HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Internkablage???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2004/02/28 :  18:41:50  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Jo jag har ett par billiga canton (le 107) som förmodligen skulle må bättre av att moddas lite grann
Jag tänkte byta internkablage inuti högtalaren
Tips & trix,materialval o andra kommentarer om annan moddning mottages gärna då jag är helt novis på diy.
mvh Patrik

Kanske ska tilläga att diskanten kan vara lite skrikig ibland om det finns nått bot för detta.
Obs Jag kommer inte att ge mig på filtren själv.

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660

Edited by - Orpheus on 2004/02/28 19:29:36

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2004/02/28 :  21:49:18  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Snälla!!!!
Led mej in i DIY-världen
En liten kabel för tillverkaren,en fanatisk ljudupplevelse för mig(eller nått)Kanske med eran hjälp!

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/28 :  23:53:32  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
finns förslag till HFLS1an, som kanske passar. Använd sökmotorn. Borde bara vara några dagar gamla.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/03/01 :  00:49:21  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
om diskanten är skrikig så har jag hört att man inte ska använda silver i alla fall utan hellre koppar. testa enkardelig kopparkabel.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/01 :  10:57:29  Show Profile Send CC a Private Message
Helst bör ditt system vara i balans innan du börjar modifiera! Varför? Jo, därför att du annars försöker lösa ett fel med något annat fel så att säga... Nu vet jag inget om dina burkar men har du haft möjlighet att höra dem under andra omständigheter? Så att felet inte finns någonstans i annlägningen? Strömförsörjningen brukar jag rekomendera att se över först, se till att du har gett din stereo bästa förutsättning med eget strömkablage från elskåp osv...
Försök sedan tweaka/trimma din stereo med kablar o kontakter osv till att låta så bra som möjligt kan INNAN du moddar internt! Testa dina grejer under så olika omständigheter du kan för att lära känna karaktären på dem!

När du kan sätta dig och lyssna på musiken o känna att NU låter det välbalanserat o bra, DÅ är det dags att börja meka med exempelvis dina burkar!

Om inte kablarna är i total katastroflarms nivå så vinner du (enligt mina erfarenheter!) mer på att trimma delningsfiltret med nya motstånd, kondingar osv... Kolla vilka värden som de har och köp mer välrenomerade märken. Ta bort (om du vågar!) säkringar som finns i vissa delningsfilter för att skydda elementen men tyvärr förstör ljudet ganska rejält...
Sitter komponeterna på ett kretskort så kan det löna sig att "hardwire" istället.
Och så det bästa: ta ut filtret o placera i separat låda utanför högtalarna! Ljudmässigt mycket possitivt men mindre WAF så...

När det gäller kablar internt så tycker jag det oftast låter bäst med samma internt som externt. Det ska ju naturligtvis vara praktiskt möjligt men då det påverkar minst lika mycket internt när man byter kablar som det påverkar utanför högtalarna så...

Tja, hoppas detta utlägg inte skrämmer bort dig utan tvärtom inspirerar till att tweaka/trimma din stereo då det alltid finns mycket ljudförbättringar att hämnta!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000