HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Frågor ang nätdel till påbörjat 5kanals effektsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pajander
Starting Member

8 Posts

Posted - 2004/07/20 :  14:00:57  Show Profile Send Pajander a Private Message
Hej,
Har påbörjat ett litet förstärkarprojekt, ska bli intressant om det kan bli nått bra av det här. Vad jag hade tänkt sätta ihop är ett 5kanals effektsteg med tillhörande nätdel.

Själva förstärkarkorten har vi gjort i samband med en kurs i datorstödd elektronikkonstruktion som jag läste i våras.

Konstruktionen på förstärkaren är en lätt modifierad version av en konstruktion vi fick given i en artikel, kommer dock inte ihåg vilken det var, har projektraporten i linköping så jag har inte möjlighet att kolla just nu.

Förstärkaren kommer att leverera ca 100W per kanal och simulerade värden för förstärkarkonstruktionen är ganska imponerande men även dessa har jag i projektraporten i linköping, ska försöka få tag i dem på nått sätt. När bygget är klart kommer jag även ha möjlighet att mäta upp en massa data på den på skolan för att få en korrekt bild av vad förstärkaren presterar.

Strömförsörjningen till mitt steg hade jag tänkt att använda mig av en som jag fann via det här forumet på http://www.tnt-audio.com/clinica/ssps2_e.html men jag har lite svårt att tyda vad alla grejor är på den konstruktionen. Vad jag undrar över är vad RC-kretsen på trafons primärsida har för funktion och vad den ska ha för komponentvärde? samt att jag vill veta vad kondingen över strömmbrytaren har för funktion?

Sen är det det här med 100uF kondingarna som sitter paralellt med dom stora glättningskondingarna, vad har de för funktion?

Trafon jag har är en Transduktor 1000VA 2*35V, glättningskondingarna är 67-590-21 på elfa och likriktarbryggorna har specen 25A och 400Volt dom heter "8715 AC".

Sen står det ang RC kretsen på utgången att "Incidentally, do not be daunted by the power rating of the resistors shown, depicted as 1 Ohm 17W here; the actual required rating of the resistor will depend on many factors, but with a 17W rating, you're not likely to go wrong with any amplifier up to some 150W/8 Ohms and corresponding increases of power with lower loads." Kommer även de värdena att funka om jag driver 5st 100W effektsteg eller ska jag leta efter en annan konstruktion? eller modifiera den befintliga på nått sätt?


Sen har jag även funderat på att bygg nån form av mjukstart, för jag har en känsla av att den här strömförsörjningen kan ha en tendens att elda säkringar vid påslag. Nån som har en länk till en bra konstruktion?

Edit: Fann en halvfärdig kopia av rapporten. Artikeln vi hade som grund för effektsteget var ”A 60W MOSFET Power Amplifier” av Erno Borbely. Och datan på grundförstärkaren i artikeln
Uteffekt 60W / 8ohm
75W / 4ohm
Förstärkning 26 dB
In-impedans 24 kohm
THD
1kHz: 0.002% vid 60 W / 8ohm
10kHz 0.015% vid 60 W / 8ohm
Slew-rate: 40 V/ uS (utan ingångsfilter)
Stigtid: 2#61472;uS (utan ingångsfilter)

Vid simulering fick vi en THD på 0.0011% vid 1kHz Men då är simuleringen gjort med våran modifierade konstruktion med 2SK1058 och 2SJ162 Mosfetar.

Edited by - Pajander on 2004/07/20 14:08:10

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/07/20 :  15:59:07  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Testa http://sound.westhost.com/project39.htm

Där finns schema + lite teori.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

Pajander
Starting Member

8 Posts

Posted - 2004/07/23 :  14:40:09  Show Profile Send Pajander a Private Message
Rack rosbacke, det löser ju frågan om softstarten, mkt bra sida.

