HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dessa j-a skivbolag!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2004/01/28 :  08:26:13  Show Profile Send jonta a Private Message
Så fick man hem zelmanis nya, bra skiva funkar i cd:n. Senare ska sätta mig framför datorn för att kvällsknega med zelmani i lurarna, ser "copyprotectedosv" och ser att CD fxnskapet inte går att spela på mac.......!. Den går dock spela på windows men jag gillar inte mackopior typ 1985.

HUR I H-E KAN SKIVBOLAGEN FÅ GÖRA SÅ HÄR?
Jag bör kanske lämna tillbaka den till affären? Hur har ni andra gjort! Det kanske är dags för ett upprop, allmän samling mot skivbolagens terror!

Dreams never end!

dali
Member

322 Posts

Posted - 2004/01/28 :  08:48:23  Show Profile Send dali a Private Message
*host*ladda hem skivan i MP3-format*host*

But seriously, du har trots allt betalat för skivan. Den finns garanterat rippad, på något lämpligt fildelningsnät *host*Kazaa*host*, så det är bara att slanga hem MP3-versionen av skivan och lyssna på den.

Observera att jag inte förespråkar piratkopiering, men har man betalat för musiken ska man väl kunna lyssna på den också.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/28 :  08:49:26  Show Profile Send MartinH a Private Message
en cdskicva ska spelas på en cdspelare.....

Men dock så förstår jag din ilska då det är lite jobbigt med dessa copyskyddade skivor, har hört knäppar,brus,skivor som sen inte går att spela på vanliga cdspelare då man kört dom i datorn osv...
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2004/01/28 :  09:28:13  Show Profile Send Per a Private Message
vilken tur att det var zelmani du inte kunde spela!
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/01/28 :  09:42:39  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Det kan vara så att skivan inte är en "CD-skiva", så att säga. För att få bära Compact disc loggan MÅSTE skivan följa red book standard. Om den gör det kan den också spelas på ALLA spelare med loggan. Jag har dock sett att vissa bolag väljer att ta bort loggan till förmån för kopieringsskyddet, varvid man inte är garanterad att skivan går att spela i en cd-spelare. Inte ens sin stationära high end spelare...

Ett tips är att leta efter loggan innan du köper en skiva. Då garanterar du dig mot besvikelser och ilska.

En annan tanke som slog mig var om bolagen verkligen äger laga rätt att spärra kopieringen av en skiva? Du är fullt berättigad att göra en säkerhetskopia på en skiva, men den möjligheten finns ju inte på kopieringsskyddade skivor.

Bojkott är nog det enda som biter.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm

Edited by - Pinhead on 2004/01/28 09:47:05
Go to Top of Page

margell
Member

97 Posts

Posted - 2004/01/28 :  10:11:54  Show Profile Send margell a Private Message
Detta tipset fick jag från en skivhandlare i Kristianstad, när jag frågade om en skiva går att spela i datorn. "Bränna av den, så funkar det. Du vet säkert hur man gör..."

Zelmanis Love Affair går alldeles utmärkt att göra en backup på med EAC. Om de EAC funkar i mac är en helt annan fråga..

Mvh
Joakim
Go to Top of Page

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2004/01/28 :  10:19:08  Show Profile Send allbinn a Private Message
Säger det igen!
Finns bara ett sätt att bli av med dumheterna.
KÖP INTE avspelningsskyddade CD.
Tala om för vänner och bekanta....

Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/01/28 :  11:17:44  Show Profile Send Poe a Private Message
Med de nyaste CD-brännarna (kostar runt 350:-) för PC är det inget som helst problem att bränna CD-skivor med kopieringsskydd. Det är dessutom helt lagligt att kopiera en CD-skiva för eget bruk (tvärt emot vad den allmänna uppfattningen tycks vara i media).

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2004/01/28 :  12:07:51  Show Profile Send jonta a Private Message
Det jag vill göra är att slänga i skivan och spela den....rakt av....inte sitta o bränna och göra mp3er....takkar ändå för tipsen.

