HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stockholm HighEnd04, Mäss recensioner?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

kjellen
Member

161 Posts

Posted - 2004/02/08 :  17:23:00  Show Profile  Visit kjellen's Homepage Send kjellen a Private Message
Jag hängde där ca 4 timmar i stöten, båda dagarna. Det var mitt första besök vid en riktig hifi-mässa. Trångt, varmt och ..gubbigt (inte illa ment). Till skillnad från "vanliga" hemelektronik-mässor låg här medelåldern ovan 35. Tja, det är ju Ni som har råd och tid. Personligen kände jag mig lite vilsen och rädd att råka komma för nära dyrgriparna (vem vill repa en klarlackad Dalí för 80k?).
Jag hade grymt kul uppe hos Audio Nord, där Björn (?) pressade ut hård hårdrock ur Sonus Faber Cremona. Aldrig har hårdrock låtit så bra!! Tyvärr får jag aldrig möjligheten att själv äga högtalare för 66000 SEK... Kanske stativarna Auditor när de varit ute på marknaden ett tag.
Kent på Hifi Art är rätt kul. Jag har inte sett honom sedan jag köpte mina högtalare år 2000, ja fyra år sedan. Han tryckte direkt kardan och sa "Hej Kjell" :-)
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/02/08 :  22:25:57  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Mina intryck från mässan avviker nog lite mot mängden verkar det som.

Avid/Totem/Rogue tyckte jag lät som någon satt en blytyngd på högtalarn. Slött och lite tunnt i botten men rent och trevligt. Skivspelarn gav mersmak men rsten vete tusan.

Harbeth HL3/Sugden skapa verkligt topp ljud för det lilla rummet. Kanske för rika studenter (finns det?).
Jag blev lovad att få låna hem ett par Harbeth C7 så snart de kommer till Sverige. Är det någon som vill lyssna så skicka ett PM/mail.

Kimber. Kul med en tillverkare som lyfte sina billigare grejor som när någon frågade och fick rådet att köpa kabeln på lösmeter (c:a 100:-/m) och själv löda kontakter.

Naim/Totem model1 har aldrig låtit så bra som när Naim grejorna drev dom. Den lilla integrerade för 10k är ett fynd.

Amphion/Bat/Metronome. Bara kablarna kostar mer än hela mitt system men kul var det, så där löjligt avslappnat och oansträngt som bara stora grejor kan göra. Transporten kostade 206 kalla!! (åh jag trodde jag hade en svindyr för 10).

JBL missade jag helt. såg de inte ens.

Revel/Levinson lät mycket bra för storleken på högtalarna men elektroniken är inte riktigt min kopp te.

Golden age hade nya högtalare som var väldigt snygga men som saknade botten helt. Måste kompletteras med sub.

Ear/Mårten lät precis som väntat. MER upplösning går inte att få, dynamik, snabbhet men också det vanliga lite slanka mellanbasen där själva kroppen av en stå bas finns.

Triod Ljud visade sina läckra Audion Sterling MK II. Ett par monoblock med parallellkopplade KT88 rör för 17k är ju prisvärt. De spelade på att par stora högtalare med Lowter element och det lät...Lowter. Inte så kul längre.

Egglestone/Halcro Någon körde Kraftwerk och det var kul som bara den. Tight, djup, fyllig och snabb bas och ett avslappnat, detaljerat ljud. Prislappen vara så man tog sig för pannan men högtalarna VAR kul. Samma musik i Totem/Avid rummet visade bara på DET systemets brister.

Larsen visade rint Carlson högtalre som börjar bli flera modeller. Låter bra men jag blir inte vän med ljudbilden som "sitter på golvet".

Allmänt var det mycket folk, mycket vinyl, mycket högt, ingen hård alls, knasiga rum, mycket dyrt.

Nu orkar jag inte skriva mer.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/02/08 :  22:37:06  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Kan inte påstå att jag blev särskilt imponerad av något faktiskt. Särskilt inte om man väger in välljud per spenderad krona.
Men Totem lät bra, likaså BC Acoustique trots det lilla rummet. Dom kanske skulle valt att dema A1:an istället för A2:an?