Men jag undrar fortfarande om det är någon här som har använt
sig av Dejan Veselinovic´s konstruktion på strömförsörjning och
har lust att förklara några detaljer för mig ang konstruktionen?
Go to Top of Page

tkiuru
Member

112 Posts

Posted - 2004/07/23 :  17:26:27  Show Profile Send tkiuru a Private Message
Tjena Pajander

Lite OT
Antar att det är deken du menar?
Var det erat kort som gick till produktion?
Du kan inte ta ett till kort så man ser hur ni placerade komponenterna?

/ Tobias aka Kiwi Q01/02

Mvh Tobias
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/07/23 :  17:26:50  Show Profile Send UrSv a Private Message
Har inte använt just den ritningen men det är ju rätt mycket standard förutom RC-länken som sitter på slutet. RC-länkaran verkar vara ditsatta för att dämpa ut "restinduktans" vilket jag inte vet vad det är. Jag tror nog att du kan ha eller mista dem. För att det skall funka perfekt antar jag att de måste matchas till exakt de kondensatorer och transformatorer du använder. Gör nog ingen skada men räkna inte med att det skall vara som natt och dag om du tar bort dem. Annars är det väl så mycklet standard som det kan vara i hembyggarkretsar.

RC-kretsen innan trafon är ett störskydd (gnistskydd) och skall reducera störningar in till trafon. Kondingen över brytaren är väl en gnistsläckare som också minskar störningar in och ut från nätdelen. RC-länk med 100 Ohm/100 nF? De extra kondingarna är nog "snabba" kondingar dvs folk sätter dit dem för att de anser att man måste parallellkoppla olika storlekar av kondingar för att nå fina impedanser vid all frekvenser och därför sitter det nog 100 nF efter de på 100 uF om jag inte ser fel.
Go to Top of Page

Pajander
Starting Member

8 Posts

Posted - 2004/07/23 :  19:21:06  Show Profile Send Pajander a Private Message
Kiwi: heh en exare till på forumet :). Och ja det är korten från deken som jag och min labbpolare fick tillverkade. Va i verkstan och tog 2 kort till, det överstrukna delen på layoutbilden är komponenterna för det aktiva subbasfiltret.



UrSv: Tack då tror jag att jag har koll, tar nog och skipper sista rc-kretsen men kör med dom där snabba kondingarna, låter ju vettigt får ta och kolla vad det är för spec på dom jag har.

//Pajjen Främling 03/04, FuLing 04/05
Go to Top of Page

jlarsson
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/07/23 :  19:42:34  Show Profile Send jlarsson a Private Message
Precis, småkondingarna sätter man dit för att hålla ner utimpedansen vid stigande frekvens. Hur stora dom behöver vara avgörs av hur kurvan för den stora kondingen ser ut. Om du inte får tag på såna data för dina stora kondingar borde du kunna utsluta dom (små!) till att börja med och sen lyssna dig fram på slutet till lämpliga värden.

Kolla också i slutet på sidan tre i artikeln på tnt-audio. Speciellt om du tänker driva flera kanaler från samma supply - så du räknar ut att dina stora kondingarna är tillräckligt snabba (det blir ju större krav ju fler steg du hänger på). Trött bas är det värsta som finns.
Go to Top of Page

Pajander
Starting Member

8 Posts

Posted - 2004/07/23 :  21:06:22  Show Profile Send Pajander a Private Message
Ah det ska jag ta o läsa på om. tack för att du uppmärksammar mig på det jlarsson
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/07/24 :  10:03:42  Show Profile Send UrSv a Private Message
Och jag glömde nämna att RC-filtret innan trafon skall vara nätgodkända prylar..
Go to Top of Page

jlarsson
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/07/24 :  12:29:34  Show Profile Send jlarsson a Private Message
Jag tittade på TNT-Audio schemat igen och som sagts tidigare. Det där RC-filtret med 17W-motståndet kan du skippa helt. Det står dessutom i texten att det egentligen bara kompenserar riktigt dålig kvalité på glättningskondingar och gör i övrigt ingen egentlig nytta.