Dreams never end!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/01/28 :  13:20:38  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Nya kopieringsskyddade skivor går inte ens att spela i min Audio Aero Capitole, kul att ha en spelare för 70 papp som inte kan spela köpta skivor Som tur är kommer nya programvara nästa vecka

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/01/28 :  13:22:04  Show Profile Send Poe a Private Message
nej, jag menar inte mp3:or. du kan spela o bränna av dem.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/01/28 :  14:11:55  Show Profile Send Babar a Private Message
Maila skivbolaget och be att få en skiva utan kopieringsskydd hemskickad till dig.

Jag fick precis idag hem ett ex. av "Anders Widmark featuring Sara Isaksson" utan kop.skydd.
Det tog nån vecka, men det berodde på att de väntade hem en laddning skivor från fabriken.
Trevligt och smidigt bemötande också på Universal Music...
Go to Top of Page

csh
Starting Member

18 Posts

Posted - 2004/01/28 :  14:28:49  Show Profile Send csh a Private Message
Maila skivbolaget och begära att få en icke kopieringsskyddad går bra så länge det är svenska artister. Iaf var det så enligt Virgin när jag ringde och gnällde på att min A Perfect Circle - Thirteenth Step "knäppte" på vissa spelare (dessutom går den inte att kopiera digitalt till MD och spela i min Linux-dator).
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2004/01/28 :  14:34:43  Show Profile Send jonta a Private Message
Det ska jag FxN mig köra, ska kontakta skivbolaget och begära ny skiva OCH kontakta Apple Computer och fråga om de verkligen kan gå med på denna diskriminering!

Dreams never end!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/01/28 :  15:29:49  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag ringde till EMI sverige idag och det skulle byta ut min skiva, mycket trevligt bemötande måste jag säga.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/01/28 :  17:24:52  Show Profile Send Smulgeten a Private Message
Intressant detta. Det räcker ju egentiligen med att en enda person får en icke kopieringsskyddad skiva så är det ju kört för skivbolagen. Så gott som säkert spridd över alla fildelningsnätverk. Det som är olagligt med den nya lagen är ju att kringgå kopieringsskydd även om du har rätt att göra en kopia för eget bruk.
Inget har ju blivit förändrat, det enda som har skett är att folk blir förbannade, klagar, vill ha nya skivor från skivbolagen som kostar i porto, och administration. Det enda skivbolagen har lyckats med genom att göra kopieringsskydd är att folk blir surare? Mysko
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/28 :  17:38:30  Show Profile Send DIYamps a Private Message
jag har inte köpt en enda skiva sen jag fick internet, min budget räcker bara till kassa MP3, DVD-A kostar väll ännu mer än vanlig cd eller ?
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/01/28 :  18:39:55  Show Profile Send Babar a Private Message
Smulgeten, jag håller med. Det blir ju bara besvärligare både för skivbolagen och kunderna, och skivbolagen kan ju inte heller vara så glada över situationen. De vet att skydden går att kringgå väldigt enkelt, och de får en massa mail från arga kunder som har problem med skivorna. Samtidigt ger de ut skivor utan kopieringsskydd till kunder som har problem med de kopieringsskyddade...De vill givetvis hjälpa kunderna med detta, för att de ska fortsätta köpa deras skivor.

Är det någon som ser någon logik i det här?
Det vore betydligt vettigare att sänka priserna och inrikta sig mot fildelningsnätverken - som i USA där de börjat med stämningar i ganska stor skala mot privatpersoner som sprider musik.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/28 :  18:47:38  Show Profile Send f95toli a Private Message
Efter vad jag läst i en del media så är väl inte de svenska lokalkontoren speciellt förtjusta i kopieringsskyddade CD skivor heller, det innebär väl om inte annat en hel del merarbete för dem att skicka ut skivor utan kopieringsskydd (vilket de flesta verkar göra).

