HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Modifiera av-reciever för att få pre-out? [Fixad]
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/02/07 :  22:11:18  Show Profile Send luften a Private Message
Hej, jag är en fattig studerande som råkar ha tillgång till en pioneer(vsx-d511) reciever (sambons) samt att jag har ett par B&W DM602s3 frontar. Nu är problemet, att denna förstärkare är i minsta laget för dessa högtalare. Jag funderade på att köpa ett begagnat Rotel slutsteg, för att lösa problemet, men denna modell av pioneer har ingen pre-out som har variabel utsignal. Alltså, frågan är, har någon koll på om detta är bara att sätta in nya kontakter och löda in kablar någonstans i recievern. Modellen större, (812) har juh pre-out, så troligt är juh att denna modell kunde ha samma kretskort, och endast sparat in på kontakter, eftersom det är en mindre/billigare modell. Jag har tänkt köpa ett försteg oxo, men pga studierna så är det lite fattigt, och detta kunde vara en lösning till att börja med. Vad tror ni?

//air

Edited by - luften on 2004/02/29 19:06:12

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/02/08 :  08:45:53  Show Profile Send zahnn a Private Message
Skall inte påstå att jag har någon aning, men du bör ju kunna leta dig fram från volymkontrollen till ev. efterföljande buffertar eller från "början" av slutsteget bakåt mot volymkontrollen, och låna signalen där. Har som sagt ingen aning om hur det ser ut innuti, eller om det är möjligt, men om du vill ge dig in och mäta så lycka till...

Det finns ju hög- till låg-nivå adaptorer, men de är ju inte riktigt "hifi". Brukar väl låta lite sådär.

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/02/09 :  18:10:49  Show Profile Send luften a Private Message
Nu har jag lyckats få tag på en service manual till denna reciever. Kanske det finns någon vänlig själv här skulle ha lust att ta sej en titt och kanske ge mig lite tips var man kunde ta ut signalen? =)

Tack på förhand!

//air
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/02/09 :  22:28:45  Show Profile Send luften a Private Message
Okej, jag har lokaliserat ingången till förstärkarstegen, samma plats därifrån subwoofer pre-out delar på sig från dom andra signalerna. För att vara säker, vad ska det vara för spänning in till ett slutsteg ? 0,5 - 1v ? Eller vad ska det röra sig om?

//air
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/02/10 :  12:21:31  Show Profile Send luften a Private Message
Nu har jag fått fram lite mer konkret fakta. Jag jämförde vsx-d511 service manualen med vsx-d912 (som har pre-out) och vad jag hittade var mycket stora likheter. Dessa har jag lagt som gif bilder, så att den som vill kan ta sej en titt. Pioneer tar tydligen ut pre-out paralellt med kopplingsplintarna för högtalarna, med hjälpa av en spännigsdelare. Dock vet jag inte vilka kondensatorer jag skall använda, samt effekten på motstånden (borde troligen räcka med vanliga 0,5w) Om någon vill ta en titt, så kom gärna med kommentarer. I Excel filen är uppräknat motstånden och kondensatorerna som jag behöver (med grönt som skall göras). SB har jag markerat med rött, eftersom denna inte finns i vsx-d511.

Länk: http://www.sit.fi/~nylundj/PioneerMod/

Kommentarer?

//air
Go to Top of Page

Devilfish
Member

185 Posts

Posted - 2004/02/11 :  11:38:05  Show Profile  Visit Devilfish's Homepage Send Devilfish a Private Message
Verkar ju som om Pioneer har gjort just hög/låg-nivå adapters (dvs spänningsdelare).
En enkel lösning som jämfört med att plocka signalen tidigare i förstärkarkedjan har lite högre brus (från effektstegen).

From Helsingborg by the sea
Now with thunder from DUCATI
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/02/11 :  12:17:53  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag skulle nog hellre tappa signalen på utgången av upc570 mao direkt efter preamp sektionen och dess buffert.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/02/11 :  12:21:37  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Jag håller med Hepcat, direkt efter preampen.
Eller på ingången till effektstegen så att du får 15dB dämpningen samt mute funktionen om man vill ha den kvar.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/02/11 :  12:36:08  Show Profile Send luften a Private Message
Tack, det var det jag tänkte också. Ungefär vilken spänningsnivå skall jag ha på signalerna ut? Och kondensatorerna som finns i S schemat, vad har dom för funktion? Släcka strömpikar? Hittade inga specifikationer på dem i service manualen, har någon förslag på vad jag ska sätta?

Tackar,

//air
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/02/12 :  17:48:40  Show Profile Send luften a Private Message
Kan någon berätta för mej vad denna kondensator (den inringade) har för funktion? Och ett lämpligt värde att sätta på den, eftersom detta inte finns i servicemanualen.

Tack!

//air
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/02/29 :  18:58:17  Show Profile Send luften a Private Message
Ok, nu är det fixat. Tappade signalen direkt efter "preamp", den var på lagom signalnivå direkt.

//air
Go to Top of Page

Dorven
Member

78 Posts

Posted - 2004/02/29 :  21:45:30  Show Profile Send Dorven a Private Message
Tjena!
Har funderat på att gøra samma sak med min Yamaha...
Vart får man tag på en Service manual? en sådan hade varit bra att ha!!

Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2004/02/29 :  23:12:08  Show Profile Send Belker a Private Message
Jag med! Fast gå in och utnyttja slutsteget i en Yamaha 590 nånting. Tips mottages gärna!
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/03/01 :  10:33:35  Show Profile Send luften a Private Message
Dorven & Belker: Det finns sidor som säljer service manualer till nästan allting. Vissa finns också gratis att ladda ner online. En sökning på google borde nog fixa detta, eventuellt kan ni pm:a mig.

//air
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000