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/02/08 :  22:39:41  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Trångt som bara den så det var svårt att lyssna, men jag måste bara instämma i att klubben.net hade ett väldigt bra system med rörförstärkare (synthesis), Adam-högtalare och en STOR skivspelare från Nordic concept, det lät fantastiskt bra. Även de små Coltranehögtalarna lät makalöst bra. Totem fanns i flera rum. Jag fick aldrig möjlighet att lyssna särskilt mycket eller på någon bra plats, men model 1 lät mycket bra medan golvmodellerna inte kändes helgjutna, kanske det berodde på mängden folk eller min placering eller rummet vad vet jag. Dynaudio, som jag aldrig gillat tidigare, lät tillsammans med McIntoshelektronik jättebra (jag tror det var contour 3.4). I samma rum spelade Kef med Krellelektronik, det var j-t högt ljud men säkert bra, dock ingen upplevelse som Adamhögtalarna var. Förövrigt tycker jag att musikvalen ofta var otroligt märkliga och rent av dåliga.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2004/02/08 22:43:06
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/02/08 :  23:07:31  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Var också där. Verkar som om jag begick mässan lite annorlunda än andra. Tittade och lyssnade nästan enbart på grejor som kan vara aktuella för mig i närtid. Allt godis som kostar en massa eller var jättestort ägnade jag därför inget intresse och vände i dörren till de rum där jag konstaterade att enbart sådant fanns.

Jag gick heller inte in i rum där trängseln var allt för påfallande eller där musiken var alltför avvikande från min smak. Varken trängsel eller fel musik gör som bekant anläggningarna rättvisa. Där det fanns något intressant var det emellertid oftast nåt större som demades. De utställarna kan besöka med egen musik närmare inpå mina inköp. I slutänden blev det inte mycket lyssnat således.

Gick några vändor båda dagarna för att försöka försäkra mig om att jag inte missat nåt och kolla in att första dagens intryck bestod.

Det jag kikade efter var små välljudande anläggningar avsedda för vårt sovrum (det enda rum man får vara i fred och lyssna i vårt hem...). Rumsstorleken på den övre våningen var således idealisk. Synd bara att de tagit ur sängarna från dem. Men en drös människor kanske kan ha samma dämpande effekt som ett par sängar...

Vinnare i klassen blev en anläggning som lockade in en från korridoren med med bra tryck från Pink Floyds Another brick in the wall. Trodde inte att anläggning som spelade härligheten var nåt för mig innan jag fick se den. Den lät allt för stort. Men det var Naims minstinganläggning Nait och cd5i tillsammans med Totem model 1 signature hos HiFi Art. I förhållande till denna kombination lät allt annat jag lyssnade på i klassen hårt och kliniskt. Kommer faktiskt inte ihåg nån av dessa kombinationer.

Annars då? Såg på en TV jag vill ha, Fujitsu plasma-TV på Hi-Fi Klubben. Men 90 papp för en TV - nej det får räcka med en tiondel.

mvmässh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2004/02/08 :  23:08:05  Show Profile Send rowa a Private Message
Mårten Design lät helt klart bäst av de som jag lysssnade på..

Canton Karat högtalare lät verkligen också bra. Mest förvånade blev jag över Dynaudio 52se som lät sååå bra för det "lilla" priset.

Keff´s surrondsystem lät också jävligt häftigt -till jänkaren som tuggade tuggummi oavbrutet under presentationen

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2004/02/08 :  23:45:50  Show Profile Send PeterL a Private Message
Tyckte bäst om kombinationen Micro Utopia, Audionet och Lavardin, därefter Revel M22 + ML. Största besvikelsen var nog det vassa ljudet i rummet där Totem Forest spelade i en kombination med LP-spelare.

PeterL
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/09 :  00:15:34  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tyvärr hann jag aldrig lyssna på vinylen, den lär ha varit fantastiskt bra.
I övrigt lät Mark Levinson bäst (som vanligt höll jag på att säga) trots de små Revelhögtalarna.
Trots att det lät bra önskade jag att de hade kört Gem istället.
JmLab kunde inte spela ut i det rummet när jag var där, dessutom demades någon usel film och fullständigt, ur demonstrationssynpunkt, obegriplig musik.

Tyvärr hann jag inte heller till Coltranehögtalarna heller, det var för mycket folk överallt.

