Author |
Topic |
Fostex
Member
406 Posts |
Posted - 2004/02/23 : 22:24:23
|
Hejsan! Har fått ett problem med min rörförstärkare, den brummar nåt så fasligt om jag inte har någonting på ingången. Har troligen varit så hela tiden men jag har alldrig kopplat in den utan försteg tidigare. Om man kortsluter ingången så slutar det. och det går inte att använda passivt försteg. Schema: Såhär låter det: http://bildarkiv.hififorum.nu/Fostex/R%f6rf%f6rst%e4rkare/Fulingbrum.wav |
// David |
|
gammelnalle
Member
617 Posts |
Posted - 2004/02/23 : 23:15:51
|
för mig har förstärkare med öppen ingång alltid brummat!!! men visst kör du med lite väl låg glödspänning???? PCC88 vill väl ha 7,6V ???
|
Den som hittar några stavfel får behålla dessa |
|
|
Fostex
Member
406 Posts |
Posted - 2004/02/23 : 23:20:07
|
Kör ECC88, står fel på schemat Men det är lite knäppt att den brummar med passivt försteg också.. ska testa en annan pot senare. |
// David |
|
|
tubetvr
Member
338 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 05:31:49
|
Hej,
Hur är jordningen utförd? det låter som om du kan ha en brum slinga.
Jag brukar oftast göra så här:
Använd ingångskontakten som jordpunkt eller ett lödöra i chassiet nära ingången, detta skall vara enda anslutningen till chassiet.
Använd en skärmad kabel mellan ingången och poten, jorda bara skärmen vid ingångskontakten, ej i båda ändar.
Drag en kraftig kabel från jordpunkten till potens jordsida, anslut katodmotstånd, gallerläcka till rör 2 till potens jord. drag en till kraftig kabel från chassie jordpunkten till C7 jord, drag kablar från C4, C5, C6 och utgångstrafens jordsida till denna punkt.
I detta exempel så har man altså 2 jord stjärnor men de går bara till en jordpunkt.
Det finns olika metoder för jordning, denna metod har jag använt i många olika förstärkare och försteg och aldrig haft problem med brum.
MVH Hans |
Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare |
|
|
Fostex
Member
406 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 10:58:48
|
tubetvr: Okej, tack.. ska testa tipset. |
// David |
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 13:39:16
|
Tack också från mig. Det var mycket nyttig info i en kort text.
Peter. |
|
|
Fostex
Member
406 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 23:06:08
|
Kortslöt ingången med 150ohm och det slutade brumma, kan man koppla in ett försteg då? eller mår det inge bra av att det ligger 150ohm mellan + och -? |
// David |
|
|
tubetvr
Member
338 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 23:57:51
|
Hej Fostex,
quote: Kortslöt ingången med 150ohm och det slutade brumma, kan man koppla in ett försteg då?
Om försteget klarar att driva 150 ohm så borde det gå men det är inte troligt och ingen bra lösning.
Brummar det både med poten i max och minläge?
Kan du beskriva ledningsdragning mellan ingångskontakt och galler på första röret?
Är ingångskontakten jordad i chassiet? Använder du en skärmad kabel mellan ingångskontakt och volympot? Är skärmen ansluten i båda ändar?
Om du börjar med att svara på dessa frågor så kan vi nog lösa problemet så småningom.
MVH Hans |
Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare |
|
|
Fostex
Member
406 Posts |
Posted - 2004/02/25 : 08:09:57
|
Okej, nej om man vrider up potten till max så slutar det brumma.
Signalkabeln går från baksidan, förbi mellan utgångstrafos och de fyra kondensatorerna fram till gluggen i chassit till vänster. Ingångskontakten är inte jordad. Kabeln var inte skärmad.. Tack för att du tar dig tid |
// David |
|
|
tubetvr
Member
338 Posts |
Posted - 2004/02/25 : 08:32:17
|
Hej Fostex,
Jag ser inte på bilden var poten är placerad men jag tror du måste byta kabeln till skärmad, både mellan ingång och pot och mellan pot och galler motstånd. En sak du kan börja med att prova är att jorda ingångskontakten, det är möjligt att det hjälper lite.
Det ser ut som om du kanske har många separata jordpunkter, det kan fungera om man har ett bra chassie men det är enklare att göra som jag beskrev med en enda jordpunkt.
Jag antar att en av trafarna är nättraf och den andra är utgångstraf, det brukar vara bättre att placera dessa så långt ifrån varandra som möjligt och bäst är om de magnetiska "axlarna" är 90 grader förskjutna i förhållande till varandra.
Bra rörförstärkare skall inte brumma och det är inte alls omöjligt att få ner brum till en nivå där det inte är hörbart. Ge inte upp! När jag började med rör för ca 35 år sedan så byggde jag en förförstärkare för phono anslutning som var mer än brumgenerator än något annat, då visste jag inte mycket om jordning och brumslingor men man lär sig med tiden och det är inte mycket annat som är så fascinerande som att bygga med rör.
