HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny BRA DVD-spelare för CD-transport
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2004/02/09 :  16:11:02  Show Profile Send Joel a Private Message
Hej,

Jag kanske skulle ha postat detta i multikanalsforumet, men då jag är ute efter något nytt att spela mina CD-skivor i går det kanske för sig att lägga postningen här.

Jag har idag en Pioneer DVD 656A som används både till film och musik. Jag är inte ute i köptagen riktigt än, utan vill gärna få experternas utlåtande om vilken förbättring jag kan räkna med ljudmässigt om jag byter ut denna mot en bättre DVD-spelare.

Idag är jag i stort sett ganska nöjd med ljudet när jag spelar CD, men jag tycker mig kunna skönja en viss beslöjning när jag spelar CD-skivor som blir alltmer tydlig varje gång jag lyssnar. Om jag skulle byta upp mig till en bättre DVD-spelare (vill prompt ha en för alla format (CD, DVD, SACD & DVDA) och inte separat CD-transport) hur långt upp i pris behöver jag gå för att kunna höra en märkbar förbättring i ljudet och vilka spelare kan Ni tipsa om? Mina övriga komponenter finns i signaturen. Detta baseras på antagandet att DVD-spelaren idag är den svagare komponenten i kedjan. Om någon har andra åsikter är jag givetvis intresserad av att höra dem också.

Mvh
Joel



http://www.minhembio.com/Joel/marknad

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2004/02/10 :  08:34:00  Show Profile Send Joel a Private Message
INGEN som har några idéer??

Mvh
Joel

http://www.minhembio.com/Joel/marknad
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2004/02/10 :  08:46:02  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Kolla in nyhetsbreven på http://www.carlssonplanet.com/
speciellt de senaste tre nyhetsbreven.

Kalle
Go to Top of Page

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2004/02/10 :  09:53:00  Show Profile Send Joel a Private Message
Tack för tips om intressant läsning, framförallt det senare nyhetsbrevet. Frågan är då om steget från Pioneer 656 till 668 skulle innebära en stor ljudförbättring.

Sedan tycker jag det verkar litet konstigt att man använder en DVD-spelare som CD-referens. Efter allt jag läst på detta och andra forumk var jag närmast övertygad om att en bra CD-spelare alltid spöar en DVD-spelare. Nu fanns ju inga CD-spelare med som jämförelse iofs, men märkligt ändå?

Mvh
Joel

http://www.minhembio.com/Joel/marknad
Go to Top of Page

paddan
Member

78 Posts

Posted - 2004/02/10 :  09:55:52  Show Profile Send paddan a Private Message
Jag hade en dvdspelare som var väldigt bra på att spela cdskivor innan. Det var en Pioneer DV-939A.
Bytte den i höstas mot en Primare DVD30, och den är markant mycket bättre än 939:an. Började köra Primaren på de obalanserade utgångarna och redan där hade den ett bra övertag. När jag skiftade till de balanserade utgångarna lyfte Primaren ytterligare.
Min 939 kostade 19000:- när den kom för 3år sedan och Primaren kostar utpris idag 24500:-. Så stor skillnad är det på utvecklingen, så för att du ska uppleva en förbättring av cdljudet tror jag att det räcker med tex. en Denon 2900.
Vill du ha riktigt bra ljud så rekommenderar jag Primare.
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2004/02/10 :  11:30:41  Show Profile Send binmarv a Private Message
Hade en H/K dvd som jag körde både med och utan D/A (Musical Fidelity X-24K). Jag kan ärligt talat säga, och det fick jag även senare bekräftat av branschfolk, att D/A:n gjorde i princip nada för ljudet.

ville ha en kombomaskin o började titta på finare dvd-spelare, men för samma pris kan man inte jämföra en cd med en dvd ljudmässigt. Jag fick se mig slagen o behöll min gamla H/K o köpte en helt ny cd.


Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

Iqulah
Member

162 Posts

Posted - 2004/02/10 :  15:12:47  Show Profile Send Iqulah a Private Message
Denon 2900 fungerar mycket bra som CD-spelare. Vill man inte lägga ut så mycket(?) pengar så tror jag att man fortfarande kan få tag på Denon 2800 MkII för ca 5000 kr från Tyskland. Även denna fungerar bra som CD-spelare.

Shengya CD-S10MkII - Analog Research Golden Raincoat - CAV A12 - Xindak FS-5 - Audio Pro Avanti A.100
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000