Bravo

Edited by - Bravo on 2004/02/09 00:16:22
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/02/09 :  00:17:28  Show Profile Send Snutten a Private Message
Bravo: visst spelade Revel M22 fint? Kul att efterföljaren till mina M20 håller stilen .
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2004/02/09 :  01:26:52  Show Profile Send Amund a Private Message
Sämst.... Det måste varit parkeringen.... 260:- för 7 timmar!!! Dessutom kom jag tillbaka senare och fick betala 140 för 2,5 timmar.
Kul när inträdet var 100:-!


/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/09 :  01:35:41  Show Profile Send Bravo a Private Message
Parkeringsavgifterna är som..............

Bravo
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/02/09 :  02:15:06  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Vet inte om jag var på samma mässa men jag tyckte det mesta var en katastrof. För dom priserna som var på grejorna *suck*
Tycker att dom som spelade gjorde ett dåligt jobb. Löjligt snack, förvirrade argument. Och i princip lät det för högt i alla rum, bumlig bas och för hård diskant. Få undantag fanns vissa som gav indikationer på att nåt hade potencial var; Klubben.net, Naim-Totem, Vintage HIFI, SMS, Krell i vissa avseenden. Sämsta försäljar snacket var då man vill ta 35' för nån Bladelius pryl men man säljer den nu för drygt 20'. Så man ville ha 15' i extra marginal? Sämsta ljudet för pengarna=Linn

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/02/09 :  07:34:41  Show Profile Send mapem a Private Message
Nä tyvärr får man inte mycket hjälp i sitt högtalarval av ett mässbesök. Små, kala rum ger inte de bästa förutsättningarna. Hårt, kallt ljud genomgående. Och trist musikval. Ibland var det inte ens musik utan dåligt filmljud. Trots allt lät det hyfsat på några få ställen: Naim/Totem, Veteran-HiFi med Mummas nya stora, Cotrane Alto (överväldigande, men 150 000, brr), Harbeths minimonitorer, ett par små kinesiska stativare i utsökt finish för bara 8k i rummet med Shanling lät också fint. Som Carlsson-freak blev jag besviken på OA58, hoppas det var rummets fel.
Go to Top of Page

Zerblatt
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/02/09 :  08:39:59  Show Profile Send Zerblatt a Private Message
Jag var på mässan på lördagen.
Det är alltid roligt när man tycker att man har gjort ett bra val.Jag har Dynaudios S3.4 hemma, de lät mycket bra genom Macarna i Reference audios dålig lyssningsrum.
Jag tyckte om Linns ljud med LP12an och CD:n,och att de spelade musik man kände igen.
Revel F32 var en klar besvikelse för min del.
Meridian demot med sprakande ljud och rotande i skärmmenyer.
Att man aldrig skall slippa flerkanal i dåliga rum med hög volym och med Era-flum som studsar i olika kanaler, lyssna flerkanal..(Reference audio)
Go to Top of Page

Zerblatt
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/02/09 :  08:40:36  Show Profile Send Zerblatt a Private Message
Jag var på mässan på lördagen.
Det är alltid roligt när man tycker att man har gjort ett bra val.Jag har Dynaudios S3.4 hemma, de lät mycket bra genom Macarna i Reference audios dålig lyssningsrum.
Jag tyckte om Linns ljud med LP12an och CD:n,och att de spelade musik man kände igen.
Revel F32 var en klar besvikelse för min del.
Meridian demot med sprakande ljud och rotande i skärmmenyer.
Att man aldrig skall slippa flerkanal i dåliga rum med hög volym och med Era-flum som studsar i olika kanaler, lyssna flerkanal..(Reference audio)
Go to Top of Page

pekka
Member

190 Posts

Posted - 2004/02/09 :  09:07:29  Show Profile Send pekka a Private Message
Tyckte att Mårten Design Coltrane Alto
var ett steg över övriga högtalare.
Nästan så de är prisvärda

PEKKA
Go to Top of Page

chrixter
Member

50 Posts

Posted - 2004/02/09 :  09:32:34  Show Profile Send chrixter a Private Message
Klart bättre mässa än 2003! Var där på söndagen och bemötandet var kanonbra, nästan alla frågade om man hade med egen musik (vilket klantskallen givetvis inte hade...). Instämmer i (nästan) allas lovord av Totem Forrest+Vulgosvarven (Avid), men visst lät övriga Totemupställningar skit?