MVH Hans |
Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare |
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
|
Fostex
Member
406 Posts |
Posted - 2004/02/25 : 20:14:56
|
Tubetvr: det är ett rent slutsteg, så potten har varit fristående i ett passivt slutsteg. Allt är jordat på samma ställe, även ingångskontakten.
där ser du lite bättre, ska ta fler bilder imorgon. Det är dom båda utgångstrafosarna som sitter i botten och nättrafon som hänger ovanför.
Peter S: tack för länkarna! ska kolla igenom dom. |
// David |
|
|
tubetvr
Member
338 Posts |
Posted - 2004/02/25 : 23:24:33
|
Tubetvr: det är ett rent slutsteg, så potten har varit fristående i ett passivt slutsteg.
Allt är jordat på samma ställe, även ingångskontakten.
Hej Fostex,
OK, det verkar som om problemet främst kan vara att du inte använder skärmad kabel. Var är jordpunkten? kan du byta till att ha en jordpunkt vid ingångskontakten? Det brukar vara bättre att ha jordpunkten vid ingångskontakten för liknande brumproblem som du har men ibland är det opraktiskt.
Jag ser nu bättre på bilderna hur det hela är uppbyggt och det verkar vettigt med långt avstånd mellan trafarna och de är också i vinkel så att inte magnetfältet påverkar.
MVH Hans |
Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare |
|
|
Fostex
Member
406 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 12:20:52
|
Testade att trä på en skärmstrumpa på signalkablarna, men det blev inte så mycket skillnad. Kan testa att flytta jordpunkten nu, får se ifall det löser sig då. |
// David |
|
|
Fostex
Member
406 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 12:40:05
|
Flyttade jordpunkten till ingångskontakten istället och nu kvittrar den som en fågel istället.. låter förj*kligt. |
// David |
|
|
Fostex
Member
406 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 12:43:44
|
Ska man jorda utgångstrafons ena pol också? på utgången altså. |
// David |
|
|
tubetvr
Member
338 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 13:43:18
|
Hej Fostex,
quote: Testade att trä på en skärmstrumpa på signalkablarna, men det blev inte så mycket skillnad. Kan testa att flytta jordpunkten nu, får se ifall det löser sig då.
Anslöt du skärmstrumpan till jord i en punkt? Kan du prova med att ta bort din jordledare till ingångskontakten och bara använda skärmen som jordledare ansluten i en punkt till jord?
quote: Flyttade jordpunkten till ingångskontakten istället och nu kvittrar den som en fågel istället.. låter förj*kligt.
Troligen ingångsröret som självsvänger, har du motståndet R1 monterat? du kan prova med att öka detta till tex 10kohm och se om självsvängningen försvinner.
quote: Ska man jorda utgångstrafons ena pol också? på utgången altså.
Du har ju ingen återkoppling så det är väl inte strickt nödvändigt men det är en bra ide att göra detta och det undviker att du får en statisk uppladdning av utgångstrafens lindning.
Det vore roligt om du kunde rita ditt schema så som kopplingen riktigt ser ut i verkligheten, dvs var alla koppliongspunkter är fysiskt, var jordpunkten befinner sig osv, det kanske kunde ge en del ideer om vad som kan ge brummet.
BTW, är glöden jordad? det framgår inte av schemat
MVH Hans |
Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare |
|
|
tubetvr
Member
338 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 13:43:32
|
Hej Fostex,
quote: Testade att trä på en skärmstrumpa på signalkablarna, men det blev inte så mycket skillnad. Kan testa att flytta jordpunkten nu, får se ifall det löser sig då.
Anslöt du skärmstrumpan till jord i en punkt? Kan du prova med att ta bort din jordledare till ingångskontakten och bara använda skärmen som jordledare ansluten i en punkt till jord?
quote: Flyttade jordpunkten till ingångskontakten istället och nu kvittrar den som en fågel istället.. låter förj*kligt.
Troligen ingångsröret som självsvänger, har du motståndet R1 monterat? du kan prova med att öka detta till tex 10kohm och se om självsvängningen försvinner.
quote: Ska man jorda utgångstrafons ena pol också? på utgången altså.
Du har ju ingen återkoppling så det är väl inte strickt nödvändigt men det är en bra ide att göra detta och det undviker att du får en statisk uppladdning av utgångstrafens lindning.
Det vore roligt om du kunde rita ditt schema så som kopplingen riktigt ser ut i verkligheten, dvs var alla koppliongspunkter är fysiskt, var jordpunkten befinner sig osv, det kanske kunde ge en del ideer om vad som kan ge brummet.
