HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 2 kandidater från Mässan till Carlsson högtalare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

patn
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/02/10 :  00:54:36  Show Profile Send patn a Private Message
Var på mässan (Sheraton) i helgen. Med förhoppning att hitta kandidater (stärkare och ev. CD-spelare) till mina nya Carlsson 52.3.

Detta blir min första uppgradering (i modern tid) efter att ganska snabbt tröttnat på Rotels 10 serie ihop med Dynaudio42. Dessa införskaffades ganska omgående, okritiskt (lite testläsning)och framförallt oförstående om vad jag var ute efter. Detta efter ett plöttsligt sug efter lite mer avancerade musikförmedlare infann sej. Efter dryga 10 års uppehåll!! Skyller på fru, barn, karriär, hus etc. Tillbaka i tiden spelades det friskt på Dual skivspelare, Protonstärkare och Spectral högtalare (80-talet).Kan omöjligt föreställa mej/komma ihåg vilken ljudkaraktär det kittet hade men spelglatt var det. Mycket beröm fick jag för denna STEREO (som sedemera skänktes bort). Så den spelglädjen vill jag hitta igen.

Klart jag blev imponerad av LJUDET från Rotel/Dynaudio vid demonstration efter så många års uppehåll från "HiFi-ljud". Men som sagt, kunde jag ganska snabbt konstatera att det inte funkade för mej som musikförmedlare. Lyssningströtthet kan nog bäst beskriva det.

Tillbaka till mässan. Elektronik till Carlsson var målet. Högtalarna som kändes helt rätt efter mycket provlyssningar/hemlån av många högtalare med div. elektronik. Efter grundlig genomlyssning av vartenda rum under lördagen var det innehållet i 2 rum som för mej var i särklass. De med Quad (99 cdp och power-amplifier) och Synthesis (rör försteg och slutsteg). Den senare kanske något dopad av en en skivspelare model värsting (Nordic concept..?).Inget av detta har jag tidigare hört. Var inne flera ggr för att kolla efter att farit runt i flera andra rum. Men det kändes lika rätt varje gång. För att vara riktigt säker åkte jag även in på söndagen (officiellt skulle avgasröret kollas på bilen på någon "gör det själv verkstad"). Klockrent igen. Så ska musik förmedlas till mej. Dessa modeller har jag aldrig tidigare hört och de ska provas i hemmiljö!

Visst fanns det rum med häftigare ljud, större imponator effekt etc. Hade jag avsatt en större budget eller sökt något "häftigare" hade jag kanske tittat närmare på LINN samt Marc Levinson/Revel. Som jag tyckte lät bäst i den lite "tyngre" ligan.

Nu till lite frågor om mina kandidater. Spec. rörprylarna. Rör har jag ingen erfarenhet alls av.

I hemmamiljön ska det placeras vardagsrummet(entreplan) med en öppen planlösning mot matsal, hall, kök, trapphus. Carlsson (89 db,8ohm).Om jag snabbt gör en + och - analys av respektive ser det ut(ohört hemma) som följer

Quad
+
Musikförmedlare, slitstarkt ljud (jmfr lyssningströtthet), effektstarka, snygg smidig design, mycket attraktivt pris.
-
kommer inte på något

Synthesis
+
Musikförmedlare, slitstarkt ljud (jmfr lyssningströtthet), sagolikt attraktiv design, spännande köp

-
osäkerhetsfaktor utan supervinylspelare, effekten (10w/kanal), andrahandsvärde, klarar den höga volymer samt att "fylla" hemmamiljön med musik.

Det mesta ska ju konstateras vid hemlån. Ska bla bli intressant och se hur de klarar av lite sämre inspelat material (inte så mässigt) samt hur allround de är med olika musiktyper.

Vore tacksam för kommentarer ang. de negativa funderingarna om Synthesis. Är det tex meningslöst att släpa hem 10 wattare? Ska klara av rock på hög volym i det som jag tror är en effektkrävande miljö?

Som det känns nu är QUAD ett smartare och säkrare alternativ. Men Synthesis känns mer spännande...

-

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/02/10 :  10:48:19  Show Profile Send John a Private Message
Tror jag sett en bild där dom provlyssnade Carlssonprylar med en Audio Analouge Puccini. Går att hitta till bra pris begagnad.
/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000