Kul att Halberth är på väg tillbaks till Sverige, kalasljud för billig peng (men ful ful ful). Quad överaskade med billig setup och hyggligt ljud. Shangling (?) grejorna var en annan kul budgethöjdare. Blir nog rör snart...

Mårten Design Coltrane Alto var överaskade bra, hade låga förväntningar men den var riktigt riktigt bra.

Blev inte imponerad av Carlsongrejorna. Får väl försöka att lyssna mer...
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/02/09 :  11:07:32  Show Profile Send mapem a Private Message
Totem Model One med Naim 5-serie lät väl inte så dumt ändå? Tyckte i alla fall jag när jag hörde ett Bachorgelstycke spelas på dom.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/02/09 :  11:33:35  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Ang. OA58:orna är det andra gången jag lyssanr på dom. Första gången var hos HiFi-Art och sist nu på mässan. Den största skillnaden mellan mässan och HiFi-art var att det saknades en hel del bas i mässans lilla rum. Dock finns det en sak jag inte gillar med karaktären på OA58:orna som jag upplevde vid båda tillfällen vilket var att de gärna ville sticka ut lite runt röstområdet och bli skrikiga. Kanske kan bero på elektroniken då jag bara hört dom med samma Roksan-elektronik vid båda tillfällen eller så låter dom bara så?
Favorit-anläggningen på mässan var annars Ljudmakarns Amphion med deras fantastiska elektronik vilken jag ej minns namnen på. Mässans coolaste(kanske dyraste) cd-spelare fanns nog också där. Bra lät de iaf!

Mvh / Christian


Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/02/09 :  12:49:05  Show Profile Send J-son a Private Message
Det var fel namn på mässan enligt mig, den borde heta "HiFi och Bild mässan". Stor besvikelse pga av alla surround kopplade system .
Lät förövrigt dåligt hos så gott som alla utställare men det har givetvis sina naturliga förklaringar.
En trevlig överraskning tycte ändå var rummet med primare elektronik, det spelade med ett trevligt bett i musiken och mycket musikaliskt. Kul att "lite billigare" system spelar bättre än många dyrare sytem. De dyrare systemen ställer man högre krav på och när de inte lever upp till det så blir man lite besviken.
Även besviken på att Sontec inte uttnyttjade sitt stora rum på bättre sätt än att bara vräka in en massa stolar och köra surround. De kunde delat det stora rummet och använt halva till JM Lab och andra till Martin Logan.
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/02/09 :  12:54:25  Show Profile Send J-son a Private Message
Jo förresten, var inne hos LTS och fick en smärre chock. Absolut mässans sämsta ljud!!!. Det värsta var att de själva verkade tycka att det lät bra . Bl.a enormt bumlig bas som var under all kritik men de verkade tycka att det lät bra. Ja LTS lever verkligen upp till sitt rykte......
Go to Top of Page

Ulf Lilja
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/02/09 :  13:07:41  Show Profile Send Ulf Lilja a Private Message
BÄSTA LJUD på mässan
Helt klart HifiArt med Avid skivspelare och Totem högtalare.
När Miles Tutu skiva snurrade insåg jag att jag kan få bättre musikupplevelser hemma
Och jag som var så nöjd hemma




Go to Top of Page

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2004/02/09 :  14:24:45  Show Profile Send Sture99 a Private Message
Jag håller med om att det ofta var svåra lyssningsförhållanden, men vad som förvånar mig mer är att jag och sonen båda upplevde de små billiga kinesika stativarna som verdervärdigt dåliga. Nils Lofgren på akustisk lät som hej kom och hjälp mig. Den lilla banddiskanten rev papper och protesterade som attan. Det kanske var fel låt, fel personer (jag och junior) eller vad som helst, men när samma låt spelades i rummet bredvid dagen efter (kommer tyvärr inte ihåg namnet på grejorna) då hörde man hur det skulle låta. Onekligen en bra testskiva. Månntro vad den heter?

If at first you don't succeed, try, try, and try again. Then give up. There's no use being a damned fool about it.
W.C. Fields
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/02/09 :  14:57:34  Show Profile Send mapem a Private Message
Där ser man, nån har knäck i lurarna. Kanske jag. Dom heter föresten Aurum Cantus Leisure 2 SE, dom små kineserna.
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/02/09 :  15:06:43  Show Profile Send J-son a Private Message
Sture99; "Acoustic live" heter plattan och den är mycket trevlig .

mvh

J-son
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000