Är det någon sopm vet om det är lika enkelt att få skivor utan kopieringskydd i USA? Som redan påpekats så räcker det ju med att en skiva når någon av filbytarnätverken så är det kört, är verkligen moderbolagen lika generösa som sina svenska lokalkontor?
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2004/01/28 :  19:35:46  Show Profile Send markusA a Private Message
Det finns ett program *Host*Peerguardian*Host* som automatiskt spärrar antipiratorganisationers ip...
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2004/01/29 :  03:52:02  Show Profile Send redestad a Private Message
Rydberg, och andra; Fick ni byta till en oskyddad skiva? LÅTER den bättre? Beskriv gärna de eventuella skillnaderna ni upplever?

Kopieringsskydden i säg är ju vidriga påhitt och om de även försämrar ljudet är det ju ren och skär katastrof. Har någon skyddad skiva, Paradise Lost senaste bl a, och upplever ljudet som rätt platt och oengagerande med ett obefintligt akustiskt-rum, nada rumsinfo med andra ord. Kan ju naturligtvis vara kass produktion, men det "känns" besynnerligt dåligt. Fler erfarenheter åt detta håll?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/29 :  04:18:59  Show Profile Send Bravo a Private Message
Återigen, bojkott, bojkott.
Det som inte köps kommer inte att produceras.

Bravo
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/01/29 :  10:16:35  Show Profile Send CC a Private Message
Skäms lite faktiskt... Har inte ringt o skällt på de snälla bolagen...
Jag har en del sådana skyddade skivor som skapar förtret hos mina barn som inte kan spela av dem (de använder pc-datorer som musikmaskiner), vilket medför att jag rippar av dem till mp3 så att de fungerar i praktiken... Vill de ha en fysisk skiva så är det bara till o bränna av dem i datorn...
Men jag kanske skulle ta mig ork till o lyfta luren till skivbolagen och fråga varför jag ska behöva jobba mig med att kopiera med skivor som ungarna köper (dyrt!) när de kan skicka ut en ny?
F**! Sänk priserna o ta bort de där fjantiga skydden!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/01/29 :  10:33:27  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
Återigen, bojkott, bojkott.
Det som inte köps kommer inte att produceras.

Det säger sig självt att en bojkott är ganska meningslös. Mängden människor som bojkottar jämfört med de som köper lär aldrig bli mer än försvinnande liten.

quote:
Det vore betydligt vettigare att sänka priserna och inrikta sig mot fildelningsnätverken - som i USA där de börjat med stämningar i ganska stor skala mot privatpersoner som sprider musik.

Håller nästan med. Det vore betydligt vettigare att sänka priserna. Jag står fast vid min teori att fildelningsnätverken i mångt och mycket faktiskt hjälper skivbranschen att sälja skivor. Det besvärliga problemet för skivbolagen är väl då dock att de inte har så mycket makt över konsumenten som de vill ha. Konsumenter som bestämmer själv vilken musik de vill ha genom att lyssna själva och bilda en åsikt? Hemska tanke!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/01/29 :  11:38:34  Show Profile Send Babar a Private Message
redestad: Jag behövde inte returnera min skiva - jag fick en ny hemskickad. Han jag hade kontakt med tyckte jag haft nog med bekymmer ändå.

Vad beträffar ljudet har jag inte jämfört skivorna ännu, men jag tyckte iofs att ljudet var mkt bra på den kopieringsskyddade. Jag upplevde det inte alls som platt eller oengarerande, men så tycker jag också att plattan är helt underbar musikaliskt - jag har kanske inte tänkt på att "analysera" ljudet just pga det. Har bara lutat mig tillbaka i soffan och njutit. Jag kanske upptäcker skillnader när jag jämför dem...
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/01/29 :  11:57:10  Show Profile Send hal a Private Message
Har nu kontaktat Sony så får vi se om man skall sluta köpa kopierings-skyddade skivor.
Jag väntar på telefonsamtal från deras kopierings-skyddsupport.

väntar........gäsp........slurk........gott med kaffe..........
tramp, tramp.......spolar.......



to be continued....

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000