HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Anledningar att INTE köpa demade högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/02/09 :  10:51:53  Show Profile Send nurfen a Private Message
Jag har fått ett erbjudande om att köpa ett par demade högtalare som jag tycker låter helt underbart för 2/3 av vanliga priset. De är i perfekt skick och låter som sagt kanon. Finns det något negativt med att köpa demat? Jag ser bara positiva sidor, t ex att jag slipper inspelningstiden. Högtalare har väl ingen speciell livslängdsbegränsning? Jag får självklart garanti.

Sweetspot är överskattat!

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/02/09 :  11:03:57  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Jag ser inga somhelst nackdelar med ett sådant köp när du dessutom har full garanti och skicket är perfekt. Klart att det är jäkligt trevligt att packa upp nya prylar ur kartongen och känna att allting luktar nytt men det är inte alltid värt pengarna. Bara att slå till om du frågar mig.

Mvh / Christian



Edited by - Baltazar on 2004/02/09 11:05:33
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/02/09 :  11:09:56  Show Profile Send orthanc a Private Message
Varför skulle det vara ett problem? Du säger ju att de är i perfekt skick så, dessutom har du garanti. Är väl bara att köpa.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/02/09 :  11:25:42  Show Profile Send nurfen a Private Message
Jo men jag undrar om det kan vara något jag missat.. Livslängden är inget problem?

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/02/09 :  11:42:49  Show Profile Send Ayn a Private Message
Du undrar vad haken är helt enkelt Såvitt jag vet finns det ingen hake. Jag har köpt flera prylar som varit demo-ex, inga problem alls. Vill man packa upp nya prylar direkt ur kartong får man betala groteskt mycket extra för det helt enkelt...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2004/02/09 :  11:58:32  Show Profile Send Nagra a Private Message
hur gamla är högtalarna? är dom 1-2 år gamla så är det nog inga problem med livslängd.
Bara att slå till.

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/02/09 :  12:08:23  Show Profile Send nurfen a Private Message
Härligt! Tackar för de svaren. Blir att hämta högtalarna så snart som möjligt då

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/02/09 :  12:14:33  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Naturligtsvis så är man nyfiken på vad som skall inhandlas.
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/02/09 :  12:16:33  Show Profile Send nurfen a Private Message
Ett par silverfärgade tyskar!



Canton Karat S8

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/02/09 :  12:54:39  Show Profile Send Aton a Private Message
Det generella problemet med demovaror är ju att man inte vet nåt om deras livslängd och användning. En del är endast söndagskörda under nåt halvår medan andra produkter kanske spelat väldigt mycket i flera års tid. Men högtalare har väl en gigantisk livslängd så det är ju ett mindre problem om ytskicket är perfekt. V g CD-spelare skulle jag personligen vara mer tveksam.
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2004/02/09 :  13:49:18  Show Profile Send pegul a Private Message
Det enda "problemet" som jag ser det kan ju vara om man köper en utgående modell och senare vill utöka med center- och surroundhögtalare. Eller kanske modellen finns kvar men i en annan finnish än de man själv har. Som sagt, inget stort problem för de flesta men kanske ändå värt att tänka på.

Lycka till med köpet!

Mvh
/pegul

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2004/02/09 :  15:04:47  Show Profile Send binmarv a Private Message
Har bara goda erfarenheter av demade grejer, så länge man kan se dem med egna ögon innan så är det bara att rekomendera.

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/02/09 :  15:36:39  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Som sagt, kolla ytskick och terminaler och tyggrillen och fästen till grillen noga.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Trivistor
Member

67 Posts

Posted - 2004/02/09 :  16:50:10  Show Profile Send Trivistor a Private Message
Jag skulle nog vara lite orolig för att någon potentiell kund eventuellt vidrört högtalarens element med fingrarna om dom varit uppställda utan frontskydden i affären eller på en mässa. Kan det uppstå osynliga skador på t.ex. en textildiskant om man pillar på den med fingrarna? Jag tänkte faktiskt på detta under helgens stora mässa, då de flesta högtalare var "avklädda" och stora folkmassor rörde sig nära dessa...

"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/02/09 :  20:28:46  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Följande har jag fått förklarat för mig vad gäller högtalare. De är endera hela eller trasiga. Är de trasiga ser du, alternativt hör du det. Annars är de hela. Ovanligt med något mellanting med andra ord. Speciellt med modernare konstruktioner som inte har skummgummikanter som torkar och spricker.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/09 :  23:07:16  Show Profile Send Bravo a Private Message
Borde inte vara något problem om högtalaren är i fullgott skick när du köper den.

Bravo
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/02/11 :  11:30:30  Show Profile Send nurfen a Private Message
Rullade in i butiken igår för att snacka med försäljaren. Så hade han inte dem som han tänkt sälja till mig kvar, och så hör man de underbara orden: "Men eftersom jag sa 10 000.."

Splitternya i kartong för samma pris!! WAHWOAHWOA!!¤U()(¤

Ska hämta dem om två veckor!

Sweetspot är överskattat!

Edited by - nurfen on 2004/02/11 11:31:32
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2004/02/11 :  11:54:08  Show Profile Send Nagra a Private Message
Se där!

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000