HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skivspelare - råd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

patn
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/02/10 :  20:42:49  Show Profile Send patn a Private Message
Nu måste jag väcka liv i vinylsamlingen!

Råd sökes om skivspelarköp. Musik allround. Utgår från CD 15 000:-, stärkare 20 000:- och högtalare 20 000:- . Vilken prisnivå är lämplig att söka skivspelare på (nypris). Komplett exkl. pick-up. Råkar ha en Rega Super Bias. Gärna tips på märke och modeller. Är det värt att satsa på externt phono-steg även om det finns inbyggt i stärkaren?

Priserna verkar kunna dra iväg våldsamt på skivspelare. Vilka egenskaper betalar man då för? Typiska viktiga egenskaper hos en spelare? Bra butiker i Sthlm som kan detta?

Tacksam för råd!

/Patn

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/02/10 :  21:31:55  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Rekomenderar i första hand High fidelity på karlavägen sedan har jag en känsla av att Hifiart är bra på det också likaså veteran på http://www.simplyblack.net. Prisnivå vill jag inte uttala mig om men LP12 tycker jag nog att man ska lyssna på sedan har vi ju Rega spelarna mm.

www.selleri.de
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2004/02/10 :  22:36:58  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Jag tycker att Regas spelare är helt ok. Själv har jag en P25 som jag verkligen kan rekomendera.

När det gäller separat phono-steg eller inte så är det ju väldigt beroende på kvaliteten på det du har inbyggt i förstärkaren. Det är väldigt stor skillnad på olika phono-steg så det är helt klart värt att testa lite olika varianter för att finna den bästa/mest prisvärda lösningen.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2004/02/10 :  22:45:51  Show Profile Send erik a Private Message
En rega P25 passar klockrent till övriga komponenter och kommer troligen att göra cd-spelaren ledsen! Dessutom passar pickupen Jag tror dessutom att den spelaren är prismässigt attraktiv nu när P30 kommer.
Annars är en begad LP-tolva sällan fel.....

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2004/02/10 :  22:46:20  Show Profile Send yak52 a Private Message
Hej!

Det har varit flera olika frågor uppe om vinylutrustningar för inte så länge sedan.

Om du söker på vinylspelare, RIIA, pickup m.m. så kommer du att hitta en mängd tips på spelare och förslag till utrustningar i olika prisklasser.

Hälsningar,

/Martin

Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page

patn
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/02/10 :  23:52:03  Show Profile Send patn a Private Message
Tackar för tipsen! Ska även titta runt vad som är skrivet tidigare i ämnet.

Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/02/11 :  08:29:44  Show Profile Send Per G a Private Message
Patn,
Kolla in Project's spelare. Har själv hört en modell som heter RM4 som kostar drygt 4' komplett med PU och kablar. Ingen imponatorspelare designmässigt men riktigt bra ljud för pengarna.

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/02/11 :  11:06:07  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Kan ju alltid rekomendera en Opus3 contiuo.
har lyssnat på den vid några olika tillfällen o den låter riktigt bra.


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2004/02/11 :  11:13:58  Show Profile Send Daniel a Private Message
Patn

Du har fått flera bra förslag. Jag tycker definitivt att du skall lyssna runt lite. det är väldigt lätt att bli förförd. Ta din tid och hitta den spelare som passar dig. Alla märken låter på sitt sätt och blir bättre ju högre upp du går i prisklasser. Där bättre = mer detaljer och kontroll. Inte nödvändigtvis bättre sväng. Rega är ljusa och rappa men saknar lite kropp. Går att fixa om du är noggran med placering, väggmontering eller BASE-platta. Dessutom mår de bra av en motorstyrning. Typ Pro-Ject Speed Box SE som ger lugn och svärta och rätt hastighet. Rega går lite fort, utom P9. Pro-Ject är bra och prisvärda. Kuzmas Stabi S är riktigt bra. Nottingham Analogue är fantastiska.

Jag tycker att du skall prata med Ljudmakarn (Ludwig och Urban), de är duktiga på vinyl, eller Vinylbutiken som säljer Nottingham.


Men som sagt lyssna noga och hitta din smak.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/11 :  11:15:32  Show Profile Send MartinH a Private Message
Gå in på HifiArt och kolla in Roksans Radius 5, den har blivit väldigt bra mottagen av hifipressen i england bla, rolig design och riktigt bra ljud..Ligger på runt 10500:-, finns lite olika varianter med och utan pickup.

/Martin
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/11 :  11:18:48  Show Profile Send MartinH a Private Message
glömde bilden...

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000