BTW, är glöden jordad? det framgår inte av schemat
MVH Hans |
Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare |
|
|
Fostex
Member
406 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 21:30:48
|
Jordade inte skärmen, men det fungerar bättre ifall jag gör det, självsvängningen försvann. den uppstod dock bara när jag hade slagit av strömbrytaren. R1 är monterat, kan ju vara en idé att höja värdet. Ska försöka så gott det går att göra en ritning/kopplingsschema. Glöden är varken jordad eller likriktad. |
// David |
|
|
tubetvr
Member
338 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 23:27:18
|
Hej Fostex,
Jorden bör vara jordad, antingen en pol direkt till jord eller så använder man en brumpot, dvs en 100ohms pot ansluten över glöden, mittutaget på poten ansluts till jord, och poten justeras till min hum. Ännu bättre är att ansluta potens mittutag till en DC potential på ca 50V , det minskar brummet ännu mer.
Prova först att jorda en av glödanslutningarna.
MVH Hans |
Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare |
|
|
Fostex
Member
406 Posts |
Posted - 2004/02/27 : 12:14:20
|
Okej, jag blev tipsad att koppla: Det du menade var: ??
|
// David |
|
|
tubetvr
Member
338 Posts |
Posted - 2004/02/27 : 16:07:09
|
Hej Fostex,
Jo, just det genom att använda en pot så kan man justera för min brum, (man kan addera brum i motfas så att det tar ut det brum som kommer andra vägar). Denna variant används i många förförstärkare och många professionella mät instrument byggda med rör. Ibland så blir det ännu bättre genom att ansluta mittutaget på poten till en spänningskälla på ca 50V eller lite mer, det kan ordnas med ett par motstånd mellan anod + och jord, glöm inte en lyt mellan potens mittutag och jord, total motståndsvärdet mellan + och jord kan va i storleksordningen 100k - 500k, (det går ingen ström in in till poten)
Prova först med att jorda en glödanslutning, om det inte hjälper prova med pot. Jag tror inte att du behöver en brumpot eftersom din förstärkare inte är så känslig.
Leak och Quad med flera byggde bra phono förstärkare med AC glöd och brumpot så det går att få brumfritt.
MVH Hans |
Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare |
Edited by - tubetvr on 2004/02/27 16:08:30 |
|
|
Fostex
Member
406 Posts |
Posted - 2004/02/27 : 19:10:25
|
Men ellyten ska jag bara ha där om jag kopplar poten till en spänningskälla antar jag
"total motståndsvärdet mellan + och jord kan va i storleksordningen 100k - 500k" Menar du mellan ena polen på glöden och jord då? Men om jag endast ska jorda ena sidan av glöden, behövs det nåt motstånd eller dylikt då?
Mycket vänligt att du tar dig tid med att hjälpa till med krånglet!! |
// David |
Edited by - Fostex on 2004/02/27 19:15:12 |
|
|
tubetvr
Member
338 Posts |
Posted - 2004/02/28 : 00:44:47
|
Hej Fostex
quote: Mycket vänligt att du tar dig tid med att hjälpa till med krånglet!!
Jag tänkte att andra kunde ha hjälp av denna tråd samtidigt som vi försöker lösa ditt problem, jordning och brum är inte så enkelt innan man har provat olika lösningar själv och förstår vad som fungerar.
Jag tycker att du skall prova först med att ansluta en av glödanslutningarna direkt till jord, i det fallet behövs inga kondensatorer.
Alternativ 2 är att använda en brumpot och ansluta mittutaget till jord, inte heller i detta fall behövs några kondensatorer.
Alternativ 3 är att ansluta brumpotens mittutag till en likspänning som fås via en spänningsdelare mellan anod + och jord, i detta fal behövs en kondensator mellan mittutag och jord.
I ditt fall så kan man koppla ett motstånd på 150k från 220V spänningen till mittutaget och ett 47kohms motstånd mellan mittutaget och jord, då blir spännigen på mittutaget 220 x 47/(47+150) vilket är ca 52.5V vilket borde va OK, anslut en kondensator på tex 47uF över 47kohms motståndet.
Tänk på att en brumpot bara hjälper när man redan är nere i ganska låga brum nivåer, om du har mycket brum från andra källor så hjälper ine en brumpot så mycket, prova först med att jorda glöden och se om det hjälper.
MVH Hans |
Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare |
|
|
Fostex
Member
406 Posts |
Posted - 2004/02/28 : 23:47:17
|
tubetvr: okej, tackar så väldigt! Ska testa snart nu, skriver när jag har gjort det och med vilket resultat! |
// David |
|
|
Fostex
Member
406 Posts |
Posted - 2004/02/29 : 14:55:31
|
Nu fungerar det! inget som helst brum! TACK!!! Ska jag fortsätta med motstånden nu? |
// David |
|
|
Topic |
|