Sen finns det två skolor. En del rekommenderar allehanda nätfilter. Andra inte. TNT-artikeln rekommenderar det ju. Jag tillhör den andra sekten och sätter aldrig dit något extra alls mer än ett par mindre kondingar parallellt med glättningsburkarna. Jag har inga kondensatorer alls innan likrikning. Vilket som är rätt? Vete fan. Beror antagligen på hur man som person prioriterar olika ljudegenskaper.

Man ska inte heller glömma att ha ordning på jordningen. Bästa platsen för stjärnjorden är vid glättningskondingarna, montera dom tätt ihop med rejäl koppling emellan. Mitt på den kopplingen ska CT/0V från trafon in och där har du stjärn-jordens mittpunkt. Om länken nedan funkar så ska den peka på en bild som Les på Avondale gjort som visar bra jordning.

http://www.users.zetnet.co.uk/avondale/BasicAmp.jpg

Det finns bra info på Doug Selfs site också:
http://www.dself.dsl.pipex.com/ampins/groundloops/grndloop.htm

Och en stor toroid-trafo vibrerar ofta lite. Så se till att glättningskondingarna sitter monterade så de inte skakar med.

/Janne L.


Go to Top of Page

Pajander
Starting Member

8 Posts

Posted - 2004/07/31 :  13:36:15  Show Profile Send Pajander a Private Message
Har nu monterat ihop strömförsörjningen och mätt den med en skåpmeter. Och fått fram att den levererar +-52,25V vilket är helt ok, symetriskt och bra.

Men jag ser även att jag har ett rippel på 163mV.
Detta är när enbart dom stora glättningskondingarna är inkopplade, dock blir det ingen skillnad i ripplet om jag lägger in de "små" kondingarna.

Fråga är då alltså, jag tycker 163mV rippel är mkt, vad är normalt?
Vad kan jag göra för att minska det?
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2004/07/31 :  14:01:03  Show Profile Send anders a Private Message
Nej, 163mV är inte alls mycket rippel. Om du vill minska ripplet så kan du öka kapacitansen genom att byta till större kondensatorer eller använda flera.
Go to Top of Page

Pajander
Starting Member

8 Posts

Posted - 2004/08/01 :  02:03:10  Show Profile Send Pajander a Private Message
Ok är det så, hmm

Kommer ripplet öka med ökande last, 0.163mV fick jag när jag mätte på en last som drog 1,5 A ur strömförsörjningen. Kommer ripplet öka med ökande strömmuttagning? hur mycket och efter vilka förhållanden? kommer ju som sagt hänga på 5st kanaler som vid full effekt ska kunna leverera runt 90-100W ska jag räkna med en sådan markant höjning av ripplet att jag måste skaffa fler kondingar?
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2004/08/01 :  02:14:47  Show Profile Send anders a Private Message
Ja, det ökar proportionellt med lastströmmen. Jag har sett en approximativ formel som säger:
V=(I*k*1000µ)/C
där V är ripplet peak-to-peak, I lastströmmen, k=7 och C kapacitansen.
Go to Top of Page

Pajander
Starting Member

8 Posts

Posted - 2004/08/01 :  02:28:49  Show Profile Send Pajander a Private Message
Det kommer alltså att betyda att ripplet kommer mätas i ett par volt vid belastning av 5kanaler, hur mycket påverkar då det ljudet?

Hur stora kondensatorbankar använder komersiella slutsteg med 5 kanaler om nu 40000uF är för lite?
Go to Top of Page

Pajander
Starting Member

8 Posts

Posted - 2004/08/03 :  00:43:24  Show Profile Send Pajander a Private Message
Tänkte bara visa några bilder på hur strömförsörjningen ser ut för tillfället



Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/03 :  10:07:52  Show Profile Send UrSv a Private Message
Trevligt. Jorden bör du dock plocka från U-svängen snarare än från ena bryggan. Annars kör de returströmmarna från plusmatningen genom minusmatningen. Bryt U-svängen och dra båda "jordarna" till din stjärnjord.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000