HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Jordfel via antenn?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/02/09 :  10:51:14  Show Profile Send dumbo a Private Message
Detta är kanske inte någon fråga som har direkt (men väl indirekt) anslutning till hifi, men jag hoppas att jag inte blir lynchad ändå...

Jag har ett litet problem med DVD/TV (som förövrigt är kopplade till stereon).
Jag antar att det är någon form av jordfel/jordproblem. Jag har gröna/röda färgskiftningar som vandra uppåt i bilden. De varierar lite i intensitet och frekvens med jämn intervall på ca 15-20s.
Jag har ju massor av saker ihopkopplade så det är ju som gjort för jordproblem. Dator med nätverk, stereo, tuner (centralantenn), TV och video med antenn.
Jag har nu lyckats kontatera att dessa störningarna upphör om jag drar ur antennsladden från väggen (alla andra saker har jag testat att koppla ur utan resultat). Frågan är nu vad man kan göra åt detta? Kan man sätta en trafo på antennuttaget, eller sätta två kondingar i serie med antennledare och skärm? Hur stora ska dessa isf vara?
Någon som har någon annan idé?

SW
Member

542 Posts

Posted - 2004/02/09 :  11:14:00  Show Profile Send SW a Private Message
Sätt två keramiska kondingar 10000pf. Den ena i serie med skärmen och den andra i serie med mittledaren. Jag skarvade ihop två kortare antennkablar som jag köpte. Lödde in kondingarna direkt i serie mellan kontakterna på kablarna. Drog krympslag över och det har funkat sedan.

S
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/02/09 :  16:59:03  Show Profile Send dumbo a Private Message
Tackar för hjälpen! Ska genast hem och testa! :-)
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2004/02/09 :  20:55:51  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Har samma problem när jag kopplar ihop datorn med min TV. Inga problem när jag kopplar dator och stereo.

kolla in denna länk

http://www.kjelloco.se/kjellfakta/brum/

hälsningar

/loovet


// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

omegas
Starting Member

4 Posts

Posted - 2004/02/10 :  22:13:49  Show Profile Send omegas a Private Message
Sätter en hundring på att antennkablens skärm ligger i kontakt eller för nära ledaren.....det hände mig
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/10 :  22:48:09  Show Profile Send f95toli a Private Message
9 fall av 10 är det helt enkelt så att centralantenns jord inte är ihopkopplad till nätjorden när den kommer in i huset (vilket den ska vara enligt reglerna), det är ett väldigt vanligt problem (titta på ett hembioforum så får ni se) som enklast löses genom en galvanisk avskiljare, finns bla på Elfa (det finns säkert på andra ställen också).

Ibland är det riktigt illa med stora spänningskillnader, då är det läge att kontakta värden som i sin tur pratar med anvariga för kabelnätet som helt enkelt får göra det ordentligt.
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/02/11 :  06:19:35  Show Profile Send dumbo a Private Message
Hur stora är "stora spänningsskillnader". Jag har lyckats göra sönder ett ljudkort pga detta. Lågnivåkabeln från datorn kon i kontakt med förstärkarens chassi när jag skulle koppa in den igen efter lite ommöblering. Gristrade på hyggligt. Kan vara lite obehagligt att "ta" på åxå. Inte så att det kittlar rejält, men lite lite obehagligt, som sagt.

Edit: Att ljudkortet (SB Live!) gick sönder var väl iofs inte så dumt för då fick jag en "riktig" anledning att byta till ett M-Audio Revolution 7.1 som låter milsvidder bättre. :-)

Edited by - dumbo on 2004/02/11 06:21:16
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/02/11 :  12:35:19  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Jodå, går bra att förstöra saker om spänningarna är för höga ;) Sabbade själv en digitalingång på min receiver tack vara en dåligt jordad centralantenn. Mätte ca 90V spänning mellan valfritt metallhölje i mitt rum och skärmen från antennen!

I min nuvarande lägenhet är problemet mindre, bara knappt en volt mellan jord i uttagen och antennskärmen. Alla problem avlöstes lätt med de påtalade två kondingarna i serie med antennsignalen =)

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/08/03 :  05:10:53  Show Profile Send Frost a Private Message
Skaffa en skiljetrafo till TV-tunern. Det funkade för mig. Det ger separat "virtuell" jord till tunern.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000