iaf relativt ok ut. Det silvriga runt membranen är hursomhelst inte plast utan metall.
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2004/02/09 :  19:02:34  Show Profile Send Amazon a Private Message
Nu har jag lånat hem ett par. Mitt första intryck var att basen är djupare, mer kontrollerad och mer slagkraftig. Dessutom så är lådan bättre konstruerad med ordentliga stagningar invändigt. Mindre distorsion och mindre resonanser. Helt klart extremt prisvärda. Enda negativa var väl att diskanten inte lät riktigt lika bra vid lägre volymer.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/02/09 :  19:16:40  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Flåt om jag är elak men.... Kontrollerad bas??? I ett par Cerwin Vega...
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2004/02/09 :  19:33:17  Show Profile Send Amazon a Private Message
Jodå. Drivna med mitt 218 steg så skulle jag vilja påstå att basen var hyfsat kontrollerad. Speciellt om man jämför med mina E-312.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/02/09 :  21:00:31  Show Profile Send Saro a Private Message
Nej jag har inte hört dem diyamps. Cerwin är fö inte någon favorit hos mig. Jag tycker ungefär som pjotre. Enda C-V högtalare jag hört som har något sådär (för att var den typen av högtalare) bra ljud är C-V Al 750.

Arne i ditt fall skulle jag nog söka ett par JBL högtalare istället på begmarknaden. Det vinner du på i längden.
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2004/02/09 :  21:10:20  Show Profile Send Amazon a Private Message
I längden? Jag har haft mina E-312 i över 5 år. Dom har fungerat perfekt hela tiden. Har använt dom på ett flertal fester. Diskanterna har slutat spela vid ett par tillfällen och säkert 20 säkringar har brunnit, men dom fungerar fortfarande. Det enda som kunde ha varit bättre är ljudet och då syftar jag främst på alla resonanser. Lådan till V12 verkar vara bra mycket bättre och även ljudet.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/02/09 :  21:55:09  Show Profile Send Saro a Private Message
Vad jag menar är att JBL gör betydligt bättre element och högtalare än Cerwin.
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2004/02/09 :  22:14:38  Show Profile Send Amazon a Private Message
Finns det många som gör, men i samma prisklass? Tveksamt.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/02/09 :  22:20:46  Show Profile Send Pjotre a Private Message
*ler bara ler*
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/02/09 :  22:26:58  Show Profile Send Saro a Private Message
Arne: Kanske inte mer effekttåliga men garanterat mer välljudande.
Föressten hur går det med basbygget?

Pjotre: Försöker du vara spydig eller?

Edited by - Saro on 2004/02/09 22:28:10
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2004/02/09 :  22:37:40  Show Profile Send Amazon a Private Message
Kan hända, men dessa låter tillräckligt bra för mig. Basbygget går bra. Lådan är i princip klar ska bara klä den med något.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/02/09 :  22:41:16  Show Profile Send Saro a Private Message
Arne: (sorry för ot) Klä lådan med konstläder runt alla väggar och sätt stavlimmad bok på toppen och botten. Kolla rusta de har bänkskivor.

MVH
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/02/09 :  22:46:06  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Inte spydig, tror bara vi talar om två helt skilda saker när vi talar om välljud.....
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2004/02/09 :  22:46:17  Show Profile Send Amazon a Private Message
Ska fundera på saken. Eventuellt så kan man ju klä den med någon ful filt så länge och slita bort den senare om man vill göra något mer seriöst. Förslag på bra lim som fäster ordentligt mottages gärna…
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/02/09 :  22:53:04  Show Profile Send Saro a Private Message
Arne: Konstläder är billigt (har jag iaf för mig) och jäkligt snyggt. Lim som fäster bra. Själv använder jag Teroson Karosserispraylim. funkar som hejsan :). Det är bara väldigt dyrt vill jag minnas. Jag tror att mitt kostade ca 230kr. Men spraylim finns från ca 99kr burken upp till dyyra pengar.

MVH samuel
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2004/02/09 :  23:00:24  Show Profile Send Amazon a Private Message
Jag använde spraylim förra gången men det var inte tillräckligt starkt. Kanske ska testa en annan sort.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/09 :  23:01:15  Show Profile Send henricsson a Private Message
Pjotre, sen när förknippades CV med välljud?

För 3000kr/par får man en partyburk med hög känslighet och resonansbenägen bas. Inget mer.
Vad man ska med mycket effekt till dessa burkar hajjar jag ej.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/02/09 :  23:04:53  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Pjotre, sen när förknippades CV med välljud?



Nä precis...Det var lite min poäng...
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/02/09 :  23:04:55  Show Profile Send Saro a Private Message
Arne: Kolla upp det jag har då. Detta sitter som attans. Ifall du har något Laithis (stavning) i närheten så kolla där.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/09 :  23:13:15  Show Profile Send Bravo a Private Message
Frågan är väl egentligen vad du bedömer som viktigast och vad du skall använda högtalarna till?
Koncentrerad lyssning, slölyssnande, party osv.
Det jag hört av CV är väl mera ös och mindre finlir om man säger så.

Bravo
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2004/02/09 :  23:13:30  Show Profile Send Amazon a Private Message
>För 3000kr/par får man en partyburk med hög känslighet och >resonansbenägen bas. Inget mer.

Dom kostade 5995:- för bara en månad sedan och redan då var dom relativt prisvärda. Mina E-312 kostade också 5995:- när dom var nya och dom låter mycket sämre.

>Vad man ska med mycket effekt till dessa burkar hajjar jag ej.

Om du hade varit hemma på mig och jämfört innan och efter då jag bytte ut min 317 till ett 218 steg med 116 försteg så hade du hajjat. 218 steget fick helt annan kontroll över basarna.

Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/02/10 :  06:46:40  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Känsligheten är inte allt. Även om den är över 100db, så behöver man en hel del effekt för att ha kontroll på 12-tummarna som sitter i.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/02/10 :  07:58:09  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Arne verkar ha hittat vad han är ute efter, gratulerar, det är mer än man kan säga om flertalet ljudintreserade, och uppskattar man "tung-gung" framför "finlir" så visst, varför inte.

Jag måste dock nämna att jag inte gillar deras sätt att slå sig för bröstet och vara så väldans stöddiga i sin marknadsföring.

CV är jättefina som lite maffigare hemma-högtalare men skall definitivt inte förknippas med proffesionella produkter även om CV gärna vill påskina detta allt som oftast.

Hur som helst Arne, om du trivs med CV så kör hårt, de kan säkerligen ge mycket glädje för pengarna.


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2004/02/10 :  10:24:38  Show Profile Send Amazon a Private Message
Jo jag gillar "tung-gung" och prioriterar det före välljud för tillfället, men det måste ändå låta hyfsat och det tycker jag dessa gör. Dom är inte särskilt detaljerade och har kanske inte världens bästa ljudbild men till den musik jag spelar (techno, trance) så fungerar dom bra. Det låter rent och kontrollerat dessutom så kan man spela ruskigt högt utan att det låter ansträngt. Att dom sen kostade 6 papp för bara en månad sen och nu har halverats i pris gör ju inte saken sämre.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000